بشیر اسماعیلی خبرداد؛

تصویب بیش از ۱۰ طرح تحقیق پایان‌نامه درباره بیانیه گام دوم انقلاب

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد شهرضا از تصویب بیش از ۱۰ طرح تحقیق پایان‌نامه درباره بیانیه گام دوم انقلاب در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشگاه خبر داد.
کد خبر: ۹۱۵۳۷۳۰
|
۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴

به گزارش سرویس اساتید خبرگزاری بسیج،  بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به‌عنوان  سند بسیار مهمی که برای گذشته، حال و آینده کشور تدوین شده است، نیازمند تبیین و تدقیق فراوانی است تا رهنمودهای آن در حوزه‌‌های مختلف اجتماعی،  سیاسی،  اقتصادی و غیره  عملیاتی شود.

تصویب بیش از ۱۰ طرح تحقیق پایان‌نامه درباره بیانیه گام دوم انقلاب

 

یکی از محورهای مهم این بیانیه، دستاورد انقلاب اسلامی در حفظ ثبات و امنیت ملی و تمامیت ارضی است. بشیر اسماعیلی استادیار روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا درباره این موضوع گفت؛ در ایران بعد از انقلاب اسلامی، امنیت در داخل و تمامیت ارضی در مرزها حفظ و اعاده شده است. اینکه در زمینه‌های اقتصادی، مدیریت سیاسی و مهار فساد در کشور نقصان‌هایی وجود داشته است را نمی‌توان انکار کرد؛  اما به همین تناسب نمی‌شود منکر این نقطه قوت هم شد که امنیت و تمامیت ارضی ایران در چهار دهه گذشته صیانت شده است. به همین دلیل ازجمله نخستین دستاوردهای انقلاب مندرج در بیانیه گام دوم انقلاب هم همین موضوع است.

اسماعیلی در خصوص راهکارهای تبیین بیانیه افزود: دانشگاه نقش مهمی در این راستا دارد، به‌خصوص اینکه پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌ها در رشته‌هایی مانند روابط بین‌الملل باید به تبیین علمی این امر بپردازند.  به اعتقاد من با توجه به تعدد اقوام در ایران و ناهمگونی طبقات اجتماعی، حفظ امنیت و ثبات امری صعب و پیچیده است. در سطح منطقه‌ای هم با توجه به حضور گسترده آمریکا در پیرامون ایران،  وجود رژیم صهیونیستی در منطقه، رقابت یا به بیان صحیح‌تر عداوت سعودی‌ها و همپیمانان آنها با ایران،  جنگ‌های منطقه و ظهور طالبان،  القاعده و داعش در سال‌های اخیر و موقعیت بسیار حساس ژئوپولیتیکی ایران از نظر انرژی، حفظ تمامیت ارضی ایران چیزی شبیه به معجزه بوده که خوشبختانه در این چهار دهه محقق شده است. همه ایرانیان سوای اینکه هوادار انقلاب اسلامی باشند یا نه در حفظ آب و خاک میهن حساسند؛ بنابراین برای افکار عمومی جامعه، تبیین اینکه از تأسیس جمهوری اسلامی تا به حال بر عکس روند تاریخی دو قرن پیش، ذره‌ای از خاک کشور به  یغما نرفته از وظایف دانشگاه است.  

 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرضا در خصوص اقدامات صورت گرفته در خصوص بیانیه اظهار داشت: در واحد شهرضا، تبیین ایده‌های سیاسی بومی سابقه طولانی دارد به‌گونه‌ای که پژوهش‌ها در رشته‌های علوم سیاسی و روابط بین‌الملل به سمت و سوی موضوعاتی مانند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تمدن نوین اسلامی ایرانی، محور مقاومت، نظریه ولایت فقیه و... سوق داده شده است. به همین منوال از زمان صدور بیانیه گام دوم انقلاب، متجاوز از ۱۰ طرح تحقیق پایان‌نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد تصویب قرار گرفته است که در زمره آنها موضوع این گفتگو با عنوان «تبیین جایگاه انقلاب اسلامی در حفظ ثبات،  امنیت و تمامیت ارضی از دیدگاه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» هم وجود دارد که اکنون این موضوع مورد تصویب قرار گرفته و در مرحله نگارش است.

مدیر کانون بسیج اساتید دانشگاه آزاد شهرضا افزود: به نظر می‌رسد حمایت مالی و اختصاص تسهیلات به پایان‌نامه‌های دانشجویی مرتبط با این موضوع بتواند در تقویت پژوهش‌های مرتبط با بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مؤثر واقع شود. به علاوه کمک به تبدیل پایان‌نامه‌های برتر در این زمینه به کتاب، پوشش رسانه‌ای دفاعیات، برگزاری جشنواره پژوهش‌های برتر و تجلیل از محققان نمونه از دیگر راه‌های تقویت اینگونه تحقیقات خواهد بود. اکنون در دبیرخانه هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان کارگروهی با عنوان تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به وجود آمده که این پیشنهادها در آنجا طرح شده و در مرحله بررسی و اجرایی شدن است.

منبع: روابط عمومی بسیج اساتید استان اصفهان

ارسال نظرات