یادداشت//رسول امیرخانی

تبلور همدلی و مشارکت مردم در ماه رمضان

در ماه مبارک رمضان مردم ولایتمدار ، با بصیرت ، مومن ، انقلابی ، موقعیت شناس در راستای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی)دست نیازمندان را می گیرند و موجی از همدلی به راه می اندازند و همانند دیگر برنامه های تاریخ حماسه ای دیگر را رقم می زنند و رزمایش کمک مومنانه را پرشورتر به تجلی می کشند .
کد خبر: ۹۲۴۰۶۱۹
|
۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان؛ در ماه مبارک رمضان مردم ولایتمدار، با بصیرت، مومن، انقلابی، موقعیت شناس در راستای منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) دست نیازمندان را می‌گیرند و موجی از همدلی به راه می‌اندازند و همانند دیگر برنامه‌های تاریخ حماسه‌ای دیگر را رقم می‌زنند و رزمایش کمک مومنانه را پرشورتر به تجلی می‌کشند.
اولین آیه مورد نظر در مورد کمک به همنوعان و اطعام نیازمندان در این ماه مبارک و عزیز اشاره به آیه ۸ سوره انسان می‌کند که ((و یطعمون الطعام علی حبه مسکینا و یتیما و اسیراً)) و هم بر دوستی به (در ایام بیماری کرونا و نیازمندان) به مسکین و طفل یتیم و اسیر طعام می‌دهند. در این آیه به نکته‌هایی همانند دست نیازمندان را گرفتن در این ایام ویژه همراه با ایثار و گذشت و فداکاری همراه می‌باشد این نوع کمک کردن و سفارش به انفاق می‌کند تا به حقیقت نیکی بتوان پی برد و تا به سعادت اخروی و دنیوی رسید چرا که در آیه ۹۲ سوره (آل عمران) چنین آمده است ((لن تنالوا البر حتّی تنفقوا ممّا تحبون)) هرگز به مقام نیکی نمی‌رسید تا آنچه که آن را دوست دارید انفاق کنید یعنی کمک کردن به عشق پروردگار و، چون سیر کردن گرسنگان از بهترین حسنات است و این کار‌ها در نزد خداوند محبوبیت دارد و در همین رابطه پیامبر (ص) می‌فرمایند ((کسی که سه نفر را اطعام کند خداوند او را از سه باغ بهشتی در ملکوت آسمان‌ها اطعام خواهد کرد))

انفاق، ایثار، گذشت، دست نیازمندان را گرفتن موقعی با ارزش می‌شود که آنچه چیزی را که می‌بخشیم مورد نیاز و علاقه خودمان باشد.

در حال حاضر ما باید از هر چیزی که داریم به همنوع و نیازمند کمک کنیم چرا که این برگرفته از ایمان و اعتقاد و ایمان ماست سوره بقره آیه ۳ ((الّذین یومنون بالغیب و یقیمون الصّلاهَ و ممّا رزقناهم ینفقونَ))
در این ایام خاص که همه مردم در حال مبارزه با بیماری منحوس کرونا هستند کسانی هم هستند که شب و روز و چه پنهان و آشکارا با تمام توان و با جان و مال خود به همنوعان خود کمک می‌کنند از جمله کارگاه تولید ماسک خانگی، ضد عفونی کردن معابر، تهیه و پخش غذا در بین نیازمندان و خلاصه از هر نوع کمکی دریغ نمی‌کنند چرا که همه این نوع کار‌ها موجب بخشش گناهان و دوری از عذاب، آرامش وجدان و رفع اندوه از ثمرات انفاق در قرآن است. سوره بقره آیه ۲۷۴ ((الّذین ینفقون اموالهم بالّیل وَالنّهار سِرّاً و علانیهً)).
کسانی که با این خصوصیات هستند و دست نیازمندان را می‌گیرند و به همنوعان خود کمک می‌کنند طبق آیه قرآن جزو محسنین به شمار می‌آیند این یعنی که هم احسان می‌کنند و هم جزو افراد محسن (نیکوکار) هستند. سوره بقره آیه ۱۱۲ ((بَلی مَن اَسلم وَجههُ لِلّه وَ هو مُحسِنٌ فَلَهُ اَجرهُ عندَ رَبِّهِ وَ لا خوفٌ عَلَیهِم وَ لا هُم یَحزَنونَ))به سبب اینکه همه کار‌های محسنین خدایی است و بهشت و پاداش اخروی برای کسانی است که در راه رضای خدا گام برمی دارند و همواره به دنبال نیکی و احسان هستند.
از آثار معنوی دنیوی احسان می‌توان به ایجاد دوستی و صمیمیت میان انسان‌ها و همگرایی اجتماعی و از آثار اخروی نیکوکاران نیز می‌توان به رستگار و سعادت، جلب رحمت خاص خداوند، فرجام نیک در زندگی دنیوی و اخروی، تکفیر گناهان و محو بدی‌ها و گناهان از سوی خداوند و رفع مواخذه و توبیخ اشاره کرد.

نتیجه گیری:

((اِنَّ الّذین آمنوا وَ عَمِلُ الصّالِحاتِ سَیَجعَلُ لَهُمُ الرّحمنُ وُدّاً – سوره مریم آیه ۹۶))

در پایان می‌توان به این نتیجه رسید که مومنینی که کار‌های شایسته و خوب انجام می‌دهند (کمک مومنانه) خداوند محبت آنان را در دل مومنین افزایش و زیاد می‌کند و کاری می‌کند که آنان در بین مردم محبوبیت پیدا کنند و این‌ها الهی است که در این دنیا و در آخرت سعادتمند.
ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار