دو گذر تاریخی اشکذر مرمت و بازسازی شدند

دو گذر تاریخی در مسیر بافت تاریخی شهر اشکذر مرمت و بازسازی شدند.
کد خبر: ۹۱۱۰۶۴۲
|
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۴
 به گزارش خبرگزاری بسیج اشکذر به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اشکذر، محمود ادیبان، مسئول این اداره اظهار داشت: با پیگیری‌های انجام شده دو گذر تاریخی در شهر اشکذر مرمت و بازسازی شد.
ادیبان افزود: با توجه به نیاز به مرمت  این دو ساباط ارزشمند در مسیر بافت تاریخی و محل تردد افراد، گذر تاریخی کوچه شهید علی محمد دهقانی و همچنین گذر کوی شهید رحمانی واقع در  شهر اشکذر مرمت شد.
وی در ادامه بیان کرد: با مرمت و بازسازی گذر‌های تاریخی در مسیر‌های گردشگری، اولاَ از تخریب خانه‌ها وبنا‌های همجوار با گذر جلوگیری شده و  حفاظت و مرمت  این گذر‌ها یکپارچگی و انسجام بافت‌های تاریخی را در پی خواهد داشت و باعث حفظ و اصالت بافت‌های تاریخی در محلات و روستا‌ها می‌شود.
مهندس ادیبان یادآور شد: یکی از ویژگی‌های بارز شهرسازی محله‌های قدیمی یزد، کوچه‌ها وگذر‌های سرپوشیده آن هستند که به آن‌ها ساباط گفته می‌شود و هدف از طراحی ساباط این است که عابران گرمازده کویر را در  زیر سایه خود، از تابش مستقیم خورشید در امان نگه دارد.
شایان ذکر است، در برخی از ساباط‌ها بالاخانه‌ای بر روی گذر ساخته می‌شد که از این مکان‌ها به صورت کاملاَ بهینه و مشترک بین همسایگان استفاده می‌شود و
ساباط در لغت به معنای راهرو، دالان و سقفی است که بر روی کوچه‌ها ومعابر ساخته می‌شود.
انتهای پیام/د
ارسال نظرات