خبرهای داغ:
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‎ریزی آذربایجان‌شرقی مطرح کرد

اصلاح روندهای گذشته و احیاء نقش آذربایجان مهمترین الزامات توسعه

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تغییر و اصلاح انگاره‎ها ‎به امیدآفرینی به اصلاح روندهای گذشته و احیاء نقش آذربایجان، تغییر پارادایم‎ها و نگرش‎ها به رویکرد مشارکتی و کاهش اتکاء به منابع دولتی را مهمترین الزامات توسعه استان عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۷۱۵۷۷
|
۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، داود بهبودی صبح امروز در همایش بزرگداشت روز ملی آمار و برنامه‌ریزی و مراسم رونمایی از دومین سند تدبیر توسعه استان اظهار کرد: اگر از مقوله آمار و برنامه‌ریزی به عنوان یک ضرورت نظام تدبیر صحبت می‌شود و اگر بنا است هدف والایی چون توسعه فراگیر را دنبال کنیم برای، نیل به این اهداف نیازمند مدیریت هستیم که مقدمه آن برنامه ‎یزی و مقدمه برنامه ریزی نیز یک نظام آماری است
وی نظام آماری را متشکل از مراجع آماری مثل دستگاه‌های دولتی، شرکت‌ها و نهادهای فعالان اقتصادی و آمارگیران دانست و افزود: در چنین فضایی نظام برنامه‌ریزی و آماری و فعالان این عرصه نیازمند ویژگی‌هایی هستند تا نهاد برنامه‌ریزی را در حالت بی‌طرفی و دسترسی برابر برای کلیه بهره‌بردارای حفظ کرده و برابر با استانداردهای بین‌المللی عمل کنند.
بهبودی مواردی مثل بی‎طرفی، موازین و اخلاق حرفه‌ای، پاسخگویی و شفافیت، پیشگیری از استفاده نادرست، صرفه جویی و حفظ محرمانگی را از جمله تعهدات نظام آماری عنوان کرد و گفت: ما باید در جریان توسعه استان واقعیت‎هایی را به شکل ملموس و محسوس مرور کرده و با درک آنها برنامه‎ریزی کنیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از صحبت‎های خود متذکر شد: سهم استان از تولید ناخالص داخلی در سال‎های 79، 90 و 94 به ترتیب 4.8، 3.76 و 3.73 بوده است.
این اقتصاددان به مهاجرت ارزش‌آفرینان و کارآفرینان که از جمله موانع توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‎روند اشاره و اضافه کرد: در این سال‌ها سهم جمعیتی استان از 6 به 5 درصد و سهم اقتصادی ما به زیر 4 درصد رسیده است.
بهبودی اهم اقدامات صورت گرفته در حوزه برنامه‎ریزی را تدوین سند آمایش سرزمین، تدوین دومین سند تدبیر توسعه و تحول نظام آماری به ثبتی مبنا و استفاده از قوانین بودجه سنواتی عنوان کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی در ادامه صحبت‎های خود به تشریح عناوین هسته‎های کلیدی 13 گانه دومین سند تدبیر توسعه آذربایجان‌شرقی در سه بخش «فرابخشی»، «اقتصادی» و «فرهنگی و اجتماعی» پرداخت.
وی با اشاره به برنامه‎ریزی کوتاه مدت اعتبارات بودجه‎ای استان، شتاب‎بخشی به اجرای پروژه‎های عمرانی اصلی مثل راه‎آهن میانه – تبریز، قطار شهری تبریز، جاده تبریز- اهر، آزادراه مرند- تبریز- بازرگان، آزادراه مراغه- هشترود، احداث نیروگاه و ... را از جمله اقدامات اعلام کرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان‌شرقی تغییر و اصلاح انگاره‎ها ‎به امیدآفرینی به اصلاح روندهای گذشته و احیاء نقش آذربایجان، تغییر پارادایم‎ها و نگرش‎ها به رویکرد مشارکتی و کاهش اتکاء به منابع دولتی را مهمترین الزامات توسعه استان عنوان کرد.
شایان ذکر است در این مراسم ضمن رونمایی از دومین سند تدبیر توسعه استان، از دستگاههای اجرایی که در اجرای طرحهای آماری و تدوین اسناد برنامه ای با سازمان مدیریت و برناه ریزی استان همکاری دارند و نیز از تعدادی از ماموران آمارگیری تجلیل بعمل آمد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها