معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع)زنجان:

پیاده روی اربعین زمینه ساز وحدت و همگرایی مذاهب و ادیان مختلف می شود

معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق(ع)زنجان گفت: پیاده روی اربعین زمینه ساز وحدت و همگرایی مذاهب و ادیان مختلف از سراسر جهان می شود.
کد خبر: ۹۱۸۴۵۷۲
|
۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸
حجت الاسلام کریم حسنی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج اظهار داشت: اجتماع گسترده زائران اربعین در یک زمان و مکان خاص نشان دهنده انسجام بین شیعیان و تحکیم جایگاه مسلمانان در جهان است؛ اربعین یک اجتماع معنوی و اخلاقی گسترده است که به جهانیان ثابت میکند که اگر مسلمانان با یکدیگر و در کنار یکدیگر قرار بگیرند می‌توانند قدرت بسیار عظیمی را ایجاد کنند.

وی با اشاره به اهمیت بالای پیاده روی اربعین حسینی تصریح کرد: در طول سال‌ها پیاده روی اربعین حسینی در منظر علما و اولیا‌ی اسلام اهمیت و جایگاه ویژه‌ای داشته است، امروز نیز شاهد هستیم میلیون‌ها انسان با پای پیاده از تمام نقاط دنیا به سوی کربلا رهسپار می‌شوند، این سنت حسنه نیز در سال‌های حضور ائمه معصومین (ع) هم وجود داشته است.

حجت الاسلام حسنی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری
در خصوص اهمیت اربعین گفت: شروع جاذبه مغناطیسی حسینی در روز اربعین است، جابربن عبدالله را از مدینه بلند می‌کند و به کربلا می‌کشاند، این همان مغناطیسی است که امروز هم با گذشت قرن‌های متمادی در دل من و شما هست.

معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) مهمترین پیام پیاده روی اربعین حسینی را انسجام، اتحاد و همبستگی مسلمانان، عدالت طلبی، و مبارزه با ظلم و ستم دانست و خاطرنشان کرد: یکپارچگی و وحدت بین مسلمانان پیام مثبت این مراسم پیاده روی و مشتی محکم بر دهان مستکبران است؛ پیاده روی اربعین در واقع نشان از اوج و عظمت کار و انقلاب کربلا داشته و نوعی همدردی با خانواده امام حسین (ع) است.

وی با اشاره به نقش جوانان در مراسم پیاده روی گفت: خلاقیت و نوآوری جوانان در راهپیمایی بزرگ حسینی، نکته قابل تاملی محسوب می‌شود و این که هر یک به روشی برای خدمت به راهپیمایان اربعین، آنچه که در توان دارند، ارائه می‌کنند. این ذوق جوانان خلاق و نقش پررنگ آن‌ها در راه خدمت به زائران در نوع خود بی نظیر است؛ گرایش جوانان به آرمان و ارزش‌های عاشورا و استقبال از گردهمایی اربعین، می‌تواند منبع تولید قدرت در حوزه دین، مذهب و دیگر عرصه‌ها باشد.

حجت الاسلام کریم حسنی با اشاره به اینکه جوانان زمینه‌سازان ظهور در گام دوم انقلاب اسلامی هستند افزود: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب سخنان خود را متوجه جوانان کردند؛ جوانان محور تحقق نظام پیشرفت اسلامی می‌باشد و مدیران جوان و اندیشمندان فعال باید در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و بین المللی ونیز در عرصه‌های دین، اخلاق و معنویت حضور داشته باشند.

معاونت پژوهش حوزه علمیه امام صادق (ع) تقویت روحیه ایستادگی، ایثار و شهادت طلبی و مقاومت در مقابل دشمنان را از دستاورد‌های اربعین برشمرد و گفت: زائران با تمام مشکلاتی که وجود دارد با مقاومت توام با عشق هر مشکلی را پشت سر گذاشته و با اشتیاق کامل به امام خود لبیک می‌گویند.

وی به دستاورد‌های مهم فرهنگی مراسم اربعین اشاره و خاطرنشان کرد: برپایی نماز جماعت، پاسخگویی به مسائل شرعی و اخلاقی و تاریخی، سخنرانی، قرائت دعا و نیایش به درگاه الهی در همه موکب ها، ایجاد فضای معنوی و پیشگیری از امور تفرقه زا و تبیین درس‌های عاشورا در بین زائران، درس ایثار واز خود گذشتگی از دستاورد‌های این مراسم به شمار می‌رود.

حجت الاسلام حسنی با اشاره به اینکه پیاده روی اربعین تقریب مذاهب و ادیان وحدت و همگرایی ایجاد میکند یادآور شد: حضور بی مانند از همه مذاهب و پیروان ادیان الهی غیر از شیعه، آن را به یک نماد وحدت در حوزه مذاهب اسلامی تبدیل کرده است و حضور گروه‌های مختلف مذهبی در کنار هم در پیاده‌روی اربعین نشانه وحدت و الفت در بین فرق و مذاهب اسلامی و خنثی‌کننده برنامه‌ها و فتنه‌انگیزی دشمنان اسلام شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد:شخصیت امام حسین (ع) یک شخصیت جهانی است لذا متعلق به گروه و مذهب خاصی نیست بلکه تمام مسلمان اعم از شیعه و سنی و حتی تمام انسان‌های آزادی‌خواه جهان از جریان کربلا، حرکت امام حسین و قضیه عاشورا درس آزادگی، شهامت و مقابله با ظلم می‌گیرند.
ارسال نظرات