رتبه اول تولید گل و گیاه مازندران در اختیار آمل است/ تولید نهال به روش کشت بافت موجب ارتقا بهره وری است

سید حسین اسلامی با بیان اینکه آمل با داشتن تولیدکنندگان برتر ، رتبه اول تولید گل و گیاه استان را دارد , افزود :تولید نهال کشت بافتی علاوه‌ بر قطع وابستگی به دیگر کشورها و کاهش خروج ارز از کشور ، موجب ارتقاء بهره‌وری در تولیدات گلخانه ای می‌شود.
کد خبر: ۹۱۱۳۳۷۴
|
۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سید حسین اسلامی با بیان اینکه آمل با داشتن تولیدکنندگان برتر ، رتبه اول تولید گل و گیاه استان را دارد , افزود :تولید نهال کشت بافتی علاوه‌ بر قطع وابستگی به دیگر کشورها و کاهش خروج ارز از کشور ، موجب ارتقاء بهره‌وری در تولیدات گلخانه ای می‌شود.

وی گفت : از طریق کشت بافت گیاهی می‌شود از کوچکترین بخش گیاه که سلول است، قلمه تهیه و از آن به تعداد زیادی در یک پروسه زمانی دو ماهه تکثیر کرد.

مدير جهاد کشاورزي آمل افزود : در نگهداری ژرم پلاسم ، گیاهان در حال انقراض مانند شمشاد خزری یا هیرکانی، ریز نمونه ای از بذر یا قطعه ای از برگ یا ساقه گیاه برداشت و در محیط کشت ms کاشته می‌شود و پس از القای کالوس در ظرف مخصوص و در تانک ازت مایع می گذارند که نمونه گیاهی را تا منفی 196 درجه سرد کرده و این نمونه ها می‌توانند به صورت فریز شده هزاران سال نگهداری شوند.

اسلامی گفت : پس از انقراض گیاه، ژرم پلاسم از فریز خارج شده و دوباره کاشته می شود که به این روش، نگهداری بافت گیاه در شرایط فراسرد گفته می‌شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها