امام جمعه بخش مرکزی یزد:

مهریه سنگین، کانون گرم خانواده را از بین می‌برد

امام جمعه بخش مرکزی گفت: برخی از افراد که به دنبال تحقیق در خصوص داماد نمی‌روند و به خیال خودشان مهریه‌ای را تعیین می‌کنند که کنترل کننده اخلاق، منش و زندگی داماد باشد اما گاهی این مهریه سنگین عامل از بین برنده کانون گرم خانواده می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۶۸۸۴
|
۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، آیت‌الله سید محمد کاظم مدرسی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بخش مرکزی یزد با اشاره به ۱۴ اسفند روز احسان و نیکوکاری گفت: مردم یزد دستشان به احسان و نیکوکاری باز است و در این زمینه در رتبه‌های بالایی در کشور قرار دارند گرچه متاسفانه افرادی هستند که از لحاظ بضاعت مشکل مالی دارند و در بعضی بخش‌ها نتوانستیم مشکلشان را حل کنیم.

وی با اشاره مواردی که در جامعه مشکل‌ساز شده است، افزود: یکی از مسائلی که خود را دارد نشان می‌دهد مهریه سنگینی است که با سکه طلا بسته می‌شود و بعد با وجود آمدن اختلافی راه مردم به دادگاه باز می‌شود مهریه این حقی که شوهر به زن داده است به اجرا گذاشته می‌شود البته حق زن هست، اما تعیین مهریه‌های سنگین و تعداد زیاد سکه طلا که مبلغ بسیار هنگفتی می‌شود کار درستی نیست.

امام جمعه بخش مرکزی یزد با بیان اینکه باید مهریه سبک تعیین شود، گقت: برخی از افراد که به دنبال تحقیق در خصوص داماد نمی‌روند و به خیال خودشان مهریه‌ای را تعیین می‌کنند که کنترل کننده اخلاق، منش و زندگی داماد باشد، اما غافل از اینکه مهریه سنگین گاهی به جای اینکه عامل کنترل کننده باشد عامل از بین برنده کانون گرم خانواده و سرانجام به زندان افتادن مرد می‌شود و بعد هم افراد انگشت اتهام را به سمت دیگران دراز می‌کنند که این چه اسلام و قرآنی است در حالیکه خود خانواده مرد این حق را ایجاد کردند و از مسئولیت‌های خانواده‌ها است که از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کنند.

آیت‌الله مدرسی با اشاره به اینکه بلندپروازی افرادی که می‌خواهند تازه وارد بازار کسب و کار شوند، یکی دیگر از مواردی است که موجب گرفتاری می‌شوند، ادامه داد: تاسیس شرکت و اجاره کردن مغازه و بلندپروازی‌های دیگر به امید کسب چندین میلیون درآمد دراین زمینه انجام می‌شود در حالی که در زمان قدیم هر کسی می‌خواست وارد بازار شود اول دانش پایه بازار را فرا می‌گرفت که کسب بخشی از این دانش از لحاظ فقهی با مراجعه به پیش علما و بزرگان انجام می‌گرفت و بخشی از آن نیز با چندین سال شاگردی در بازار فرا گرفته می‌شد.

وی افزود: این‌ها مواردی است که باید به آن توجه کرد والدین باید فرزندان خود را کنترل کنند، بلند پروازی کردن و در آمد سریع را برای خود مطالبه کردن نتیجه آن این است که هم خود فرد ورشکست می‌شود و عده دیگری هم به تبع او باید مشکلات دیگری را پیدا کنند، افراد زیادی داریم که به دلیل ضمانت وام و تسهیلات دیگران دچار مشکل می‌شوند.

مدرسی عنوان کرد: بخشی از مسئولیت خانواده این است که از به وجود آمدن مشکلات اقتصادی برای اعضا جلوگیری کنند و بخشی دیگر نیز کمک به افراد نیازمند و مستمند است که می‌شناسند، البته در این زمینه کمته امداد با شناسایی افراد مستمند بسیار خوب عمل رکده و موفق بوده و دیگران نیز باید به کیمته امداد اطمینان داشته باشند تا کمک‌ها به افرادی که واقعا نیارمند هستند برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به در پیش بودن روز درختکاری گفت: کشت و زرع از جمله کار‌هایی است که مایه مباهات و افتخار است و برخی از پیامبران الهی به این کار مشغول بودند و آیات و روایات زیادی در ز. مینه زرع و کشت داریم که بهتر است کشاورزان با توجه به این موارد نکات اخلاقی و معنوی در این زمینه را مورد نظر قرار دهند.

امام جمعه بخش مرکزی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه عیدنوروز تصریح کرد: با توجه به این موقعیت زمانی باید سعی کرد به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص شعار سال توجه شود و از کالای ایران حمایت کنیم و یقین بدانیم دستور بزرگان برای ما مفید خواهد بود همانگونه که تجربه این را ثابت کرده است، هر کس به امنیت و کشور خود می‌اندیشد باید کالا‌های ایرانی را مصرف کند و به تبلیغات منفی در این زمینه نباید توجه کرد حمایت از کالای ایران تقویت تولید و اقتصاد داخل در مقابل دشمن است و بانوان در این زمینه می‌توانند بسیار موثر عمل کنند.
انتهای پیام/د 
ارسال نظرات