اولین محفل انس با قران در سپاه کربلا برگزار شد؛

روحانی: جهل انسان عامل ظلم به نفس است / ماه رمضان بهترین فرصت برای تزکیه نفس

امام جمعه بابل علت خسارت و ظلم به نفس را جهل انسان برشمرد و بیان کرد:اگرانسان افسار نفسش را بدست بگیرد آن وقت مراحلی را در حیات خود طی می کند که ملائکه خداوند عاجز از طی کردن آن مراحل هستند.
کد خبر: ۹۱۳۸۵۱۲
|
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران،اولین محفل انس با قران کریم صبح امروزپنج شنبه 26 اردیبهشت ماه مصادف با دهم ماه مبارک رمضان با حضور قاریان ممتاز استانی در سپاه کربلا برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی امام جمعه بابل سخنران این محفل قرانی با اشاره به سالروز رحلت جانسوز ام المومنین حضرت خدیجه کبری (س) به ابعاد شخصیتی این بانوی بزرگ اسلام پرداخت و گفت: اولین زنی که به پیغمبر(ص) ایمان آورد حضرت خدیجه(س) بود . این بانوی بزرگ در سایه پیوستن به پیامبر (ص)و تمام تلاش هایی که در کنار رسول الله (ص) انجام داد به مقامی رسید که رسول الله (ص) فرمودند بعد از حضرت مریم(س) یکی از زنانی که به مقام صبرو استقامت رسید حضرت خدیجه(س) بود.

امام جمعه بابل در ادامه با یادآوری جایگاه و رتبه حضرت خدیجه (س) در نزد خداوند متعال افزود: پیامبر اکرم(ص) در بازگشت از سفر معراج، حامل سلام خدا به این بانوی بزرگ بود.

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در بخش دیگری از سخنان خود و با بیان این مطلب که ماه رمضان ماه تدبر در آیات و مفاهیم قران کریم است، به مسئله ظلم به نفس و مصادیق آن اشاره و بیان کرد:در بعضی از آیات  و  روایات درباره ظلم به نفس مصادیق و مواردی تذکر داده شده است .

وی با تاکید بر اینکه نفس، امانت الهی است که خدا آن را اختیار انسان قرار داده است، گفت:همانگونه که خداوند این نعمت را سالم به انسان داد انسان نیز باید این امانت را سالم به صاحبش برگرداند.

روحانی عدم درک حقیقت نفس ،عدم توجه به قابلیتهای نفس و گناه را عوامل ظلم به نفس دانست و اظهار کرد:حق ناشناسی نسبت به این امانتی که خدا در وجود انسان نهاده خود از مصادیق ظلم به نفس است.

وی با اشاره به داستان قرانی بلعم باعورا مردی که در بنی اسرائیل مستجاب الدعوه بود اما بخاطر پیروی و تبعیت از هوی نفس به انحطاط گرایید،اضافه کرد:اگر انسان بفهمد خدای متعال چه شخصیتی در وجود او قرار داد قطعا این انسان کم فروشی نکرده و شخصیت خود را تضعیف نمی کند.

نماینده ولی فقیه در شهرستان بابل با بیان این مطلب که چقدر از انبیاء و اولیای الهی درباره منزلت ، شخصیت و امانتی که پروردگارعالم در وجود انسان نهاد تا قدردان این نعمت عظیم باشد، خاطر نشان کرد: حضرت امیرالمومنین علی(ع) از پیامبر(ص) پرسیدند: بهترین فضلیت در ماه رمضان چیست ؟که حضرت نبی مکرم اسلام فرمودند: بهترین عمل در ماه رمضان مراقبت از نفس و پرهیز از محرمات الهی است.

امام جمعه بابل معصیت و گناه را سم زهرآگین بر نفس دانست و با تصریح براین نکته چرا اولیای الهی به سمت معصیت کشیده نمی شدند، گفت: اگر انسان از حقیقت گناه آگاه باشد و بداند در برابر لذائذ آنی چیزی عاید او نمی شود، معصیت الهی را انجام نمی دهد.

روحانی علت خسارت و ظلم به نفس را جهل انسان برشمرد، و با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) که اگر انسان مراقب زبان ،قلب و نگاه خود باشد تمام اصوات و بصائر پنهان هستی بر او اشکار و هویدا می شود،بیان کرد:اگرانسان افسار نفسش را بدست بگیرد آن وقت قدم به قدم و پله به پله بربام نفسش می نشیند و مراحلی را در حیات خود طی می کند که ملائکه  عاجز از طی کردن آن مراحل هستند.


انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها