ورود مفاهیم دفاع مقدس در کتب درسی

یارمحمدی به خبر حذف درس شهید فهمیده در شبکه های مجازی اشاره کرد و گفت: شبکه های مجازی نسبت به پرداخت این موضوع و حذف یک درس ارزشی دفاع مقدسی از کتاب درسی دامن زدند در حالی که نمی دانند چه مفاهیم دیگری از دفاع مقدس وارد کتاب های درسی و حتی کتاب های غیر مرتبط شده است.
کد خبر: ۹۰۶۴۳۵۹
|
۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندان به نقل از روابط عمومی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس مازندران، «احمد یارمحمدی» مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس بنیاد حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس در بیست و نهمین کارگاه تخصصی تهیه بسته‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری برای کتاب‌های درسی آموزش و پرورش که به میزبانی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس، هدف از برگزاری کارگاه را استفاده از ظرفیت بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در بخش ساماندهی و تولید بسته های کمک آموزشی دفاع مقدس با تأکید بر فعالیت های بومی و استانی عنوان کرد و اظهار داشت: هدف، آشنایی آموزش و پروش با ظرفیت های موجود در بنیاد و بالعکس است که بررسی می شود.

وی به جمله حضرت امام در خصوص برکات جنگ اشاره کرد و گفت: ملت ما در دفاع مقدس با شکست ابهت دو ابرقدرت شرق و غرب، انقلاب را به جهان صادر کرد و به این نتیجه رسید که روی پای خود بایستد.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس در ادامه اضافه کرد: همچنین علاقه به اسلام شناسی در اروپا، آمریکا، آسیا و آفریقا از برکات دفاع مقدس است.

وی از ثروت فرهنگی به عنوان یکی از ثروت های مهم یاد کرد و افزود: میل به جهاد و اعتقاد به آن، اعتقاد به ایستادگی در مقابل زورگو ارزش فرهنگی کشور هستند که مبنای بازدارندگی بوده و قدرت بازدارندگی را بالا می برند.

این مسئول از موشک به عنوان ابزار بازدارندگی یاد کرد که خیلی از کشورها در این حوزه توانمدی بیشتری از ما دارند، اما قدرت فشار دادن دکمه آن را به سمت ایران ندارند، تصریح کرد: قدرت فشار دادن دکمه موشک مهم است نه خود موشک و این قدرت را جز جمهوری اسلامی هیچ کشوری ندارد و این مهم ریشه در میل به جهاد دارد.

وی نهادینه سازی فرهنگ توکل و اعتماد به خداوند، عزم ملی و خردمندی سردمداران، باز تولید قدرت و ثروت فرهنگی (میل به جهاد) را در آموزش و پروش باعث جلوگیری از ذلت و هزیمت معنوی عنوان کرد و گفت: بر اساس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مدرسه محوری و کاهش تمرکز در نظام آموزشی در دستور کار است.

مدیر آموزش سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس مدرسه را کانون اصلی تعلیم و تربیت عنوان کرد و معلم را تراز اول سرمایه دانست و اظهار داشت: در حال حاضر940 هزار معلم و بیش از 14 میلیون دانش آموز در بیش از 106 هزار مدرسه و بیش از 600 هزار کلاس درس فعالیت دارند.

یار محمدی اضافه کرد: در کشور بالای 100 عنوان کتاب درسی داریم که 140 میلیون تیراژ آن در داخل و خارج توزیع می شود.
این مسئول ادامه داد: با رویکرد سپردن اختیارات به مدرسه امکان شکوفایی استعداد ها و خلاقیت های منطقه ای و محلی فراهم می شود.

وی با عنوان اینکه فرهنگ دفاع مقدس یکی از غنی ترین فرهنگ هاست، اظهار کرد: با قرار دادن این فرهنگ در اندیشه و منش دانش آموزان، مملکت را با تولید قدرت و دانش برای سال های سال بیمه خواهیم کرد.

این مسئول با بیان اینکه گرفتار شبکه های مجازی هستیم، افزود: بیش از 80 درصد مردم عضو یکی از شبکه های مجازی هستند که دروغ در آن به فراوانی قرار دارد و مورد تأیید افراد قرار می گیرد و این یک فاجعه بزرگ است.

وی به خبر حذف درس شهید فهمیده در شبکه های مجازی اشاره کرد و گفت: شبکه های مجازی نسبت به پرداخت این موضوع و حذف یک درس ارزشی دفاع مقدسی از کتاب درسی دامن زدند در حالی که نمی دانند چه مفاهیم دیگری از دفاع مقدس وارد کتاب های درسی و حتی کتاب های غیر مرتبط شده است.

یار محمدی عنوان کرد: همچنین در سال 87 با پیش بینی و اختصاص درس آشنایی با فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس در دانشگاه آزاد ورود پیدا کردیم که خروجی خیلی خوبی در جامعه داشتیم.

یار محمدی ضمن برشمردن اهداف کارگاه، ادامه داد: همکاری و تعامل در خصوص تقویت کمی و کیفی اسناد دفاع مقدس، حمایت همه جانبه از ورود آموزه های دفاع مقدس در کتاب های درسی آموزش و پرورش، تجهیز کتابخانه های مدارس به کتابهای دفاع مقدس و لحاظ نمودن درس آشنایی با دفاع مقدس برای کارکنان آموزش و پروش از جمله اهداف است.

وی از محتوای درسی، معلم و فضای آموزشی سه بال مهم در آموزش و پروش عنوان کرد و گفت: توانمند سازی معلم ضعف دو بال دیگر را پوشش می دهد.

این مسئول در ادامه به اساسنامه بنیاد حفظ آثار اشاره کرد و گفت: استفاده از ظرفیت های استانها در این اساسنامه آمده است و طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بحث آموزش و پرورش مربوط به یکی دو سال برنامه های بنیاد نیست و یک فعالیت مستمر و موثر با ملایم با شیب برای مهمترین مخاطب (مدرسه، معلم و دانش آموز) در حال آضر و آینده است که سال ها مغفول مانده است.
این مسئول به هدف کلی برنامه های درسی و تربیتی در سند برنامه درسی ملی اشاره کرد و گفت: تربیت یکپارچه عقلی، ایمانی، علمی، عملی و اخلاقی دانش آموزان به گونه ای باشد که بتوانند تکالیف خود را نسبت به خدا، دیگر انسانها و نظام خلقت به درستی درک کرده و توانایی اصلاح مستمر موقعیت فردی و اجتماعی خویش را کسب کنند.

وی با عنوان اینکه در طی سال ها فعالیت های علمی، فرهنگی و هنری مناسبی از سوی بنیاد در آموزش و پرورش استانها صورت گرفت که بخشی از آن متناسب با نیازهای تخصصی و درسی نبوده است، عنوان کرد: این کارگاه به ما می گوید که متناسب با محتوای کتاب درسی چه بسته رسانه ای تکمیلی در حوزه دفاع مقدس می توان برای آن تهیه کرد تا بتوان فرهنگ دفاع مقدس را به صورت سراسری، مرتبط و متناسب با رغبت های بومی برای دانش آموزان تبیین کرد.

یار محمدی با اظهار اینکه در دشمن شناسی به شدت ضعیف هستیم، بر ضرورت ایجاد شناخت دشمن توسط دانش آموزان تأکید کرد و گفت: دشمن در لباس شیک در حال خنجر زدن به ملت ماست و باید راه و روش و خط مشی دشمن را شناسایی کنیم و به دانش آموزان بفهمانیم و در همه مسیرهای شناخنت ایجاد کنیم.

این مسئول با عنوان اینکه ملت ما قبل از انقلاب توسط دشمن تحریم شده است، عنوان کرد: ما در همین تحریم ها قدرت موشکی جهان شدیم.

وی به سند ملی راهیان نور اشاره کرد و گفت: اجرای مأموریت با 11 قرارگاه لشکری و کشوری با شناسایی و جانمایی هوشمندانه ظرفیت ها در سند که وزیر آموزش و پرورش یکی از آن قرارگاه هاست.

مدیر ادبیات و تاریخ دفاع مقدس راویان، خادمین و مبلغین را سه عنصر مهم راهیان نور عنوان کرد و گفت: در بخش راهیان نور دانش آموزی هر ساله تعداد قابل توجهی در مناطق عملیاتی حضور پیدا می کنند.

این مسئول به آموزش و بکارگیری خادمین دانش آموز اشاره کرد و افزود: مشارکت در تربیت معلم راوی با هماهنگی ستاد مرکزی راهیان نور کشور و مدیریت آموزش این سازمان با هدف تربیت راویان بومی و انبوه از بین دبیران علاقمند به منظور جانمایی در کاروان های دانش آموزی سالانه بالغ بر 800 هزار تا یک میلیون نفر را شمال می شود.

یار محمدی بر ضرورت تهیه اپلیکیشن گردشگری مجازی دفاع مقدس مازندران تأکید کرد و گفت: با بکارگیری یک تیم قوی استانی نسبت به این موضوع اقدام و نرم افزار تولید شده پیوست کتاب های درسی دانش آموزان شود.

وی همچنین به جای خالی درس آمادگی دفاعی در کنکور سراسری اشاره کرد و افزود: یکی از اشکالات کار ما در حوزه دفاع مقدس دانش آموزی همین موضوع است و باید در این خصوص تلاش ویژه صورت گیرد.

این کارگاه که با حضور مدیران اداره کل حفظ آثار و نشر ارز شهای دفاع مقدس مازندران، مدیران اداره کل آموزش و پرورش استان و جمعی از اساتید دفاع مقدس برگزار شد با جلسه پرسش و پاسخ همراه بود.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها