6 تیر، سالروز سوءقصد به رهبرمعظم انقلاب در مسجد ابوذر

طرح ترور و حذف رهبران اصلی پیرو خط امام (ره) در تابستان 60 توسط منافقان کلید خورد و درپی آن در 6 تیرهمان سال رهبرمعظم انقلاب در مسجد ابوذر مورد سوءقصد قرار گرفت.
کد خبر: ۹۱۵۱۲۲۴
|
۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، ششم تير سال 60 در حالي كه تنها شش روز از شهادت دكتر مصطفي چمران، گذشته بود، طرح حذف رهبران اصلي جريان پيرو خط امام(ره)، در دستور کار منافقان قرار گرفته بود و این طرح شوم با ترور نافرجام رهبرمعظم انقلاب در مسجد ابوذر تهران کلید خورد.

پس از این سوءقصد و وارد آمدن جراحات شدید به مدت 42 روز تحت درمان قرار گرفتند.

پس از اعلام خبر ترور آيت‌الله خامنه‌اي كه نمايندگي امام(ره) در شوراي عالي دفاع و امامت جمعه تهران را برعهده داشت، حضرت امام خميني(ره)، رهبر كبير انقلاب، با صدور پیامی ایشان را سربازي فداكار در جبهه جنگ و معلمي آموزنده در محراب و خطيبي توانا و راهنماي دلسوز انقلاب خواندند.

بمب‌گذاری مسجد ابوذر برای ترور رهبری بدون شک اقدامی حساب شده بود، حتی ضبط را درست کنار آقا و سمت چپ ایشان قرار داده بودند که در اثر انفجار قلب آقا آسیب ببیند اما به لطف خداوند این اتفاق نیفتاد.

با تشکیل حکومت جمهوری اسلامی در ایران و مشخص شدن ماهیت خود اتکایی و ضد استعماری آن، سردمداران استکبار که منافع خود را از دست رفته می دیدند، توطئه های گوناگونی را علیه نظام نوپای اسلامی ترتیب دادند. در همین راستا جریانات ضد انقلابی و وابسته که تا چندی قبل با حیله و تزویر سعی داشتند، خود را انقلابی معرفی کنند نقاب از چهره خویش برداشتند و هر کدام به شکلی درصدد براندازی حکومت برآمدند. یکی از گروهک هایی که تلاش داشت با سلب آرامش و امنیت مردم به انقلاب ضربه وارد کند گروهک ضاله فرقان بود که با ترور شخصیت های اسلامی سعی می کرد به اهداف پلید و شوم خود دست یابد.

مقام معظم رهبری که در آن وقت نماینده امام (ره) در شورای عالی دفاع و امام جمعه تهران بودند با روشنگری های خویش مردم را نسبت به ماهیت پلید این گروهک ها آشنا و نظرات آنها را در سخنرانی های شیوای خود مطرح می ساختند. سرویس مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با هدف بررسی اهداف دشمنان از اقدامات شومشان با آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان سابق کل کشور و نماینده ولی فقیه در استان مرکزی به گفتگو نشسته است.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی با اشاره به واقعه تلخ ششم تیر ماه سال 1360 و ترور نافرجام رهبر انقلاب از حفظ وجود پر برکت مقام معظم رهبری در این واقعه ابراز خرسندی کرد و به تشریح اهداف شوم دشمنان انقلاب در ترور شخصیت هایی همچون مقام معظم رهبری گفت: دست عنایت الهی کمک کرد که رهبری از آن حادثه دلخراش و جنایت‌بار نجات پیدا کنند و در دهه‌های بعد ملت ایران و جهان اسلام از ایشان به عنوان رهبر انقلاب بهره مند شوند. گرچه ایشان می‌فرمودند من مرگ را با چشم خود دیدم اما دست خدا بالای دست‌ها است و خداوند این گنجینه ارزشمند را به ویژه برای پس از دوران رحلت امام (ره) حفظ کردند تا سکان‌دار کشتی انقلاب باشند.

وی با اشاره به اینکه دشمنان برای حذف شخصیت‌های طراز اول کشور که استوانه های نظام بودند، برنامه ریزی می کردند، افزود: دشمنان با حذف شخصیت‌های کشور بنا داشتند زمینه تسلط سلطه و کودتای خود را در کشور فراهم کنند. در حقیقت در مرحله اول با ترور شخصیت‌ها و در مرحله بعد وقتی که با ترور شخصیت موفق نشدند، تلاش کردند با ترور فیزیکی آنها، جامعه را از شخصیت‌های بزرگ که منشأ خیر و برکت بودند، محروم کنند.

آیت‌الله دری نجف‌آبادی ادامه داد: دشمنان تلاش می کردند شخصیت های بزرگ و رهبران فرهیخته نظیر آیت‌الله خامنه‌ای، شهید بهشتی، شهید مطهری، شهید مفتح، رجایی، باهنر و برجستگان دیگر را از بین ببرند و چهره‌ اصلی نظام را خدشه دار و زمینه نفوذ و سلطه خود را در این کشور فراهم کنند و نقشه هفتم تیر و هشتم شهریور نیز با همین منظور طراحی شده بود.

عضو هیئت ‌رییسه مجلس خبرگان رهبری با استناد به آیه ای از قرآن کریم که خداوند می فرماید: «یریدون لیطفئوا نور الله بأفواههم والله متمّ نوره ولو کره الکافرون؛ مى‏خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد- نور خود را کامل خواهد گردانید»، بیان کرد: هر چند با ترور رهبری، ملت ایران آزرده‌خاطر شدند ولی لطف خداوند بر این بود که ایشان با همان‌ شرایط و سختی‌ها حفظ شوند و باید به شکرانه این نعمت الهی شکرگزار بود، این حادثه شاید برای این بود که خداوند می‌خواست، آیت‌الله خامنه‌ای محفوظ بمانند و برای آینده نظام حفظ شوند. چه بسا اگر برای ایشان در ششم تیر ماه اتفاقی نمی‌افتاد در واقعه هفتم تیر در کنار شهید بهشتی به شهادت می‌رسیدند و جامعه ما برای همیشه از وجود ایشان محروم می‌شد.

امام جمعه اراک به وظایف مردم در شکرگزاری از سلامتی رهبری اشاره کرد و گفت: یک وظیفه شکرگزاری به دلیل داشتن نعمت ولایت و رهبری است، چرا که این نعمت بزرگی است که خداوند به ما عنایت کرده است. در مرحله بعد اطاعت از رهبری، وحدت کلمه حول محور رهبری و پرهیز از ایجاد تنش، شکاف و مقابله با رهبری و پرهیز از اقدامات انحرافی و خرافاتی و کارهایی که با عقلانیت اسلام و فقاهت اسلامی سازگار نیست، از وظایف ملت ایران به شکرانه سلامتی مقام معظم رهبری است که همین عامل پیروزی و تداوم و بقای انقلاب ما بوده است و خواهد بود.

دادستان سابق کل کشور به نکاتی از پیام امام خمینی (ره) پس از ترور رهبر انقلاب آیت‌الله خامنه‌ای اشاره کرد و ادامه داد: این پیام نشان از عشق مردم به ذریه پیغمبر و خدمت‌گزاران و سربازان فداکار خود و رابطه خوب ملت با روحانیت و روحانیت با ملت دارد که این، خود مسئله مهمی است و دومین مسئله این است که مردم خدمت گزاران‌ خود را دوست دارند و دست تطاول و کینه‌توزی‌ها نمی‌تواند آنها را از اهدافشان باز دارد. در واقع منافقان و کوردلان به خاطر فکر سیاسی و تأثیر افکار و منش مقام معظم رهبری در جامعه این برنامه‌ها و توطئه های شوم را برنامه ریزی می کردند، چرا که احساس می کردند، شخصیت های برجسته نظام از جمله آیت الله خامنه ای مانع رسیدن آنها به اهدافشان است.

آیت الله دری نجف آبادی با اشاره به اینکه این برگزیدگان و پاکان راهنمایان ملت و مرزبانان اسلام و قران و نظام اسلامی بوده و هستند، اظهار کرد: دشمنان کوردل ره به جایی نخواهند برد و نقشه ها و توطئه های شیطانی آنها نقش بر آب می شود. به راستی فقهای مومن دژهای محکم و استوار اسلام و جوامع اسلامی هستند و مرزبانان سرزمین ها و عزت و استقلال امت پیامبر (ص) هستند که ان شاء الله خداوند بر عمر و عزت ایشان بیفزاید.

گروهک فرقان برای از میان بردن معظم له برنامه هایی داشته است، تا بالاخره برنامه خود را در روز ششم تیر 1360 اجرا کردند. ایشان در مسجد ابوذر واقع در محله فلاح تهران و در میان خیل مشتاقان حضور یافت تا به شبهات و پرسش های مختلف مردم صمیمی و بیدار دل جنوب شهر پاسخ دهند. پس از اقامه نماز ظهر، ایشان مجددا برای پاسخ به پرسش های مردم پشت تریبون قرار گرفتند. دقایقی بعد فردی از میان جمعیت پرشور گذشت و ضبط صوتی را در نزدیکی محل سخنرانی قرار داد و دقایقی بیش نگذشته بود که صدای مهیبی مسجد را لرزاند و آیت الله خامنه ای از سمت راست بدن مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به درجه عظیم جانبازی نائل آمدند.

در اولین دقایق پس از به هوش آمدن ایشان خبرنگاری از ایشان پرسید که احساس جنابعالی نسبت به این سوء قصد و خطری که جان شما را تهدید کرد، چیست؟ ایشان در پاسخ، این نجوای عاشقانه را با روحی فارغ از جهان مادی که ترجمان احساسات پاک یک شاگرد به استاد و مرید خالص به مرادش بود، فرمودند:

سرخم می سلامت، شکند اگر سبویی حضرت امام (ره) پس از شنیدن این واقعه شدیدا متاثر شدند و پیامی صادر کردند. در بخشی از پیام ایشان آمده است : "اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلاله رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهه جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنه انقلاب هستید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوءقصد به شما عواطف میلیون ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه دار کردند. من به شما خامنه ای عزیز تبریک می گویم که در جبهه های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت کرده و از خداوند متعال سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم".

حجت الاسلام رضا مطلبی، امام جماعت مسجد جامع ابوذر تهران نیز در بیان دلایل انتخاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای ایراد سخنرانی در مسجد ابوذر در سال 60 به خبرنگار شبستان گفت: متاسفانه در سال های نخستین انقلاب، جامعه بسیار مستعد شایعه‌سازی و شایعه‌ پراکنی بود. به طوری که مرتب شایعاتی درباره مقامات مملکتی در میان مردم پخش می‌شد که خلاف واقع بود. در آن سال مقام معظم رهبری که نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی بودند، جلسات سخنرانی تشکیل می‌دادند و سعی می‌کردند در این جلسات افکار و اندیشه مردم را از شایعه‌های نادرست و تفرقه‌انگیز پاک کنند. در سال 1360 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای جلسات هفتگی در مسجد جامع ابوالفتح واقع در خیابان ری داشتند که از سوی مردم با استقبال روبرو می‌شد. همان زمان یکی از دوستان که در حزب جمهوری اسلامی بود به من گفت، موافقی این جلسات در مسجد ابوذر هم برگزار شود؟ من هم موافقت خود را اعلام کردم و هفته بعد خبر سخنرانی ایشان در مسجد ابوذر در روزنامه‌ها چاپ شد و مشغول آماده‌کردن مقدمات این سخنرانی شدیم.

حجت‌الاسلام مطلبی درباره چگونگی برگزاری جلسه سخنرانی اظهار کرد: سخنرانی قرار بود، روز شنبه 30 خردادماه انجام شود، ما تمام مقدمات را آماده کردیم، حتی خواستم تابلو و تعداد زیادی پریز برق آماده کنند که قرار بود همه کسانی که ضبط صوت همراه داشتند در حیاط مستقر شوند و از واردشدن آنها به نمازخانه جلوگیری شود. البته این کار جنبه امنیتی نداشت و فقط برای جلوگیری از ازدحام جمعیت جلوی تریبون بود، چون در آن روزها مسئله ترور، هنوز شدت نگرفته بود.

حجت‌الاسلام مطلبی به علت تغییر برنامه سخنرانی روز 30 خرداد سال 60 اشاره کرد و افزود: آن روز همه چیز آماده بود. انبوهی از جمعیت مشتاق در داخل و خارج مسجد جمع شده بودند. ما تا ظهر منتظر بودیم اما از آقا خبری نشد. حدود ساعت 12 بود که تلفن زدند و گفتند به دلیل حضور در جلسه بسیار مهم مجلس برای استیضاح بنی‌صدر (رئیس‌جمهور وقت) مراسم سخنرانی به روز دیگری موکول شده است.

وی خاطر نشان کرد: هفته بعد دوباره روزنامه‌ها نوشتند که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در مسجد ابوذر سخنرانی می کند. این بار ساعت حدود 11 و 30 دقیقه بود که ایشان به همراه چند نفر دیگر تشریف آوردند و جمعیت زیادی در اطراف ایشان جمع شدند و حدود نیم ساعتی با ایشان صحبت کردند. بعد از اذان ظهر، نماز ظهر به امامت ایشان اقامه شد.

حجت الاسلام مطلبی ادامه داد: ایشان عادت داشتند بین دو نماز سخنرانی ‌کنند. دقیقا به یاد دارم که موضوع سخنرانی ایشان هم شایعه و شایعه‌سازی در جامعه پرتلاطم آن روز بود. ایشان پشت تریبون ایستادند و بنده هم درست کنار تریبون بودم که یک لحظه سایه‌ای را پشت سرم احساس کردم. وقتی برگشتم مرد بلندقامتی را دیدم که ضبط صوتی را مقابل و سمت چپ ایشان روی تریبون گذاشت. متأسفانه آن روز هیچ کس به آن فرد شک نکرد، علتش هم مشخص است آن روز هنوز مسئله ترور جدی نبود.

امام جماعت مسجد ابوذر تصریح کرد: بمب‌گذاری کاملا حساب شده بود، حتی ضبط صوت را درست کنار آقا و سمت چپ ایشان قرار داده بودند که در اثر انفجار قلب آقا آسیب ببیند اما به لطف خداوند این اتفاق نیفتاد.

حجت‌الاسلام مطلبی گفت: وقتی آن مرد ضبط صوت را روی تریبون گذاشت 10 ثانیه بعد بلندگو دچار مشکل شد و سوت کشید. وقتی سیستم صوتی دچار مشکلی می‌شود، معمولا سخنران کمی به طرف چپ یا راست جابجا می‌شود تا وضع صدا بهتر شود. ایشان هم آن روز وقتی مشکل سیستم صوتی به وجود آمد، به طرف چپ جابجا شدند. به همین دلیل هم بود که وقتی بمب منفجر شد، به جای قلب، دست راستشان به شدت آسیب دید.

حجت الاسلام مطلبی به یکی از نکات جالب این بمب گذاری که از الطاف و تفضلات الهی بود، اشاره و اظهار کرد: در این انفجار فقط چاشنی بمب عمل کرد و خود بمب به طرز معجزه آسایی منفجر نشد و این از الطاف و تفضلات الهی بود تا این گنجینه گرانمایه و عزیز برای رهبری امت اسلام بعد از امام خمینی (ره) حفظ شوند تا سکان دار شایسته و لایقی برای هدایت کشتی انقلاب اسلامی در اقیانوس متلاطم تحولات جهان باشد.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات