خبرهای داغ:
دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان:

جمعیت یک موضوع راهبردی، حیاتی و امنیت‌آفرین است

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان گفت: جمعیت یک موضوع راهبردی، حیاتی و امنیت‌آفرین، افتخارآفرین و نیروی کارآفرین هر کشوری است و با مدل تفکری که در آن کشور باشد نیروی جمعیت این کارکردها را برای این کشور به وجود خواهد آورد.
کد خبر: ۹۲۴۲۴۱۷
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۱۳

جمعیت یک موضوع راهبردی، حیاتی و امنیت‌آفرین استبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، حجت الاسلام میلاد صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: اساسنامه مجمع ملی فعالان عرصه جمعیت از شهریور ماه سال ۹۸ ثبت شد.

وی با بیان اینکه استان همدان دومین استانی بود که موفق شد مجمع استانی فعالان عرصه جمعیت را ثبت کند، افزود: اولین استان، استان مازندران بود و تاکنون فقط هشت استان موفق شده این مجامع استانی را بالا بیاورند.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان گفت: نگاه و رویکرد این مجمع نگاه و رویکرد مردمی است یعنی فعالیت‌هایی که بیشتر با میدان‌داری فعالان عرصه جمعیت رقم می‌خورد.

وی با بیان اینکه نیروهای مردمی بازوان حاکمیت و ساختار کشور هستند، ابراز داشت: این مجمع متشکل است از اقشار مختلف مردمی، پزشکان، پرستاران، فعالان و خیرین اقتصادی در عرصه جمعیت، فعالان دینی خواهر و برادر که در حوزه جمعیت به کندوکاو می‌پردازند و فعالان رسانه‌ای که در این مجمع فعالیت می‌کنند.

صالحی گفت: جمعیت یک موضوع راهبردی، حیاتی و امنیت‌آفرین، افتخارآفرین و نیروی کارآفرین هر کشوری است و با مدل تفکری که در آن کشور باشد نیروی جمعیت این کارکردها را برای این کشور به وجود خواهد آورد.

وی ادامه داد: بر اساس بند یک اصل ۱۱۰ قانون اساسی ابلاغ سیاست‌های نظام توسط رهبر معظم انقلاب در ۳۰ اردیبهشت سال ۹۳ اجرا شد که ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیتی است و این در برهه‌ای ابلاغ می‌شود که سه سیاست کلی ساختار، نظام و سیاست کلی جمعیت بود و این موضوعی است که عده‌ای از آن غافل بودند.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان تصریح کرد: از سوی شورای عالی فرهنگی کشور ۳۰ اردیبهشت هر سال روز جمعیت نامگذاری شده است که این ابلاغ از سوی رهبری شامل ۱۴ بند از جمله نگاه به نرخ افزایش باروری که به بیش از سطح جانشینی است، رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشکیل خانواده و افزایش فرزندآوری، کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج‌های جوان، حمایت از بانوان و مادران در دوران بارداری، زایمان، شیردهی و پوشش‌های بیمه‌ای، تشویق ایرانیان خارج از کشور برای حضور و سرمایه‌گذاری آنان در کشور و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها، نگاه تخصصی و توانمندسازی جمعیت در سن کار و... است.

وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب در بیش از ۱۷ سخنرانی به حضور جوانان حزب اللهی در رفع گره از مشکلات جامعه اشاره کردند، گفت: هدفگذاری کاهش جمعیت از سال ۱۳۶۸ تا سال ۱۳۹۰ انجام شده بود که در این مدت ۲۲ سال باید نرخ باروری از ۶.۷ فرزند به ۴ فرزند برسد و این موضوع سیاست‌های کلی ابلاغی ظرف ۳ سال تحقق یافت.

صالحی افزود: با توجه به روی کار آمدن مجلس جدید سیاست‌گذاری متوقف شده و سطح جانشینی کشور را رد کرده و فرزندآوری ما اکنون  ۱.۸ است در نهایت اگر بخواهیم با همین رویه پیش برویم ایران در سال ۱۴۳۰ پیرترین کشور منطقه غرب آسیا خواهد شد.

وی یادآور شد: بعضی از افرادی که از موضع  حمایت کنترل جمعیت برمی‌آیند پنجره جمعیتی را بیان می‌کنند، ایران از سال ۱۳۸۶ وارد این پنجره شد، فرصت جمعیتی بهترین فرصت برای ساختار در عرصه علمی، فرهنگی، اقتصادی و کارآفرینی است.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان تصریح کرد: اگر ما غفلت کنیم و توجه به سرمایه انسانی نکنیم، این پنجره جمعیتی وارد سن پیری می‌شود و با حفظ کرامت تبدیل به قشر سالمند خواهد شد و نیازمند حمایت مادی، معنوی و عاطفی است که برای جامعه مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: این پنجره جمعیتی تا سال ۱۴۱۵ باز است و بعد از این بسته خواهد شد در حال حاضر جمعیت کل استان همدان طبق آمار مرکز مطالعات ثبت احوال یک میلیون و ۷۵۰ هزار نفر است که ۵۴ درصد از این جمعیت بالای ۳۰ سال هستند.

 صالحی با بیان اینکه ۲۵میلیون و ۶۰۰ هزار خانواده ایرانی داریم که متوسط هر خانواده ۳.۲۳ نفر نرخ جایگزینی کشور است، بیان کرد: در سال ۱۹۶۷ میلادی در رژیم صهیونیستی شورای افزایش جمعیت به منظور تکثیر نسل ایجاد شد و در سال ۱۹۹۷ انجمن تشویق زنان یهودی به زاد و ولد تغییر نام یافت.

وی در خصوص فعالیت‌های مجمع در یک سال گذشته ابراز داشت: این مجمع از خرداد سال گذشته به مدت یک سال به صورت عملیاتی شروع به کار کرد، شبکه‌سازی استانی اولین کار این مجمع بود و بیش از ۳۰ جلسه از نمایندگی ولی فقیه در استان و معاونت امور بانوان استانداری و سایر ارگان‌های حاکمیتی حضور داشتند و با جامعه نخبگان و عموم مردم هم ارتباط گرفتیم.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان افزود: راه‌اندازی نمایشگاه مفهومی جمعیت در موکب افزایش جمعیت در ایام اربعین در میدان سردار شهید «همدانی» که در کنار آن غرفه نسل حسینی با نگاه کارکرد جمعیتی در تنظیم شعائر دینی، راه‌اندازی غرفه کودک و چالش فرزندآوری در نمایشگاه بین المللی در دی ۹۸ با مخاطبین ارتباط داده شد و محصولات فرهنگی به خانواده‌ها اهدا شد.

وی افزود: ساخت مستند جنجالی ـ اجتماعی جمعیت که قسمت‌هایی از آن در تهران ضبط می‌شود و ۷۰ درصد پیشرفت داشته است، حضور در همایش ملی با عنوان مجمع استانی فعالان جمعیت همدان، پوشش شهری و محیطی به مناسبت روز جمعیت از دیگر فعالیت‌ها بوده است.

صالحی با اشاره به تشکیل باشگاه مادران مهرپرور، مادرانی که حداقل ۳ فرزند و ۳۵ سال سن دارند، گفت: این باشگاه بعد از عضوگیری وارد چرخه خدمات شامل اردویی، تفریحی، رفاهی، کارگاه‌ها، همایش‌ها و نشست‌ها شده است.

وی تقدیم بیش از ۱۰۰ بسته معیشتی به ارزش ۱۳۰هزار تومان به مادرانی که مشکل معیشتی داشتند و تشکیل باشگاه شکوه مادری که مادران حداکثر ۴۰ سال و حداقل ۴ فرزند در آن عضو می‌شوند را از دیگر اقدامات برشمرد.

دبیر مجمع فعالان عرصه جمعیت استان همدان عنوان کرد: اعضای هر دو باشگاه در حال حاضر حدود ۳۰۰ نفر است.

وی به ارائه خدمات این مرکز پرداخت و ابراز داشت: اعطای وام درمان ناباروری، برگزاری چالش عکس کودکی در اینستاگرام،  برگزاری جلسه با مراجع تقلید، برگزاری کارگاه تبیین فرزندآوری به تعداد ۸۰۰ نفر برای دبیران آموزش و پرورش از جمله این خدمات است.

صالحی با اشاره به برنامه‌های پیش‌بینی شده تصریح کرد:۳۱ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۸-۲۰ نشست مبلغین دینی در بحث جمعیت در سازمان تبلیغات همراه با رونمایی از بازی خانوادگی و رونمایی دو کتاب هفت‌ خان خیالی (پژوهش در باب ارتباط معیشت و فرزندآوری) و آرزوی کودکانه که در استان همدان تالیف و تهیه شده و در مورد معیشت و فرزندآوری است.

وی ابراز داشت: حضور در رادیو و تلویزیون، حضور خانواده‌های پرجمعیت و پخش کلیپ و اثر تولیدی بخش دیگری از برنامه‎های این مراسم است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار