خبرهای داغ:
معاون قضایی رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی:

کارشناسان رسمی به منزله بازوان توانمند دستگاه قضایی هستند

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: کارشناسان رسمی نقش بازوان توانمند و همیار دستگاه قضایی در بررسی پرونده‌های مختلف را دارند.
کد خبر: ۹۱۴۸۴۸۵
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸

جاوید پاشایی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار بسیج در ارومیه اظهار کرد: ساختار قوه‌قضاییه بسیار دقیق و حساس است و به گونه‌ای طراحی شده که اجزای آن به مانند یک پازل، مکمل یکدیگر هستند.

وی افزود: تفکیک وظایف در قوه‌قضاییه باعث تخصصی شدن فعالیت هر بخش است که نظر و رای هریک از این بخش‌ها در صدور رای نهایی در مراجع قضایی موثر و اساسی هستند.

معاون قضایی رییس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: از جمله بخش‌های ویژه رسیدگی به موضوعات تخصصی و فنی، کانون کارشناسان رسمی است که در این کانون کارشناسان خبره هریک از رشته‌ها و تخصص‌ها با طی گزینش‌های علمی و تخصصی گرد هم آمده‌اند.

وی افزود: عمل کارشناسان رسمی کاملا تخصصی است و به تعبیری آنان نقش بازوان توانمند و همیار دستگاه قضایی در بررسی پرونده‌های مختلف را دارند و به تبع، عدم استفاده از این کارشناسان، دستگاه قضایی را در تشخیص صحیح، عادلانه بر اساس امور فنی با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهد کرد.

پاشایی خاطرنشان کرد: انجام کارشناسی به مثابه یک نوع جلسه دادگاه است، چرا که بر پایه مستندات و ادله علمی، فنی و تخصصی کمّ‌وکیف یک پرونده استخراج و گام مهمی در صدور رای دادگاه برداشته می‌شود و قضاوت کارشناس‌رسمی یکی از پایه‌های قضاوت قاضی دادگاه است.

وی افزود: کارشناسان رسمی باید فارغ از هرگونه جهت‌گیری و با استقلال‌عمل به یک پرونده وارد شوند و نباید نظر هیچ‌کس، حتی قاضی پرونده در صدور نظریه کارشناسی دخالت داده شود چرا که هدف از ارجاع پرونده به کارشناس‌رسمی، احقاق حق و اجرای صحیح عدالت است.

پاشایی در پایان یادآور شد: تشکیل پرونده نظارت و ارزشیابی برای کارشناسان به مانند قضات ضروری است و باید تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شود تا از هرگونه تضییع حقوق مردم جلوگیری به عمل آید.

انتهای پیام/102/ب

ارسال نظرات