خبرهای داغ:
ماه رمضان زمینه ساز استفاده بیشتر از این فرصت ها

نیمه پر فضای مجازی در تأمین نیازهای معنوی جامعه/ شبکه های اجتماعی فرصتی برای معرفی اسلام ناب محمدی

بیشترین توصیه ها و سفارشات به انجام اعمال عبادی در ماه مبارک رمضان است، تا روزه داران از فرصت پیش رو در جهت خودسازی استفاده کنند اما با گسترش استفاده از فضای مجازی در بین مردم، می توان تهدید سرگرم شدن در امکانات این فضا را به فرصت تبلیغ و معرفی دین اسلام تبدیل کرد.
کد خبر: ۹۲۴۱۱۸۳
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲

فضای مجازی تیغ دولبه محسوب می شود اما آنچه بیشتر در رسانه ها گفته می شود، جنبه هشدار و اخطار دارد، زیرا اگر مصرف کننده ای بدون آگاهی و صرفا برای پر کردن اوقات فراغت خود به این فضا وارد شود، به طور حتم استفاده خوبی از این فضا نخواهد برد و احتمال به خطر افتادن امنیت روانی وی نیز در برخورد با مزاحمان اینترنتی و انواع و اقسام کلاه برداری های مجازی وجود دارد.
اما زمانی که این اوقات فراغت به ماه مبارک رمضان برخورد می کند و غرق شدن در دریای بی انتهای فضای مجازی در مقایسه با برکات این ماه قرار می گیرد، خسارت های معنوی فراوانی به فرد وارد می شود.
با این حال، کسانی هستند که با استفاده از این فضا توانسته اند ایمان خود را افزایش دهند، یکی از این افراد رزمی کار اتریشی به نام «ویلهلم ات» است که پس از مطالعه در مورد دین اسلام در شرایط قرنطینه به دلیل شیوع ویروس کرونا به این دین علاقه مند شده و تصمیم گرفت مسلمان شود.
وی با انتشار ویدئویی در رسانه های اجتماعی که در حال گفتن «شهادتین» است به طور رسمی اعلام کرد که به دین اسلام گرویده است، همچنین گفته است که بحران جهانی پاندمی «کوید-۱۹» این فرصت را به من داد تا دین خود را پیدا کنم چرا که سال ها به اسلام فکر می کردم و در نهایت در این قرنطینه به این نتیجه رسیدم که باید مسلمان شوم.
نیکی هارمان بانوی تازه مسلمان هلندي نمونه دیگری از افرادی است که تهدید فضای مجازی را به فرصت تبدیل کرد، از طریق اینترنت مسلمان شد و از همان طریق ایران را شناخت و شیعه شد. وی بعد از تشرف به اسلام نام فاطمه را برای خود برگزیده است، اظهار کرد که در کشورش منابع اسلامی بسیار کم است و با استفاده از اینترنت، توانسته اطلاعات خود را بالا ببرد.
تيارا نورعين، زن ۲۵ ساله مالزیایی است که پس از ۲ سال تحقیق درباره دین اسلام و علاقه به این دین در حرم رضوی به مذهب تشيع مشرف شد، وی نیز اینترنت را در زمینه کسب اطلاعات بیشتر در مورد دین مبین اسلام، بسیار موثر دانست.
حنونه احمد نیز از کشور مالزی، در سال ۲۰۱۲ به عنوان خادم امام رضا(ع) انتخاب شده و در سال ۲۰۱۵ نیز در قالب مجمع جهانی خادمان فرهنگ رضوی به مشهد سفر کرده است، وی نیز ارتباطات اینترنتی خود را عامل حفظ رابطه با شیعیان ایران می داند، حنونه اهل تسنن بود اما بعد از تحقیقات فراوان مذهب شیعه را برای خود برگزیده است.
داریا ژونر، رهیافته به دین اسلام از ایتالیا یکی از مسائلی که باعث علاقمندی بیشتر وی به اسلام و حجاب شده است را آشنایی با دختران مسلمان در شبکه‌های اجتماعی، به ویژه اینستاگرام می داند که باعث شده محجبه هم بشود.
زیارت های مجازی، عرض ارادتی از راه دور
در روایت های بسیاری داریم که کسی اگر قصد و نیت زیارت داشته باشد اما شرایط برایش فراهم نباشد، همین که نیت کرده است، ثواب زیارت برای وی نوشته می شود، این امکان در فضای مجازی فراهم شده است و با بهره گیری از تکنولوژی واقعیت مجازی مشاهده زیارت های مجازی اماکن متبرکه مانند حرم امام رئوف(ع) قابل مشاهده است.
همچنین تلویزیون های اینترنتی توانسته اند این اتصال را بیشتر و واقعی تر کنند تا کاربران فضای مجازی با کلیک بر روی این شبکه ها بتوانند به صورت زنده تصاویر اماکن متبرکه حرم های حضرت امیر(ع) و حرم سیدالشهدا(ع) را مشاهده کنند و اتصال قلبی برقرار نمایند.
از دیگر فرصت هایی که فضای مجازی به مخاطبان می دهد و در شرایط کرونایی به ظهور رسیده است، برگزاری برنامه های ماه مبارک رمضان به صورت اینترنتی است، همانطور که انستیتو اسلامی مسکو، جزئیات برنامه‌های رمضانی این مرکز را از جمله تلاوت، سخنرانی و… اعلام کرد که به صورت مجازی هر شب از شبکه اجتماعی یوتیوب و فیسبوک قابل مشاهده است.
انواع جشنواره ها و مسابقات که برای عمق بخشیدن مفاهیم دینی در ایام ماه مبارک رمضان برگزار می شد، اکنون حالت مجازی به خود گرفته است و از آن جمله می توان به مسابقه «آینه آیات» اشاره کرد که ویژه دانشجویان است و با محوریت سوره‌های جزء سی‌ام قرآن برگزار می‌شود.
مصرف کنندگی صرف، زیبنده مسلمان ایرانی نیست
تنها مصرف کننده بودن در شبکه های اجتماعی چندان خوب به نظر نمی رسد، با توجه به اینکه کشور ایران اسلامی، تنها کشور شیعه در جهان است می بایست در این فضا ورود خوبی داشته باشد و بتواند در شناساندن حقیقت شیعه در ایام ماه مبارک رمضان، موفق شوند، اما به گفته داریا ژونر، کار در عرصه بین المللی سخت و بحث برانگیز است و طرح آن در فضای مجازی به تدریج می تواند جریان ساز باشد، همچنین به پیشنهاد نیکی هارمان می توان با استفاده از ابزار هنر در قالب تصویر این مفاهیم را منتقل کرد که تاثیر بالایی هم دارد و به این وسیله می توان از فرصت ایجاد شده در فضای مجازی برای نشر اسلام شیعی بیشتر و قوی‌تر بهره برد.

طنین یاس
انتهای پیام/م

ارسال نظرات
آخرین اخبار