خبرهای داغ:

تلاش نمایشی و نخ نما شده زنان اصلاح طلب برای انتخاب وزیر زن

برخی از زنان اصلاح طلبان این روزها به طور هماهنگ سعی می کنند که یکی از نمایندگان زن اصلاح طلب مجلس را به عنوان وزیر پیشنهادی به دولت معرفی کنند.
کد خبر: ۹۱۵۸۰۴۸
|
۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،

استفاده ابزاری از زنان از جمله مواردی است که بسیاری از فمنیست‌ها علیه آن می جنگند. مثلا گفته می شود که زن نباید به عنوان ابزاری برای تبلیغات کالای تجاری خصوصا وسایل منزل که از زن شخصیتی برای کار در خانه و یک خانه دار صرف می سازد، تبدیل شود. از سوی دیگر زنان همواره سعی دارند که در اجتماع پا به پای مردان حضور داشته باشند و حتی از آنها جلو بزنند. حس ارتقا و رشد شخصیت اجتماعی حسی است که البته در بسیاری از افراد وجود دارد و زمینه رشد و بالندگی آنان را فراهم می کند و بدین جهت موضوع بسیار خوبی است اما کارشناسان حوزه زنان مطرح می کنند که زنان بایستی در مشاغلی حضور یابند که منزلت و شان اجتماعی برای آنان بیاورد و به سلامت روحی و جسمی آنان آسیب جدی وارد نسازد.

اما افرادی هستند که با همین شعار اغواکننده فمنیست‌ها اما بر خلاف آن سعی می کنند که از زن ابزاری برای رشد سیاسی خود بهره ببرند. این روزها خصوصا از سوی جریان اصلاحات شعارهای حمایت از زنان به طور بسیار فزاینده‌ای شنیده می شود. اما در بطن مطالباتی که این گروه های سیاسی سعی می کنند پررنگ کنند نگاهی می ا ندازیم می بینیم که هر چقدر شعار پرطمطراق و هیجان برانگیز تر است از آنسو نتیجه و سودی که دارد بسیار کم است. مثلا شعار ورزشگاه رفتن زنان بیشتر از آنکه در حال و روز زنان جامعه سود داشته باشد و در ارتقای شخصیت اجتماعی آنان فایده داشته باشد برای این گروه های سیاسی سودآور است.

البته در کنار همه این شعارهایی که اصلاح طلبان برای حمایت از زنان می دهند نتوانسته اند توفیق چندانی در تحقق وعده‌هایشان بیابند. البته وقتی شعارها نمایشی و صوری باشد، قطعا خروجی مناسبی هم نخواهد داشت. یکی از همین شعارهای اصلاح طلبان ورود زنان به شغلهای حساس سیاسی از جمله وزیر زن و مدیر زن بود. این درحالی است که قرار بود حداقل یک وزیر زن در کابینه دولت متبوع اصلاح طلبان حضور داشته باشد اما با تمام تبلیغات ها این موضوع میسر نشد.

اما حالا اصلاح طلبان با خالی شدن پست وزارت آموزش و پرورش که وزیر پیشین آن به طور کاملا غیرطبیعی برای یک پست دیگر استعفا داد و به قولی نقد را به نسیه فروخت، به دنبال وزیر زن هستند. برخی از زنان اصلاح طلبان این روزها به طور هماهنگ سعی می کنند که یکی از نمایندگان زن اصلاح طلب مجلس را به عنوان وزیر پیشنهادی به دولت معرفی کنند.

در همین رابطه، فائزه هاشمی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درخصوص مطالبه وزیر زن و وعده‌های رییس‌جمهور گفته است: «آقای رییس‌جمهور بارها در خصوص به‌کارگیری زنان شایسته و توانمند صحبت کرده و وعده‌هایی داده‌اند. امروز نوبت عمل ایشان است و حالا که دولت در حال انتخاب گزینه نهایی برای وزارت آموزش و پرورش است معتقدیم وقت معرفی یک وزیر زن به مجلس فرا رسیده است.»

همزمان آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت ایران اسلامی نیز در این رابطه گفت: «به نظر می‌رسد شرایط برای انتخاب یک وزیر زن مهیا شده باشد و دولت می‌تواند با این انتخاب پیام روشنی به بدنه اجتماعی حامی خود و زنان بدهد.» منصوری با اشاره به اینکه فاطمه سعیدی نیز در بین گزینه‌ها مطرح شده، گفت: «به نظرم ایشان با توجه به اینکه نماینده فعلی تهران و سخنگوی فراکسیون امید مجلس که سال‌ها در قسمت‌های مختلف وزارت آموزش و پرورش مشغول خدمت بوده و در مجلس دهم نیز در کمیسیون آموزش و تحقیقات حضور داشته و نیز توانایی و ‌اشراف خوبی به این وزارتخانه دارد، چنانچه اعضای فراکسیون نیز نظر مثبت داشته باشند و با توجه به اینکه دوره مجلس دهم نیز رو به پایان است، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.»

طیبه سیاوشی، نماینده مردم تهران در مجلس نیز گفته است: «امیدوارم دولت در جمع‌بندی نهایی خود برای وزارت آموزش و پرورش روی نام خانم فاطمه سعیدی، سخنگوی فراکسیون امید به قطعیت برسد.»

همچنین اشرف بروجردی، رییس ستاد بانوان ستاد انتخاباتی حسن روحانی در انتخابات سال ۹۶ نیز گفت: «این روزها برای وزارت آموزش و پرورش گزینه‌های متعددی نام برده می‌شوند که معتقدیم جای یک زن شایسته و توانمند در میان آنها خالی است.»

با این حال خبر می رسد در میان گزینه های احتمالی که برای وزارت آموزش و پرورش مطرح شده نام هیچ زنی دیده نمی شود. از سوی دیگر باید گفت که اصلاح طلبان که خود سررشته امور را در شورای شهر تهران و مدیریت شهری پایتخت بر عهده داشتند برای انتخاب شهردار زن اقدام نکردند. در همین رابطه زنانی که به عنوان نامزد شهرداری تهران معرفی شدند یا اصلا صلاحیت و تخصص کافی نداشتند و خود اعتراف کردند که حضورشان برای کاندیداتوری شهرداری تهران نمایشی بوده است و نه مثل «معصومه ابتکار» اصلا از خبر داشتند که به عنوان نامزد شهرداری انتخاب شده اند. به نظر می رسد که اصلاح طلبان به وضوح

با اعمالشان نشان داده اند که ابزاری و نمایشی به حقوق زنان نگاه می کنند و برای پیشبرد اهداف خود از شعارهای جذاب زنانه بهره می برند.

 

طنین یاس - امیرحمزه نژاد

ارسال نظرات