فردا در ساری برگزار می شود؛

همایش روایت علمی شاهکار مهندسی جنگ "پل بعثت"

رییس سازمان بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا مازندران از برگزاری روایت علمی پل بعثت شاهکار مهندسی جنگ در روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه خبر داد.
کد خبر: ۹۱۸۰۷۷۷
|
۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران محمدعلی امامی  در گفت و گو با خبرنگار بسیج، ضمن یادآوری نقش حساس و مهم مهندسی در ۸ سال دفاع مقدس گفت: از آنجائیکه اغلب بخش‌ها در دفاع مقدس وابسته به مهندسی رزمی بوده است، نقش محوری این مجموعه باعث خلق آثار مهم و شاخصی در جنگ تحمیلی شد.

 رییس سازمان بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا مازندران به بخش‌هایی از دستاورد‌های مهندسی در دفاع مقدس اشاره و تصریح کرد: ایجاد موانع و استحکامات، انتقال آب، حفر کانال ها، ایجاد راه‌های مواصلاتی، راه سازی و جاده سازی، طراحی و اجرای انواع پل‌های دائمی و موقت، اقدامات ساختمانی و ساخت و تعمیر انواع ماشین آلات و خودرو‌های زرهی از جمله فعالیت‌های مهندسی جنگ بود.

امامی در ادامه  خاطرنشان کرد: ساخت پل‌هایی نظیر پل خیبر، پل بعثت و پل خضر و یا ساخت و تعمیر خودرو‌ها و ماشین آلاتی مانند تبدیل وانت‌های لندکروز به خودرو‌های شنی و ساخت بالن ابابیل مصادیق عینی دستاورد‌های مهندسی جنگ است.

رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا دفاع مقدس را به مثابه یک گنج توصیف کرد و افزود: دفاع مقدس دارای تجارب فراوانی بود که به عنوان یک گنجینه باید مورد کاوش و کالبد شکافی قرار گرفته تا تمام زوایای پنهان آن آشکار شود.

او پیشرفت‌های بزرگ بدست آمده پس از جنگ تحمیلی را ثمره نوآوری‌های مهندسی جنگ در دفاع مقدس دانست و بیان کرد: یکی از نمونه‌های بارز و شاهکار مهندسی جنگ پل بعثت بود و همین اتفاق بهانه‌ای شد تا سپاه کربلا مازندران مجری همایش روایت علمی پل بعثت شود.

رییس سازمان بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا مازندران در ادامه به بررسی چرایی و نحوه ایجاد پل بعثت در دوران دفاع مقدس پرداخت و یادآور شد: بعد از فتح فاو نیاز به راه مواصلاتی برای پشتیبانی نیرو‌ها الزامی بود که در این زمینه طرح‌های متعددی مورد مباحثه قرار گرفت و سرانجام احداث پل بعثت به تصویب رسید.

امامی درباره مختصات پل بعثت اظهار کرد: این پل به طول ۹۰۰ متر و عرض ۱۲ متر بر روی رودخانه اروندی احداث شد که بیش از ۳ متر در شبانه روز جزر و مد داشت، که باعث شد در این پروژه بیش از ۵ هزار لوله به طول ۱۲ متر بکار گرفته شود.

رئیس سازمان بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا در مورد همایش روایت علمی پل بعثت توضیح داد: به همین مناسبت در روز چهارشنبه از مجری پل بعثت آقای بنی هاشمی دعوت شد تا بتوانیم با حضور مجری طرح روایت علمی آن را در جامعه علمی استان مطرح کنیم.

به گزارش بسیج، همایش روایت علمی پل بعثت، شاهکار مهندسی جنگ به همت بسیج مهندسین عمران سپاه کربلا مازندران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان روز چهارشنبه ۱۰ مهرماه از ساعت ۹ در دانشگاه سما به آدرس ساری، خیابان رودکی (شهبند)، ۳۰ متری شهیدان شمشیربند، میدان اصناف برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها