برگزاری نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های کردی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان گفت: نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های کُردی در دو بخش فارسی و کردی به صوره منطقه‌ای در سنندج برگزار می‌شود.
کد خبر: ۹۰۷۵۷۱۰
|
۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، جلال قلعه‌شاخانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران رسانه‌های جمعی اظهار کرد: جشنواره رسانه‌های کردی در هفت بخش سرمقاله و یادداشت، خبر، گزارش، مصاحبه، تیتر، طراحی و صفحه‌آرایی و طنز و کاریکاتور برگزار می‌شود.

وی به محور‌های این جشنواره اشاره و بیان کرد: وحدت، همگرایی و انسجام ملی، هویت، فرهنگ و ادبیات کُردی، فرصت‌ها و تهدید‌های پایگاه‌های خبری و فضای مجازی، کردستان، توسعه و اقتصاد پایدار، محیط زیست و سلامت، ورزش و تندرستی و آسیب‌های اجتماعی از جمله محور‌هایی است که برای نخستین جشنواره و نمایشگاه منطقه‌ای رسانه‌های کُردی پیش‌بینی شده است.

وی به بخش‌های جنبی این جشنواره هم پرداخت و افزود: بخش یادداشت، گزارش تحلیلی و مصاحبه با موضوع شعار سال و حمایت از کالای ایرانی، بخش نشریات دانشجویی و نشریات تخصصی و دانشگاهی ویژه استان کردستان به زبان کردی و فارسی نیز از بخش‌های جنبی این دوره از نخستین جشنواره و نمایشگاه منطقه‌ای رسانه‌های کُردی به شمار می‌رود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان یادآور شد: آثار ارسالی باید از تاریخ ۳۰ آذر سال ۹۵ تا ۳۰ آذر سال‌جاری در مطبوعات محلی و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام منتشر شده باشند.

قلعه‌شاخانی بیان کرد: روزنامه‌نگاران شاغل و آزاد استان‌های کُردنشین که در مطبوعات غیرسراسری (منطقه‌ای، استانی و محلی) نمایندگی نشریات سراسری یا خبرگزاری‌ها و همچنین پایگاه‌های خبری استان فعالیت می‌کنند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند.

وی، با بیان اینکه علاقمندان در بخش اصلی و رقابتی جشنواره، تنها می‌توانند در دو بخش و هر بخش با سه اثر در جشنواره شرکت کنند، اذعان کرد: آثار منتشر شده در رسانه‌های فاقد مجوز یا بولتن‌های داخلی، آثار فاقد نام نویسنده یا نام مستعار و آثار غیرمرتبط با حوزه جغرافیایی جشنواره، پذیرفته نخواهند شد.

حضور رسانه‌های منتخب اقلیم کردستان عراق در سنندج

به گفته وی، نمایشگاه مطبوعات و رسانه‌های کُردی استان‌های شرکت‌کننده به همراه رسانه‌های منتخب از اقلیم کردستان عراق نیز به مدت سه روز همزمان با جشنواره در شهر سنندج برگزار می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان به اهداف این جشنواره و نمایشگاه پرداخت و عنوان کرد: تحکیم پایه‌های وحدت و همدلی با استفاده از فضای رسانه‌ای و تقویت مشترکات در مناطق کُردنشین به موازات تقویت وحدت اسلامی و ملی و همچنین شناسایی ظرفیت‌های نهفته استان‌های کُردنشین کشور از جمله این اهداف است.

قلعه‌شاخانی اضافه کرد: تلاش در راستای معرفی هر چه بهتر آنها، تلاش برای ارتقای ظرفیت‌های رسانه‌های مکتوب و خبرگزاری‌ها با هدف خدمت به فرهنگ و هنر بومی محلی در مناطق کُردنشین در راستای تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی، پاسداشت زبان و ادبیات کُردی در راستای عمل به فرامین رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) و کمک به توسعه فضای رسانه‌ای به ویژه روزنامه‌نگاری کُردی با هدف توسعه پایدار در استان‌های کُردنشین از اجمله دیگر اهداف این جشنواره به شمار می‌روند.

وی به گاه شمار جشنواره نیز اشاره کرد و افزود: فراخوان این جشنواره از ۱۵ آبان سال جاری اعلام و علاقمندان تا ۱۰ دی‌ماه ماه فرصت دارند آثار خود را برای شرکت در نخستین جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های کُردی صرفاً از طریق سایت جشنواره به نشانی: http://www.pressfestival.ir ارسال کنند.

نیمه دوم اسفند ۹۷ زمان برگزاری جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های کردی

وی اظهار کرد: اختتامیه جشنواره و برگزاری نمایشگاه رسانه‌های استان‌های کُردنشین غرب کشور در نیمه دوم اسفند ماه ۱۳۹۷ در سنندج برگزار می‌شود و علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با نشانی دبیرخانه جشنواره استان کردستان، سنندج، بلوار توحید، بلوار خلیفه میرزا آغه غوثی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان در حوزه رسانه و مطبوعات و یا با شماره تلفن ۳۳۲۸۵۰۷۰-۰۸۷ تماس حاصل نمایند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اعلام کرد: جشنواره و نمایشگاه رسانه‌های کُردی در حوزه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری ویژه استان‌های کُردنشین کشور همزمان با نیمه دوم اسفند سال جاری در سنندج برگزار خواهد شد.

قلعه‌شاخانی خاطرنشان کرد: خانه مطبوعات استان کردستان و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان با حمایت معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همکاری استانداری کردستان، این جشنواره را برگزار خواهند کرد.

وی حمایت از نشریات محلی و رسانه‌های مکتوب و نوشتاری را یکی از اولویت‌های اصلی کشور در حوزه فرهنگ و اطلاع‌رسانی اعلام کرد و افزود: امروزه با گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، تلاش در راستای حمایت از نشریات در اولویت سیاست‌های معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: در همین راستا برگزاری جشنواره منطقه‌ای به میزبانی کردستان با گرد هم‌آوردن فعالان مطبوعاتی و خبرگزاری‌های کُردی، می‌تواند در راستای اعتلای این حوزه و ارزیابی کیفی آنان موثر و مفید باشد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات