110 هزار کودک در شهرستان ری از مزایای مهدکودک محروم هستند

خبرگزاری بسیج: مدیر اداره بهزیستی شهرستان ری با اشاره به اعلام اداره آمار، از وجود بیش از 110 هزار کودک در این شهرستان، خبر داد و گفت: تعداد زیادی از این کودکان از خدمات مهدکودک بهره مند نیستند و ضریب آموزش پیش از دبستان در شهرری پایین است.
کد خبر: ۹۱۵۹۸۹۹
|
۰۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۶

مینا رجایی، مدیر اداره بهزیستی شهرستان ری در بازدید کارشناسان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان از مهدهای کودک و پیگیری برنامه «دوشنبه های کتابخوانی» اظهار داشت: براساس تحقیقات و آمارهای رسمی، سرانه مطالعه در کشور پایین است. بنابراین آموزش کتابخوانی از اولویت های بهزیستی در مهدهای کودک است.

وی با اشاره به  اینکه سازمان بهزیستی متولی آموزش کودکان زیر شش سال است، تاکید کرد: آموزش در این سنین بهترین نتیجه را به دنبال خواهد داشت اما تعداد مهدها در این منطقه کفایت نمی کند و لازم است تلاش بیشتری از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه صورت بگیرد و نسبت به اهمیت آموزش در این سنین آگاه سازی شود تا افرادی که شرایط تاسیس مهد کودک را دارند ترغیب شوند. رجایی افزود: سال گذشته بیش از 20 مهد کودک در شهرستان ری ایجاد کردیم اما برای رسیدن به شرایط مطلوب، همکاری دستگاه های ذیربط را می طلبد.

 مدیر اداره بهزیستی شهرستان ری تاکید کرد: توسعه مهدکودک ها و تشویق افراد برای سرمایه گذاری در مهدکودک ها همیشه از درخواست های من بوده است چرا که سرمایه انسانی گام اول برای توسعه پایدار در کشور است. رجایی ادامه داد: کتابخوانی صرفا برای کودکان نیست بلکه این مهم باید به اولیاء هم تسری پیدا کند.

 کتاب از مهم ترین ابزارهای همه ملل برای انتقال فرهنگ است. در شهرری ناشرانی که کتاب های قابل درک برای همه داشته باشند محدود است باید کتاب های قابل درک برای همه گروه ها در اختیار مربیان قرار دهیم تا از مفاهیم استفاده کنند چون آموزش چند وجهی است بنابراین آموزش ها باید درکنار هم و مکمل هم باشند.

 وی افزود: نگرش برخی افراد نسبت به مهد کودک ها این است که جای بازی نیست؛ برای وحدت رویه کتاب هایی برای آموزش ابلاغ می شود ما می توانیم کتاب های ارشاد را نیز در کنار آموزش های خود داشته باشیم و نگرش منفی نسبت به مهدها برداشته شود.

خانم رجایی تصریح کرد: فعالیت های غیر مجاز، مربی آموزش ندیده و حتی فضای فیزیکی غیر  استاندارد آسیب زا است؛ مهدهای مساجد و سرای محله نیز برای آموزش پاره وقت است و برخی کانونهای زبان انگلیسی تبدیل به مهد شده اند که باید در چارچوب قرار بگیرند.

  افرادی که تمایل به فعالیت در این حوزه را دارند باید مجوز بگیرند. عدم استقبال سرمایه گذار در این حوزه برای این است که زیرساخت ها لازم را ندارند.

 حجت الاسلام «سید رحیم موسوی» دبیر اجرایی جشنواره پایتخت کتاب ایران در شهرستان ری نیز گفت: کتاب ابزار انتقال فرهنگ و میراث گذشتگان به آیندگان است و کودکان با قرار گرفتن در فضای مطالعه می توانند با دانش  و انگیزه پیشرفت، ایران اسلامی را به سر منزل مقصود برسانند.

موسوی با اشاره به اینکه 100 کانون فعال در روستاها فعالیت می کنند، افزود: مساجد برای مهد طراحی نشده اگر بنایی در کنار مساجد وجود دارد که توانایی ایجاد مهد را دارد علاقه مندان به فعالیت در حوزه مهد می توانند این اماکن را اجاره و شروع به کار کنند. کار ما در موسسات فرهنگی شهرری چند منظوره است و می توانیم از انتشاراتی ها، کانون های تبلیغاتی ونشریات دعوت کنیم شرایط را مطالعه و کار را شروع کنند.

 گفتنی است در این بازدید از مهدکودک های «ملورین» و «مهوار» بازدید و حاضران از نزدیک با فعالیت های کتابخوانی این مراکز آشنا شدند.

ارسال نظرات