حجت والسلام محمدباقر محمدی لائینی امام جمعه شهرستان نکا

توجه به اصول سیره پیامبر در غنی سازی جامعه از فقر اقتصادی،سیاسی،فرهنگی

حجه الاسلام محمد باقر لائینی بابیان اینکه برای پیشرفت وغنی سازی جامعه از فقر بایدبه سه اصول درسیره پیامبر توچه شود؛اظهار کرد:چند اصول در سیره زندگی سیاسی،اقتصادی،فرهنگی،اجتماعی وبین المللی پیامبر(ص)مطرح شده که بسیار مهم می باشدکه اصولی از قبیل استقلال،عزت مداری وصلابت دینی واخلاقی است.
کد خبر: ۹۰۷۳۴۴۰
|
۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، حجه الاسلام نائینی با بیان گرامیداشت رحلت پیامبر،شهادت امام مجتبی وامام رضا(ع)وبا تاکید بر تقوا تصریح کرد:دستاورد زحمت های امامان این است که مسلمان،با تقواومومن باشیم که محصول همه ی این ها تقواوایمان کامل است که باعث تسلی ما امامان می شود.
محمدی لائینی با بیان اینکه سیره اقتصادی،سیاسی،فرهنگی واجتماعی پیامبر(ص) بر سه اصل در زندگی او استوار بوده است؛خاطر نشان کرد:سه اصل عزت مداری،استقلال وصلابت دینی واخلاقی در سیره زندگی پیامبربسیار مهم بوده است که هر مسلمان باید این سه اصل را بداند وبه انها معتقد وپایبند باشد.
وی با اشاره به اصل استقلال که یکی از اصول مهم در سیره زندگی پیامبر(ص)بوده است؛بیان کرد:یک مسلمان ویک جامعه ی اسلامی نباید زیر سلطه ی دشمن قرار گیرد_لیجعل الله الکافرین اللمومنین سبیلا_خداوند هرگز حاضر نیست که کافران بر مسلمانان سلطه پیدا کنند.
این مسئول با بیان اینکه اصل عزت مداری دومین اصول سه گانه مهم پیامبر(ص) در اقتصاد،سیاست،فرهنگ،اجتماع وروابط بین المللی است؛افزود:یک مسلمان ویک جامعه ی اسلامی عزیز است ونباید عزت خود را از دست بدهد؛ذلت،خفت وخاری زیبنده ی یک مسلمان نیست.
وی با اشاره به اینکه اصل دوم سیره ی پیامبر (ص)بسیار مهم است وفلسفه ی قیام امام حسین (ع)در همین راستا بوده است؛بیان کرد:فلسفه ی مهم امام حسین(ع)هم مبارزه با ذلت بوده است وذلت از جامعه ی اسلامی ومسلمانان به دور است.
محمدی لائینی دلیل ذلت جامعه ی را فقر دانست؛وبیان کرد:اگر جامعه ی اسلامی فقیر باشد خود به خود زیر سلطه ی دیگران قرار می‌گیرد وذلت می آورد واگر اینگونه باشد نه می تواند عزت خود را حفظ کند نه استقلال خودرا.
وی اصل سوم را صلابت،اخلاق وعافیت دینی بیان کردوگفت:این هم برای یک مسلمان وجامعه ی اسلامی مهم است که به سلامت وعافیت دینی وسلامت معنوی واخلاقی یک جامعه توجه شودواز هر بستر وزمینه ی که به این سلامت اخلاقی وسلامت معنوی ودینی آسیب برساندباید با آن عوامل وزمینه ها مبارزه شود.
محمدی لائینی با اشاره به اینکه بر اساس این سه اصل باید به این نتیجه رسید که جامعه اسلامی نباید یک جامعه فقیر ومحتاج باشد وباید غنی باشد؛گفت:جامعه اسلامی باید غنی باشد تا هم بتواند عزت واصالت واستقلال خودرا حفظ کند هم بتواند از آسیب های اخلاقی،معنوی ودینی که از بستر فقر بر می خیزدمحفوظ باشد.
وی با بیان اینکه برای داشتن یک جامعه ی غنی باید به سه رکن اقتصادی در سیره زندگی پیامبر(ص)توجه شود؛خاطرنشان کرد:پیامبر گرامی برای داشتن جامعه وزندگی بهتر از سه سیره اقتصادی از قبیل،توجه به کار،شغل وکارگری_اصلاح الگوی مصرف_مبارزه با مفاسد اقتصادی توجه بسزایی می کرد.
این مسئول با بیان اینکه سیاست واستراتژی ویامبر گرامی در سیره اقتصادی این بوده است که هر مسلمان باید کارداشته باشدو مشغول به کاری باشد؛افزود:مسلمان باید به دنبال کار وکار افرینی باشد که پیامبر گرامی توصیه می کردند که از محصول ودست رنج خود مصرف کنید که این امر مصداق مصرف کالای ایرانی در این زمان است که همین انقلاب خود بهترین زمینه سازی برای ایجاد شغل در کشور است.
محمدی لائینی با بیان رکن دوم اصلاح الگوی مصرف در سیره ی زندگی پیامبروقناعت در زندگی گفت:مابایددر زندگی کمی قناعت داشتخ باشیم وزندگی را درست مدیریت کنیم وساده زیستی را الکوی خود قرار دهیم که پیامبر خود بسیار ساده زندگی می کردند.
وی با تاسف به اینکه بعضی از افراد دچار یک عرف تشریفاتی وتجملاتی در زندگی شده اند؛بیان کرد:باید زندگی را از تشریفات،زرق وبرق ولوکس گرایی وتجمل گرایی دور کنیم که ساده گرایی خیلی بهتر وراحتر از تجمل گرایی در زندگی است.
محمد لائینی با بیان اینکه بخش دیگری از مصرف زندگی مصارف انفاق وخیریه است؛خاطر نشان کرد:اینگه می گوییم الگوی مصرف درستی داشته باشیم به این معناست چه مقدار باید برای زندگی شخصی مصرف شود وچه مقدار برای دیگران به صورت انفاق،خمس،زکات،خیرات وانفاق مادی به مصرف برسد،وی در ادامه افزود؛اگر در الگوی مصرف،انفاق را به عنوان یک اصلاح الگوی مصرف تعریف کرده باشیم درست است.
وی با بیان سومین رکن مهم سیره اقتصادی پیامبر(ص)که برخورد مبارزه با مفاسد اقتصادی سوءاستفاده گران است؛تصریح کرد:پیامبراکرم در سیره اقتصادی خودبا مواردتبعیض،دزدواختلاس برخوردمی کردکه اگر جامعه ی

ارسال نظرات
پر بیننده ها