مروری بر اهداف و نتایج عملیات نصر 5

عمليات پيروزمند نصرپنج با هدف آزادسازي تعدادي از روستاهاي ايران، تسلط رزمندگان اسلام بر ارتفاعات مشرف به منطقه شهرقلعه ديزه عراق و انسداد راه نفوذ عناصرضد انقلاب به داخل مرزهاي ايران اسلامي با استفاده از تاكتيك ويژه جنگ هاي كوهستاني توسط نيروهاي سپاه پاسداران انجام گرفت.
کد خبر: ۹۱۵۰۱۷۰
|
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان،  امروز 3 تیر ماه سالروز آغاز عملیات نصر 5 است؛ به همین مناسبت نگاهی به اهداف و نتایج این عملیات می‌اندازیم عمليات نصرپنج درساعات بامدادی روزسوم تيرماه سال 1366 با رمز مقدس يا زهرا ( س) بمنظور تصرف و تامين بخشی از ارتفاعات مسلط منطقه درمنطقه‌ عموميی قلعه‌ ديزه‌ كردستان‌ عراق‌ (محور شمالي جنگ)‌ و جنوب غربي شهرستان سردشت توسط سپاه آغازشد.

قلعه ديزه شهری دركردستان عراق درشرق اربيل و شمال سليمانيه واقع شده‌، اين شهرهم مرز با شهر سردشت در استان آذربايجان غربی و كردستان ايران كه با سردشت از طريق مرز زمينی ۳۵ كيلومتر فاصله دارد.

قلعه ديزه از شمال غرب با شهر رواندوز و ديانا و چومان همسايه‌ است و در شمال شهر كوه های قنديل را بالای سر خود دارد.

بافت جمعيتی قلعه ديزه عراق متشكل ازعشاير و ايل‌های مهمی چون منگور، پژدری، ميراودلی و برياجی وگوركی می باشد. در اين شهرمكان ديدنی «جولانان هناروك» باعث شده تا در زمينه گردشگری هم داراي اسم و رسم باشد.

رزمنده ای كه درعمليات نصرپنج مجروح شده بود دراين ارتباط می گفت: وقتی از روی ارتفاعات دوپازا درمرز ايران و عراق و از سنگرهای كمين «شهدا و حضرت رقيه س» مشرف برشهر قلعه ديزه در سال 66 به اين شهر نظامي مي نگريستی بااينكه سكنه آن تخليه شده بود و نيروهای حزب بعث در آن وجود داشتند اما تمام چراغهای خيابان های شهر به دستور صدام روشن و اگر اشراف اطلاعاتي نداشتي فكر می كردی كه در قلعه ديزه زندگی جريان دارد.

سلسله ارتفاعات دوپازا با ارتفاع ۲۷۹۱ متركه از بلندترين ارتفاعات منطقه محسوب مي‌شد، در ۱۳ كيلومتری جنوب سردشت و در نوار مرزی واقع است، اين ارتفاعات از شمال به دو ارتفاع اسپيدان و بولفت ؛ از جنوب به ارتفاعات لك‌لك، شهيد زين‌الدين، فرفری و كله قندی؛ از شرق به كوه‌های رستم آليان و كانی رش و از غرب به دشت و شهر قلعه ديزه عراق محدود مي‌شود.

به نقل از اين رزمنده، صدام با اين كار قصد داشت جنگ روحی و روانی ميان نيروهای خود و رزمندگان اسلام را با بالا بردن روحيه نيروهای عراقی به نفع خود تمام كند، اما بسيجيان در همين سنگرهای كمين كه فقط محل نگهبانی و حراست از مرزهای ايران اسلامی بود و از ساعات ابتدايي شب به اين سنگرهای تاريك اما نورانی به خاطر صلوات های خاصه و فراوان خود وارد می شدند و تا پاسی از سحر مي ماندند، كاملا از لحاظ اشراف اطلاعاتي به اين واقعيت رسيده بودند كه در شهر پر چراغ «قلعه ديزه» جز نفرات حزب بعث و نظاميان تا دندان مسلح عراق، مردمی وجود ندارد و رزمندگان با چشمانی بصير تمام تحركات عراق را زير نظر داشتند.

درعمليات نصر5 در حدود 20 كيلومتر از نوار مرزي تحت كنترل رزمندگان اسلام قرار گرفت و استفاده از تاكتيك هاي ويژه جنگ های كوهستانی توسط يگانهای نيروی زمينی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از خصوصيات بارز آن بود.

اين عمليات مهم بمنظور پاسخگويی به شرارت‌های عراق در خليج فارس ، بمباران مناطق كردنشين ، تصرف و تأمين بخشي از ارتفاع مسلط بر قلعه ديزه عراق توسط يگانهاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با تلاش بسيجی ها و رزمندگان دوران دفاع مقدس صورت گرفت.

درجريان تكميل اين عمليات، يگان هاي سپاه پاسداران دشمن بعثی را در منطقه مورد حمله قرار داده و ضربات مؤثري به آنها وارد مي آورند و سنگرهای آنان را كه معروف به «حفره روباه» بود يكی پس از ديگری تسخيرمی كنند. دشمن شكست خورده به طرف مرزهاي بين‌المللي عقب‌ می نشيند.

طی اين عمليات علاوه بر خارج كردن تعداد 10 روستاي ايران از زير ديد و تير مستقيم عراق، تعداد 19 روستاي عراق در زير ديد و تير رزمندگان اسلام قرار مي‌گيرد. با تسلط بر ارتفاعات منطقه، به ويژه بلندي‌هاي بوجار، راه نفوذ ضد انقلاب به داخل مرزهاي ايران اسلامي مسدود مي‌شود و با تسخير ارتفاعات مشرف به شهر قلعه ديزه عراق اين شهر در ديد كامل رزمندگان قرار مي‌گيرد، بطوري كه با چشمان غيرمسلح قابل رويت مي‌شود.

شهيد سرداراحمد كاظمی فرمانده وقت لشكر 8 نجف اشرف، آغاز عمليات نصر5 جهت تصرف ارتفاع فرفری در غرب سردشت را اعلام مي كند و پس از گذشت 2 ساعت ارتفاعات كله قندی و فرفری سقوط كرد و رزمندگان مشغول پاكسازی مي شوند ولی در يال كله قندی نيروهای عمل كننده با مقاومت و انبوه آتش دشمن مواجه شدند كه با تدبير فرماندهی در روشنی هوا نيروهای عراقی مجبور به ترك منطقه و نيروهای خودی در آنجا مستقر می شوند.

با تصميم پاسدارعزيز جعفری فرمانده وقت قرارگاه قدس، گردان امام رضا(ع) كارشناسايی و طراحی عمليات را برای تصرف يال ارتباطی بين دو ارتفاع كله قندی و فرفری كه پايگاه دشمن درآن مستقر است را در روز دوم عمليات آغاز كردند.

گردان امام رضا (ع) از لشكر 8 نجف ، با 6 دسته از سه محور اصلي از سمت كله قندی و يك محور فريب از سمت فرفری به سمت هدف حركت كردند و پس از درگيری شديد، آتش نيروهاي خودی كمك كرد تا قبل از روشنايي هوا به اهداف خود دست يابند و پس از آن دستگاههای مهندسی جهاد سازندگی وارد منطقه شدند و اقدامات مهندسی را شروع كردند.

صبح روز بعد دشمن با تمركزآتش خمپاره روی نيروهای خودی مستقردر، يال ارتباطی و ارتفاع فرفری سعی داشت خود را از يال صخره ای بالا بكشد كه با ديدباني و هدايت آتش خمپاره ها توسط شهيد سرداراحمد كاظمی و وارد شدن چند تانك لشكر 27 حضرت محمد رسول الله (ص) و شليك به سمت دشمن فعاليت هاي نيروهاي مهاجم كاملاً فروكش كرد.

رزمندگان اسلام‌ دراين عمليات بيش از1100 كشته، زخمي‌ و اسير به نيروهاي بعثي تحميل كردند وتعداد زيادی سلاح سنگين ، سبك و نيمه‌سنگين وچند قبضه انواع خمپاره‌انداز را به تصرف خود در آورند.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات