مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات در مازندران مستلزم توجه به نکات زیست محیطی است

مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران تاکید کرد: با توجه به فرارسیدن زمان مناسب مبارزه با آفت جوانه خوار مرکبات (نیمه فروردین)، کشاورزان استان اقدام کنند.
کد خبر: ۹۱۲۴۱۳۹
|
۱۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، عبدالرحمن زاغی گفت: این آفت یکی از آفت های مرکبات حاشیه ساحلی دریای خزر بوده که بیشترین تراکم آن در باغ های شهرستان های بهنمیر، جویبار، ساری، میاندورود، نکا و زاغمرز بهشهر مشاهده می شود.
مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه لارو (کرم) آفت همزمان با رشد جوانه های نورسته مرکبات از تخم خارج و با رساندن خود به جوانه های مرکبات و تنیدن تار، برگ های جوان را لوله و از برگ های جوان تغذیه و حتی جوانه های انتهایی را قطع می کند افزود: در صورت بالا بودن تراکم جمعیت این آفت، مبارزه به موقع با آن برای حفظ برگ ها، جوانه های جدید و افزایش کمی و کیفی میوه ها ضروری است.
عبدالرحمن زاغی با اشاره به اینکه جوانه خوار مرکبات 9 ماه از سال را به شکل دستجات تخم آفت، روی تنه و شاخه های اصلی و قطور درخت سپری می کند گفت: مناسب ترین راهکار، روغن پاشی تنه و شاخه های اصلی با استفاده از روغن امولسیون شونده به میزان 500 سی سی در 20 لیتر آب و استفاده از سمپاش پشتی تلمبه ای هنگام تفریخ تخم آفت در اواسط فروردین به بعد هنگامی که سیاهی کپسول سر لارو با لوپ دستی قابل مشاهده شود، است.
مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی مازندران با تاکید بر هماهنگی و مشورت کشاورزان با کارشناسان حفظ نباتات مستقر در جهاد کشاورزی شهرستان ها، مراکز جهاد کشاورزی و کلینیک های گیاهپزشکی قبل از هر اقدامی افزود: توجه به اطلاعات هواشناسی برای اطمینان از نباریدن بارندگی، مصرف کردن حشره کش به دلیل فعالیت حشرات گرده افشان و رعایت اصول و نکات ایمنی هنگام روغن پاشی الزامی است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها