خبرهای داغ:
با افزایش استفاده نوجوانان از فضای مجازی

زنگ خطر حرکت قطار نوجوانی بر «ریل افسردگی» به صدا در آمده است

امروزه به دلیل عدم رعایت رژیم مناسب رسانه ای، زنگ خطر «جامعه نوجوان افسرده» به صدا در آمده است. نوجوانانی که بیش از چهار ساعت روز را در فضای اینترنتی می گذرانند، نشانه هایی از افسردگی را دارند که مهم ترین آنها احساس پوچی، بی‌خوابی، یأس،بی‌قراری، ترس و هراس از حضور در جمع و اجتماع، کابوس‌های مکرر شبانه، بی اشتهایی، کم وزنی طولانی مدت، بروز رفتارهای تنش آمیز است.
کد خبر: ۹۱۰۰۸۳۲
|
۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

به گزارش سرویس بسیج جامعه زنان کشور خبرگزاری بسیج،دوران نوجوانی، دوران شور و نشاط است. دورانی که انرژی زایدالوصف در وجود انسان چنان نمود و بروز ظاهری پیدا می کند که برخی از افراد آن را تولدی دوباره برای انسان می نامند. . نوجوان که به تازگی دوران کودکی را پشت سر گذاشته است در این دوره دگرگونی های زیادی را در ابعاد مختلف جسمی، عقلی و احساسی تجربه می کند که تجمیع آنها با هم شخصیت نوجوان را شکل می دهند.
به عقیده روانشناسان، دور نوجوانی برای فرد پنج، تغییر بزرگ را به همراه دارد. ۱. توسعه یافتن حیات عاطفی ۲. سرعت تغییراتی که با رشد جنسی همراه است ۳. تغییراتی که در بدن، علائق و نقش هایی که در گروه های اجتماعی از آنان انتظار می رود ایفا می کند، به وجود می آید و مسائل جدیدی را می آفریند ۴. همچنان که الگوهای علائق و رفتار تغییر می یابد، ارزش ها نیز متغیر خواهند بود . ۵. بیشتر نوجوانان در مورد تغییرات، حالتی متغیـّر دارند. زمانی درخواست و تقاضای استقلال دارند، ولی اغلب از مسئولیت هایی که همراه با استقلال و ارزیابی آنهاست، هراس دارند.
به واقع شروع دوره نوجوانی برای فرد، آستانه رسیدن به بزرگسالی، جستجوی هویت و آرمان گرای است و در این مسیر که مانند برزخی برای نوجوان است، بسیاری از خانواده ها دچار ترس از نوع رفتارها، کنش ها و واکنش های نوجوان می شوند.
برای مثال اکثر خانواده ها از شرکت نکردن، نوجوان شان در مهمانی ها گلایه مند هستند! پرخاشگری و نوعی از افسردگی که با زیاد خوابیدن و پُرخوری همراه است نیز از دیگر دلمشغولی های والدین در خصوص فرزند نوجوان شان می باشد.از طرف دیگر نوجوان گرایش زیادی به گروه های دوستان دارد یا چنان در فضای مجازی غرق شده که می توان برجسب " معتاد به اینترنت" را به او چسباند.
کیمبرلی یانگ برای اولین بار در مقاله‌ای در سال ١٩٩۶ مطرح کرد که استفاده نامناسب از کامپیوتر می‌تواند معیارهای اعتیاد را پر کند، در کشورهایی مانند چین و کره جنوبی اعتیاد به اینترنت به عنوان یک تهدید سلامت عمومی تلقی می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که جوانان و نوجوانانی که بیش از دو ساعت در روز را صرف استفاده از رسانه‌های اجتماعی می‌کنند، بیشتر احتمال دارد که در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار گیرند. همچنین بروز رفتارهای پرخطر جنسی و توقف رشد مغز و یادگیر از دیگر پیامدهای اعتیاد به اینترنت محسوب می شود.
امروزه به دلیل عدم رعایت رژیم مناسب رسانه ای، زنگ خطر «جامعه نوجوان افسرده» به صدا در آمده است. نوجوانانی که بیش از یک چهارم روز را در فضای اینترنتی می گذرانند، نشانه هایی از افسردگی را دارند که مهم ترین آنها احساس پوچی، آرزوی مرگ، بی‌خوابی، سحرخیز بودن در عین کم‌خوابی، یأس، دل‌مردگی، انزوا و خستگی مفرط و فقدان انرژی، است.
همچنین، بی‌قراری، ترس و هراس از حضور در جمع و اجتماع، کابوس‌های مکرر شبانه، بی اشتهایی، کم وزنی طولانی مدت، بروز رفتارهای تنش آمیز از نمونه نشانه‌های افسردگی در گروه کودکان و افراد کم سن و سالی که زمان بیشتری را صرف فضای مجازی می کنند. .
البته باید این را نیز گفت که بروز برخی از نشانه های گفته شد در فرد نمی تواند دال بر افسردگی وی باشد ولی ادامه دار و دامنه دار بودن این نشانه ها تا حدی که زندگی فرد را در ابعاد شخصی ، خانوادگی و اجتماعی تحت تأثیر قرار دهد، نگران کننده است و باید اقدامات درمانی برای برطرف شدنش، صورت گیرد.
دکتر بهاره بیاتی، دکترای تخصصی روانشناسی در خصوص مدیریت رفتار نوجوانان در فضای مجازی معتقد است، شبکه‌های اجتماعی یکی پس از دیگری ظهور کرده و با به وجود آمدن پدیده نوینی به نام «زندگی دوم» خطر ایجاد تغییرات بنیادی را در طرز تلقی، نگرش و سبک زندگی نوجوان افزایش داده اند.
به گفته وی والدین برای جلوگیری از آسیب‌ها به نوجوان و خانواده باید محدودیت‌هایی در زمینه استفاده نوجوان‌شان از اینترنت و فضای مجازی قائل شوند ولی قبل از هر گونه اعمال محدودیتی باید به دنبال ترمیم رابطه با نوجوان خود باشند چر اکه وجود یک رابطه مناسب بین والدین و نوجوان کلید طلایی پیشگیری از آسیب‌ها در همه زمینه‌هاست.
این دکترای تخصصی روانشناسی در بخشی از مقاله خود آورده است که برای ایجاد یک رابطه مناسب لازمست والدین نورافکن خود را ازجنبه‌های منفی رفتارهای نوجوان‌شان برداشته و با صرف وقت و برنامه‌ریزی زمان‌های کوتاهی را در روز به گپ و گفت با او بپردازند و توجه داشته باشند که در این گفتگو از قیچی‌‌های ارتباطی به هیچ وجه استفاده نشود.
این قیچی‌ها شامل سرزنش کردن، قضاوت کردن، مقایسه کردن، بازجویی کردن، نصیحت کردن و تهدید و تنبیه کردن نوجوان می‌شود.

انتهای پیام/*طنین یاس - منیره غلامی توکلی- 

ارسال نظرات