جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز:

اجرای 55 پروژه محرومیت زدایی در مناطق محروم البرز

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز از اجرای طرح های محرومیت زدایی در حوزه های منابع آب و خاک، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، اشتغال، معیشت، بهداشت و سلامت خبر داد و گفت: 55 پروژه جدید در حوزه های مذکور توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز اجرا می شود.
کد خبر: ۹۱۴۵۸۳۴
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، سرهنگ پاسدار مهران یوسفی، جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز گفت: با توجه به مهاجرت روستائیان به شهرها، قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور به دستور مقام معظم رهبری، توجه به هویت روستاها را در دستور کار خود قرار داده تا از این طریق مهاجرت معکوس روستائیان اتفاق بیفتد.

اجرای 55 پروژه محرومیت زدایی در مناطق محروم البرز

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز توضیح داد: در کل کشور یک هزار و 500 دهستان وجود دارد؛ تاکنون طرح محرومیت زدایی توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی در 130 دهستان کشور آغاز شده که در استان البرز نیز در دو دهستان نجم آباد و پلنگ آباد که هر کدام شامل هفت روستا هستند، این طرح در حال اجراست.

سرهنگ پاسدار یوسفی اذعان کرد: مشکلات فراوانی در این مناطق وجود دارد که روستاییان با آن ها دست و پنجه نرم می کنند و موجب شده تا آن ها در حاشیه شهرها به مشاغل کاذب روی بیاورند اما در صورت اصلاح قوانین، روستاییانی که به شهرها مهاجرت کرده اند به روستاهای خود بازگشته و مشاغل واحد را دنبال خواهند کرد.

وی با اشاره به از بین رفتن هویت روستایی اظهار کرد: در حال حاضر بیشتر مواد غذایی مردم روستاها از شهر تأمین می شود که در ابتدا باید تغییر ذهنیت روستائیان اتفاق بیفتد و سپس به سوی عرصه های مختلف سوق داده شوند.

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز از اجرای طرح های محرومیت زدایی در حوزه های منابع آب و خاک، تعلیم و تربیت، فرهنگی و اجتماعی، اشتغال، معیشت، بهداشت و سلامت خبر داد و گفت: 55 پروژه جدید در حوزه های مذکور توسط قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز اجرا می شود.

سرهنگ پاسدار یوسفی اظهار کرد: اجرای طرح آبرسانی کشاورزی و آب شرب، احیای مراتع و پوشش گیاهی و مدیریت منابع آب در حوزه منابع پایدار آب و خاک و احداث و مرمت مدرسه در حوزه تعلیم و تربیت از جمله برنامه هایی است که در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی نیز احداث و مرمت مسجد و خانه عالم و احداث و تکمیل پروژه های چند منظوره و اشتغالزایی و ارتقای نظام سلامت و بهداشت روستائیان، جهت محرومیت زدایی مناطق پلنگ آباد و نجم آباد توسط این قرارگاه انجام می شود.

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز از برنامه های آتی این قرارگاه در استان خبر داد و گفت: تلاش می کنیم جهت توانمند سازی اهالی روستا در حوزه های مختلف اقتصادی، اشتغال و شبکه سازی زنجیره از تولید تا مصرف، مربیانی را پرورش دهیم تا بتوانند در حوزه های مختلف پاسخگوی مشکلات مردم در این مناطق محروم باشند.

سرهنگ پاسدار یوسفی افزود: ضمن ارائه تسهیلات به روستائیان، باید آموزش های کافی به آن ها نیز صورت گیرد تا علاوه بر توانمندی آن ها، بهره وری لازم را نیز پیدا کنند و در صورت عدم شبکه فروش، آموزش های لازم ارائه می شود تا به بازار متصل شوند و تولیدات مفید روستاها به استان هایی که نیازمند آن هستند صادر شده و به دنبال آن خود اتکایی ایجاد می شود.

وی با اشاره به موانع و مشکلات پیش رو در این راه افزود: فعالیت های انجام شده در این مناطق در عرصه های تعلیم و تربیت، سلامت، فرهنگی و اجتماعی، اقتصاد و اشتغال هستند که بر اساس نیازمندی های روستائیان صورت می گیرد اما برخی قوانین محرومیت زا وجود دارند که موجب عدم پیشرفت برخی طرح ها می شوند و این مشکلات با مسؤولین مربوطه مطرح می شود تا این موارد در شورای تأمین حل شود.

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز با بیان اینکه پیدا کردن نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها در روستاها زمان طولانی را می طلبد افزود: با بررسی این موارد، نیازهای روستائیان مشخص می شود و بر اساس آن آموزش های لازم انجام شده و سپس اقدامات بعدی صورت می گیرد.

سرهنگ پاسدار یوسفی ادامه داد: در عرصه اقتصاد و اشتغال، حساس سازی، اعتماد سازی، شبکه سازی و توانمند سازی رسته انواع دام سبک و سنگین، استفاده از گروه های تخصصی جهادی جهت کاهش هزینه دامداران و توانمند سازی خانواده های محروم برای جلوگیری از تلفات دامی و کاهش هزینه های درمانی توسط این قرارگاه در مناطق مذکورانجام شده است.

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزشی هدفمند با توجه به زنجیره ارزش و ارتقای مهارت اعضای شبکه در روستاهای هدف و ایجاد کارگاه فروش محصولات سالم با کمک کارگروه سلامت در دهستان‌ پلنگ آباد انجام شده که این امر، علاوه بر اشتغال، ارتقای سطح سلامت روستائیان را نیز به دنبال دارد.

سرهنگ پاسدار یوسفی گفت: برگزاری جلسات متعدد در حوزه سلامت و مشاهده تأثیرات مثبت آن در سبک زندگی ایرانی اسلامی را از جمله اقدامات انجام شده عنوان کرد و افزود: در حوزه سلامت علاوه بر آموزش های عمومی در هر دهستان، افراد علاقه مند به عنوان سفیران سلامت پس از آموزش های لازم، به روستاها اعزام شده اند و همچنین دوره های آموزش ساخت محصولات ارگانیک نیز در این مناطق برگزار می شود.

وی افزود: در عرصه فرهنگی و اجتماعی تسهیل گری، مدیریت و ساماندهی برنامه ها در راستای عمران و آبادانی نیز یکی دیگر از اقدامات قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز است؛ همچنین بکارگیری روحانی توانمند و آموزش مهارت های مورد نیاز جهت ورود به روستا و استقرار وی در این مکان ها و استفاده از مبلغین حوزه علمیه نیز جهت محرومیت زدایی این مناطق صورت گرفته است.

جانشین فرماندهی قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان البرز بیان کرد: در عرصه تعلیم و تربیت، زمینه فعالیت در روستاهای هدف، توسط قرارگاه استان فراهم شده و رایزنی با آموزش و پرورش نیز صورت گرفته است تا امام (روحانی) روستا ضمن آموزش به بازماندگان از تحصیل، در مدارس مدرک نیز به آن ها ارائه دهد.

سرهنگ پاسدار یوسفی تصریح کرد: در حال حاضر به جز مشکلات اقتصادی، شاهد معضلات فرهنگی در این مناطق نیز هستیم که در این راستا آموزش های خانواده و مشاوره های مختلفی توسط روحانی روستا صورت می گیرد و مردم این مناطق به این نتیجه رسیده اند که امام روستا تحول آفرین است بنابراین از حضور وی در این مناطق استقبال می کنند.

وی در پایان گفت: همچنین در بخش آسیب های اجتماعی و فضای مجازی در حوزه تعلیم و تربیت، دوره های ضمن خدمت برای معلمان و والدین برگزار شده است؛ بهسازی و شاداب سازی مدارس روستاهای هدف و پیگیری احداث دبیرستان دوره متوسطه در مرکز دهستان پلنگ آباد نیز از جمله اقدامات در حال انجام قرارگاه استان است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها