تخریب وسیع ترین بافت تاریخی کهگیلویه وبویراحمد

مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی دهدشت گفت: در این بافت تاریخی آثار مختلفی از جمله کاروانسرا، بازارچه،بقعه متبرکه امامزاده، مسجد و حمام وجود دارد.
کد خبر: ۹۱۵۰۵۴۰
|
۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷
اباب افزود: این روز‌ها این بافت در اثر عوامل مختلفی از جمله آتش سوزی، ریزش بنا‌های این بافت و رفت و آمد‌های عمومی در حال تخریب است.
وی با اشاره به اینکه وسعت اصلی این بافت ۴۵ هکتار است ادامه داد: ۱۰ هکتار از این بافت در دست مردم است که در محوطه این بافت تاریخی خانه‌های قدیمی وجود دارد که سازمان میراث فرهنگی اعتبار لازم برای خرید این خانه‌ها را ندارد و این خود یکی از اصلی‌ترین مشکلات این بافت تاریخی است.
اباب همچنین در خصوص حفاظت از این بافت گفت: این بافت تاریخی به دلیل وسعت زیاد، نبود دیوار حفاظتی و ناتوانی در حفاظت از آن هر کسی می‌تواند در آن رفت و آمد کند همین هم باعث تخریب این مجموعه شده است.
مدیر پایگاه میراث فرهنگی شهر دهدشت با اشاره به اینکه این بافت پاتوقی برای معتادان در شهر بلاد شاپور شده است بیان کرد: معتادان به اتاق‌های این بافت تاریخی رفت و آمد می‌کنند.
مدیرکل سازمان میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد هم گفت: امسال برای بازسازی این بافت ۱۰ میلیارد تومان اختصاص داده شده، اما این مبلغ نمی‌تواند مشکلات این بافت تاریخی را برطرف کند.
باقری افزود: برای حفظ این مجموعه ارزشمند تاریخی که می‌تواند موجب رونق گردشگری در شهر دهدشت شود باید یک مطالبه اجتماعی ایجاد تا بتوانیم از آن حفاظت کنیم.
ارسال نظرات