استانی شدن بعد مردمی مجلس را تضعیف می‌کند

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی گفت: درست است که مجلس بعد ملی دارد و باید به مسائل ملی بپردازد اما استانی شدن انتخابات، بعد مردمی مجلس را تضعیف می‌کند.
کد خبر: ۹۱۳۲۱۸۲
|
۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، سیامک مره‌صدق نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به روند بررسی مصوبه استانی شدن انتخابات در مجلس گفت: استانی شدن انتخابات ریزش رای شهرها و شهرستان‌های کوچک را به دنبال خواهد داشت. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که خواسته‌های مردم شهرهایی با جمعیت صد هزار نفر با خواسته‌های ساکنان شهرهای با جمعیت یک میلیون نفر متفاوت است و هیچ توجیهی ندارد که شهرهای بزرگ به دلیل جمعیت بیشتری که دارند در انتخابات بر رای شهرهای کوچک اطراف خود تأثیر بگذارند.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: این مسئله ممکن است دلسردی مردم شهرهای کوچک  به دنبال داشته باشد و نقش آنها را در انتخابات کاهش دهد. از سوی دیگر مردم شهرهای کوچک به جای تمایلات سیاسی نیازهای منطقه و خواسته‌های واقعی را که در منطقه وجود دارد را مدنظر دارند و این مسئله در رای دادن تأثیر دارد.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ درست است که مجلس باید نگرش ملی داشته باشد،‌اما از سوی دیگر جنبه مردمی بودن خود را باید حفظ کند و دادن نقش بیشتر و تعیین‌کننده به برخی از نقاط در انتخابات جنبه مردمی بودن مجلس را تضعیف می‌کند.

مره‌صدق خاطرنشان کرد: در مناطق کوچک مردم با شناختی که از شخص دارند به کاندیدا رای می‌دهند و امکان شناخت داوطلبان وجود دارد و وقتی حوزه انتخابیه بزرگ‌تر می‌شود امکان شناخت اشخاص کمتر می‌شود و حجم تبلیغات در انتخابات می‌تواند مؤثر باشد.

وی افزود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: حجم وسیع تبلیغات در انتخابات لزوما بیانگر واقعیات نیست و ممکن است میزان تأثیر پول در انتخابات را افزایش دهد که این مسئله با هدف قانون‌گذار همدلی و همراهی نخواهد داشت.

نماینده کلیمیان ایران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخابات تناسبی برای کشورهایی است که یک سری احزاب سازمان‌یافته دارند و احزاب بر اساس درصد آرایی که می‌آورند در مجلس حضور دارند که زمینه این کار در کشور ما فراهم نشده و مثل این است که ما پله اول و دوم را نداشته باشیم و بخواهیم به پله سوم جهش کنیم.

مره‌صدق در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز انتخابات تناسبی و فراکسیونی، وجود احزاب مشخص است که مردم حزب را انتخاب می‌کنند و مردم در بسیاری از کشورها نامزدها را نمی‌شناسند و به حزب رای می‌دهند و حزب بر اساس آرایی که کسب می‌کند نمایندگان خود در پارلمان را مشخص می‌کند و ما در کشور مقتضیات اولیه انتخابات فراکسیونی را در کشور نداریم.

ارسال نظرات