رئیس جهاد دانشگاهی مازندران:

فروش املاک برای توسعه فعالیت جهاد دانشگاهی مازندران/ تعدیل نیرو باعث بروز مشکلات اجتماعی می شود

عبدالهیان: فروش برخی از املاک اگر برای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها باشد نه تنها زیانی ندارد بلکه زمینه برای توسعه فعالیت جهاد را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۹۰۹۴۳۸۷
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، موضوع تاخیر 6 ماهه حقوق کارکنان جهاد دانشگاهی مازندران، اختلاف حقوق بین رئیس و کارکنان که در این اداره کوچک رئیس 13 برابر یک کارمنداش حقوق دریافت می‌کند، بحث فروش ساختمان جهاد دانشگاهی بابل پس از فروش مراکز این نهاد در ساری و بابلسر و موضوع تعدیل نیرو به تعداد 10 نفر و برنامه‌ریزی برای کاهش نیرو به تعداد 20 نفر در سال جاری از دیگر موضوعات درخواستی مخاطبان این رسانه در مازندران از جهاد دانشگاهی بود که با واحد عبداللهیان درباره موارد مطرح شده گفت‌وگو کردیم.

 در لابه‌لای درخواست توضیح از این مسؤول درباره غیربومی بودن عبداللهیان اشاره شده بود که خبرنگار فارس چندان اصرار به دریافت پاسخ به این سؤال را به این دلیل که معتقد است انتصاب‌‌ها باید براساس شایستگی‌ها باشد از موضوع مصاحبه  حذف کرده بود که عبداللهیان ابتدا صحبت‌های خویش به این موضوع اشاره کرد و گفت: بحث غیر بودن یک تفکر غیراسلامی و اموی است،برای دریافت مسؤولیت ما باید به افراد یا با دید مذهبی و یا توسعه‌گرا که در کشورهای غربی مطرح است نگاه کنیم.

وی یادآور شد: اگر از دید مذهبی به این موضوعات نگاه کنیم، در سیره ائمه واگذاری مسؤولیت به افراد بر اساس برخی شاخص‌ها و ویژگی‌ها خاص بوده، بحث بومی و غیربومی بودن در انتصاب‌های امام علی(ع) چندان جایگاهی نداشته است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران خاطر نشان کرد: بر اساس دانش امروز و کشورهای توسعه یافته هم اگر به موضوعات نگاه شود بحث استفاده از ظرفیت نخبگان مطرح است، استفاده از ظرفیت نخبگان و افراد علمی در همه جای دنیا مرسوم بوده و بارها و بارها شاهد هستیم که کشورهای غربی از ظرفیت نخبگانی و افرادی که توانایی حل مسائل و مشکلات کشورها را دارند استفاده می‌کند.

وی ادامه داد: اگر به دانش امروز هم به مسئله انتصاب افراد توجه شده و قید مذهب را بزنیم فرمول استفاده از افراد توانمند پیش رو ما قرار دارد و اگر به لحاظ مذهبی به این موضوع نگاه شود بحث سیره ائمه جلوی ما قرار دارد.

عبداللهیان ادامه داد: بحث بومی و غیربومی بودن نشات گرفته از تکفر اسلامی نبوده و ریشه در تفکرات اموی دارد که در کشور ما هر کسی به هر نقطه‌ای تعلق داشته باشد بحث توسعه ایران را مد نظر دارد و مطرح کردن این موضوع جالب نیست.

وی با اعلام اینکه بنده در اقصی نقاط مختلف کشور خدمت کردم، گفت: در هر نقطه از کشور حضور داشتم خودم را متعلق به آن سرزمین و نقطه می‌دانستم و مباحث توسعه همان شهر و استان را پیگیری می‌کردم و این تفکرات در استان مازندران هم در برنامه کاری‌ام قرار دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران در ارتباط با بحث تاخیر در پرداخت حقوق کارکنان جهاد دانشگاهی به مدت 6 ماه افزود: رکود بسیار بد حاکم بر کشور بر کسی پوشیده نیست که این موضوع به دلیل عوامل درونی بود که اثرات آن اگر نگویم بیشتر از تحریم‌ها بوده کمتر نیست، بخشی از مشکلات به سازمان من بر می‌گردد و بخشی دیگر مربوط به خارج از چهارچوبه سازمان است.

عبداللهیان ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون همه حقوق‌ها را پرداخت کردیم، البته نه اینکه معوقات نداشته باشیم، معوقات اضافه کار از سال قبل دو ماه معوق داریم، ذکر این نکته هم ضروری است که برای سازمان ما بودجه دولتی پیش بینی نشده و به صورت درآمد هزینه اداره می‌شویم و باید از طریق فعالیت‌های که داریم درآمد کسب کرده هزینه را پوشش داده و نسبت به پرداخت حقوق اقدام کنیم و از همه مهم‌تر یکی از رسالت‌های جهاد دانشگاهی بحث توسعه استان و مشارکت ما در این امر هم باید مد نظر قرار گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت توسعه‌ای ما از محل درآمدهای خودمان بوده و اگر بابت تاخیر حقوق به کارکنان فشاری وارد شده بحث توسعه‌ای را در پیش گرفتیم و اقدامات شاخصی در سطح استان انجام شده است.

عبداللهیان در پاسخ به این سؤوال که آیا امکاناتی از محل تاخیر در پرداخت حقوق‌ها به جهاد دانشگاهی اضافه شده است، گفت: نه، به جای نمی‌رسد ولی حداقل اینکه خودمان را اثبات می‌کنیم که ما ظرفیت اجرای برخی از کارها را داریم.

وی در پاسخ به دیگر دغدغه مطرح شده مخاطبان فارس درباره اختلاف حقوق 13 برابری بین رئیس و کارکنان، افزود: این موضوع اصلا صحت ندارد، بنده عضو هیأت علمی استادیار پژوهش پایه 16 هستم و حقوقی که دریافت می‌کنیم از حقوق‌های هیأت علمی دانشگاه کمتر بوده و حقوق اعضای هیأت علمی جهاد دانشگاهی از حقوق سایر دانشگاه‌ها با توجه به اینکه فعالیت ما در سازمان بسیار بیشتر بوده ولی میزان دریافتی ما پائین‌تر است.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران با اعلام اینکه ما 65 نفر پرسنل داریم که امور روزانه را پیش می‌برند،گفت: تعدای از نیروها کیفی بوده و باید نیروهای دیگری اضافه شوند که برنامه‌ها را پیش ببریم.

وی ادامه داد: برنامه ما این است که اگر بخواهیم 10 کانون را توسعه دهیم هر کانون باید محور توسعه‌ای داشته باشد و فرد محوری باید توانمند باشد که افراد را به خوبی بکارگیری کند.

عبداللهیان در ارتباط با تعدیل نیرو دیگر موضوع مطرح شده توسط مخاطبان، بیان کرد: حدود 14 ماه حضورم سه نفر از این مجموعه براساس خواست خودشان جدا شدند و حتی یک نفر که به عنوان نگهبان مشغول فعالیت بود و درخواست تسویه حساب داشت را سعی کردم که حفظ کنم و نگران آینده شغلی‌اش بودم.

وی یادآور شد: نگاه بنده در شرایط سخت اقتصادی فعلی حفظ نیروی سازمان است، اگر در شرایط 15 سال پیش حضور داشتم نگاه من این بود که به جای فعالیت 60 نفر نسبت به جذب 20 نفر از شخصیت علمی که برای توسعه جهاد اثر گذار هستند اقدام کنم اما در شرایط سخت اقتصادی حال حاضر تعدیل نیرو باعث بروز مشکلات اجتماعی برای افراد می‌شود، حاضر هستیم که خودمان برخی ناملایمت‌ها را تحمل کنیم ولی تعدیل نیرو نداشته باشیم، اگر  شرایط بیرونی مناسب بود حتما بنده نسبت به تعدیل نیرو اقدام می‌کردم.

رئیس جهاد دانشگاهی مازندران اضافه کرد: تعدیل نیرو در این مدت نداشتیم و اگر هم بوده در گذشته اتفاق افتاده است و بر اساس یک منطقی بوده و موضوع غیرقابل دفاع نیست.

وی با اعلام اینکه برای راه‌اندازی فعالیت‌ها ما بودجه دولتی در اختیار نداریم، افزود: نیازهای مالی ما از محل آورده‌ها و یا از محل منابعی دیگری که در حال حاضر در اختیار خودمان است.

عبداللهیان درباره فروش ساختمان افزود: ساختمانی در جهاد دانشگاهی مازندران به فروش گذاشته نشده است، البته قصد فروش داریم و مشخصا یک ساختمان در یکی از شهرستان‌ها در اختیار داریم که اگر خریدار مناسب برای آن وجود داشته باشد نسبت به فروش آن اقدام می‌کنیم.

وی در پایان گفت: منبعی که در اختیار توسعه استان نباشد و به صرف اینکه باید یک ساختمان راکد باشد و استفاده محدود از آن ببریم اقدام عاقلانه‌ای نیست، برای تولید خمیر کاغذ نیاز به سرمایه داریم، با شخص حقیقی در حال طرف قرار داد بوده  و به لحاظ مالی دچار مشکل هستیم و منابعی برای ما وجود ندارد و یک سال این پروژه به دلیل کمبود منابع متوقف شده است، فروش برخی از املاک اگر برای سرمایه گذاری در سایر بخش‌ها باشد نه تنها زیانی ندارد بلکه زمینه برای توسعه فعالیت جهاد را فراهم می‌کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها