روایت مفیدی‌کیا از شبیه‌سازی آوینی، حججی و امام خمینی در نماهنگ «قبله آخرالزمانی‌ها» +فیلم

محمدباقر مفیدی‌کیا معتقد است که باید شاعران به عنوان مولد فرهنگ ایرانی جای سلبریتی‌های سطحی را در رسانه‌ها بگیرند. او می‌گوید مهم است که شاعر چهره شناخته شده برای مردم باشند نه یک بازیگر دست چندم سینما.
کد خبر: ۹۱۳۱۸۰۴
|
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نماهنگ «قبله آخرالزمانی» در شب میلاد امام زمان منتشر شد. نماهنگی که با روایت احمد بابایی، شاعر آیینی و کارگردانی محمدباقر مفیدی‌کیا ساخته شده است. این نماهنگ در روزهای گذشته نیز بارها از رسانه ملی پخش شد و با واکنش خوب مخاطبان همراه بوده است.

محمد باقر مفیدی‌کیا در مورد ایده اولیه ساخت نماهنگ «قبله آخرالزمانی» گفت: ایده اولیه ساخت چنین نماهنگ‌هایی از یک دغدغه استراتژیک نشات میگیرد که قبلا نیز در مورد «خانه پدری» به آن اشاره کرده‌ام. در زمانه‌ای که خواننده‌ها و بازیگران به واسطه کارهای تصویری و پرداخت رسانه‌ای برای عده‌ای تبدیل به مرجعیت فکری و سبک زندگی شده‌اند، یکی از راه‌هایی که بتوان از هجمه فرهنگ سلبریتی‌ زده کاست این است که افراد اهل تفکر و ادب نیز به جوانان معرفی شوند. یکی از این دسته افراد، شاعران هستند. آنان اهل ساختن مفاهیم و تولید فرهنگی هستند و برخلاف خواننده‌ها و بازیگران که مجری افکار دیگرانند، یک شاعر یا نویسنده خود مولد فرهنگ است. بر همین اساس، چنین افرادی شایسته هستند که به عنوان یک چهره و الگوی فرهنگی معرفی شوند. 

وی ادامه داد: وقتی برای یک بازیگر یا خواننده با سطح فرهنگی معمولی از طرف سرمایه‌گذاران و رسانه‌ها هزینه‌ای گزاف می‌شود تا با چهره‌سازی رسانه‌ای از او به اسم کار فرهنگی هنری، شرایط تجارت فرهنگی و کسب سود فراهم شود، در چنین فضایی چرا نباید برای یک نویسنده یا شاعر که شخصیت فرهنگی پخته‌تر و عمیق‌تری دارد و مرجعیت فکری سلامت‌تری دارد، هزینه شود تا او نیز به چشم بیاید و مورد وثوق جامعه قرار گیرد؟ بر همین اساس، استراتژی ساخت نماهنگ «قبله آخر الزمانی» شکل گرفت.  


احمد بابایی شاعر

مفیدی کیا در مورد روایت احمد بابایی از بازسازی شخصیت‌های مختلف در این نماهنگ گفت: وقتی با آقای بابایی برای شعر این نماهنگ صحبت می‌کردم، به ایشان گفتم که دستش برای تخیل باز است. قرار بود که ایشان فضای معنوی بین‌الحرمین امام حسین علیه‌السلام را در شب میلاد ایشان توصیف کند و داستان نماهنگ را بر همین اساس جلو ببرد. بنابراین از او خواستیم که در چنین فضایی، ماجراهای عمومی، تاریخی، دینی و هر آنچه که تخیل اجازه آن را می‌دهد، بگنجاند. تصور حضور افراد مختلفی نظیر امام خمینی (ره)، شهید آوینی، شهید حججی و ... در بین الحرمین خیلی هم دور از  حقیقت قدسی کربلا نیست. از ایشان خواستم بر همین مبنا به تخیل شاعرانه خود که مولد معنا است عینیت ببخشد. 

وی بیان داشت: باید بگویم که تمرکز اصلی ما مقابله با هژمونی سلبریتی‌ها است. به نظرم رویکرد اصلی در این سبک از کارها می‌تواند در دیگر حوزه‌های سیاسی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد.

این کارگردان در مورد زمان‌بندی انتشار این نماهنگ و همزمانی آن با ایام ماه شعبان و شهادت شهید آوینی گفت: در ابتدا قرار بود که این نماهنگ را در شب تولد امام حسین علیه‌السلام منتشر کنیم اما به واسطه مشکلاتی که به واسطه ایام تعطیلات نوروز در روند سرعت تولید کار ایجاد شد، کار به شب میلاد نرسید و ناچار چند روز صبر کردیم تا در شب میلاد امام زمان عج‌الله تعالی فرجه الشریف آن را انتشار دهیم. هم‌چنین باید بگویم که برنامه از پیش تعیین شده‌ای برای بازسازی و حضور شهید آوینی در این نماهنگ و پخش در ایام شهادت ایشان نداشتیم و این  همزمانی اتفاقی بود. 

ارسال نظرات