یادداشت/مهدی یارمحمدی

سوم شعبان ؛نقطه عطف تاریخ تشیع

سوم شعبان روز ولادت با سعادت امام سوم شیعیان که بعنوان روز پاسدار نامگذاری شده است را می توان به عنوان سمبل و نماد ایثار و شهادت یاد کرد. امام حسین «ع» در تاریخ و مکتب تشیع و حتی مذاهب و فرقه های دیگر، یکی از ارکان رکین حرکت های ظلم ستیزانه و ضد استکباری است که از همان آغاز پا به عرصه وجود ظاهری گذاشتن خود، صلابت، ایثار، تدبر، تفکر، دیانت، شهامت و شهادت را به نمایش می گذارد
کد خبر: ۹۱۲۴۷۳۳
|
۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹

ولادت  امام همام علاوه بر اینکه نمایش تمام نمای این واژه هاست، بلکه نقطه عطف این حرکت هاست و به آنها معنای خاصی بخشیده است. ایثار، شهامت و شهادت در لفظ های خاص خود با پیوستگی عمیق با فرهنگ عاشورایی رنگ و بوی کمال دارد و معنای کامل خود را به دست آورده اند.

آغازین  زمان حرکت امام حسین «ع» را می توان از زمان ولادت ایشان جست و از آن زمان حرکت های ضد سازش کارانه و ضد استکباری را برای عرضه نمایان کرد. امام حسین «ع» از همان زمان ولادت حرکت را آغاز و در ادامه آن را تثبیت و در نهایت با شهادت خود آن را به جهانیان بعنوان نماد و غایت و نهایت به ارمغان گذاشت و مسیری روشن برای جهانیان بخصوص حسینیان نمایش داده به گونه ای که ملاک و معیار حرکت های آزادی خواهانه دینی و ضد سلطه گرانه یاد گرفت تا جایی که هر گونه انحراف از این مسیر می تواند انحراف از معیارهای اصیل را در پی داشته باشد و با شکست مواجه گردد.

در طول تاریخ از همان سرچشمه حسینی این حرکت رفته رفته گسترده و گسترده تر شد و با شکل گیری زنجیره وارخود تاریخ را به حرکت در آورد و بر ضد سلطه شوراند؛ هر جایی سخن از حرکت آزادی خواهانه است، نام حسین در آن جاری است، هر جایی سخن از ایثار است، نشان حسین «ع» بر تارک آن می درخشد و هر جایی نام شهادت بلند است، سرخ گونه های حسینی در آن نمایان است. تاریخ در جای جای خودش در طول چند صد ساله خودش در هر گوشه ای از  آن، یک نماد و نشان حسینی را در خود جای داده است  و همان نماد و نشان خود نیز به نقطه عطفی تبدیل شده و نقاط عطف دیگری را در تاریخ به صورت زنجیر وار ایجاد کرده است و همه این نقاط عطف به عنوان یک زنجیره روشنایی در تاریخ درخشیده تا به معاصر رسیده است.

در تاریخ معاصر هم مردانی از جنس سبز پوشان حسینی بر این زنجیره اقتدا کرده و راه و نام حسین «ع» را بار دیگر بر بلندای جهان پهناور به نمایش گذاشته و راه، روش و منش او را به رخ جهانیان کشانده تا آنها را وادار به زانو زدن در مقابل راه حسینی نمایند. چه خوش نام بلندی بر روز ولادت امام حسین «ع» گذاشته شده است؛ روز پاسدار که نشان دهنده همان راه و نشان مقابله با زورمندان و یزیدیان زمان و متحجرین نهروانی امروزی است که بر سبیل خداوند ایستاده و راه را بر مسلکان طریق عشق بسته اند.

روز پاسدار در اصل نمادی از ادامه همان زنجیره نقاط عطف تاریخ است که از روز ولادت امام حسین «ع» تا به امروز کشیده شده است و انشاءالله به دست جوانان با صلابت امروزی و فردایی که امید رهبری در گام دوم انقلاب هستنند، ادامه خواهد یافت.

 

ارسال نظرات