کاهش ۵۰ درصدی آتش سوزی در جنگل‌های استان

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی گام‌های خوبی برداشت شده است گفت: گستره آتش سوزی از ۷۱۰ هکتار کاهش ۵۰ درصدی آتش سوزی جنگل‌های استان با مشارکت مردمدر سال ۹۶، به حدود ۳۰۰ هکتار در سال ۹۷ کاهش یافت.
کد خبر: ۹۱۱۸۴۰۱
|
۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
غلام حسین حکمتیان اصل افزود: تحقق این مهم نتیجه استفاده از ظرفیت جوامع محلی ومشارکت مردم است.
وی از کشت گیاهان دارویی در ۱۰۵ هکتار از اراضی استان خبر داد و اضافه کرد: با کشت این گیاهان ۱۴ و نیم تن گیاه آنغوزه و باریجه برداشت شد.
حکمتیان اصل یکی از دلایل اجرای این طرح‌ها را افزایش مشارکت مردم برشمرد و ادامه داد: با اجرای این طرح‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال، به احیاء و حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در برابر آتش سوزی کمک کرده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بر ضرورت استفاده منطقی و قانونمند مردم از طبیعت تاکید کرد و افزود: بدون همراهی، مشارکت و همکاری مردم حراست و صیانت از منابع ملی و طبیعی ناممکن است، اما بهره وری از طبیعت باید همراه با فعالیت‌های احیایی باشد.
حکمتیان با اشاره به طرح‌های آبخیز داری استان ادامه داد: به منظور افزایش ذخیره آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و جلوگیری از سیلاب‌ها در بخش آبخیزداری ۱۴ طرح دراستان اجرا شده که برخی از آن‌ها دربازه زمانی کمتر از ۶ ماه انجام شده است.
وی با اشاره به توزیع ۷۳۵ دستگاه آبگرمکن خورشیدی در مناطق کمتربرخوردار و بدون گاز استان گفت: با توزیع این آبگرمکن‌ها قطع درختان ۴۰ درصد کاهش یافته است.
حکمتیان اصل از رفع تصرف ۱۸۴ هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان خبر داد واضافه کرد: درسال ۹۸ ایجاد کمربندی حفاظتی در ۱۰ کیلومتر ازسطح استان در دستور کار است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه تاکنون مطالعات آبخیزداری در حدود ۶۳۰ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی انجام شده است گفت: با اجرای طرح‌های آبخیزداری در این مناطق علاوه بر کنترل سیلاب‌ها و جلوگیری از فرسایش، افزون بر ۵۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان ذخیره سازی شد.
ارسال نظرات