خبرهای داغ:
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

نهادینه شدن فرهنگ مطالعه، روند توسعه را تسریع می‌کند

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در کارگاه آموزشی ویژه جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان در تبریز، نهادینه شدن فرهنگ مطالعه را عاملی برای تسریع روند توسعه در جامعه عنوان کرد.
کد خبر: ۹۰۵۴۶۵۶
|
۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد محمدپور گفت: راه‌اندازی باشگاه های کتابخوانی حرکت خوبی است که در طول سالهای گذشته از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده و شیوه‌ای که در این کاگاه ها برای ترویج فرهنگ کتابخوانی به کار گرفته می‌شود تاثیرگذار و مطلوب است.

وی افزود: جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا  برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است، این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است.

محمدپور تاکید کرد: هدف از این طرح همه‌گیر کردن کتاب و کتابخوانی به ویژه در کودکان و نوجوانان است و وظیفه اصلی باشگاه‌های کتابخوانی، بسترسازی برای جذب کودکان و نوجوانان به کتاب با روش های متفاوت است.

وی در ادامه ، سرانه مطالعه در کشور و استان را نامطلوب ارزیابی و بیان کرد: وضعیت سرانه مطالعه در ایران خوب نیست و با نقطه مطلوب فاصله داریم و برای بالا بردن سرانه مطالعه باید یک خیزش ایجاد شود. 

محمدپور با اشاره به پایین بودن آمار مطالعه در ایران و لزوم توجه به بحث مطالعه به عنوان یکی از شاخص‌های فرهنگی، این طرح را برای ترویج کتابخوانی در کودکان و نوجوان مؤثر خواند.

وی افزود: اگر ما مطالعه‌ی روشمند را بلد باشیم و با شیوه‌ها و فنون مطالعه آشنا باشیم، ‌مطالعه‌ی ما بازدهی خوبی خواهد داشت.

محمدپور اظهارداشت: متاسفانه تجاری‌سازی آموزش باعث شده کتابهای گسترده‌ای در موضوعات متعدد در اختیار فرزندان ما باشد اما چون مطالعه‌ی روشمند آموزش داده نمی‌شود، این قشر از جامعه درگیر استرس در مطالعه هستند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تاکید کرد: شیوه‌هایی که در جام باشگاههای کتابخوانی به کار گرفته می‌شود کارآمد است و اساتید توانمندی که در این باشگاه ها فعالیت می‌کنند می‌توانند شیوه‌های صحیح مطالعه را به کودکان بیاموزند.

وی برگزاری دور اول جام باشگاه های کتابخوانی در استان را مطلوب ارزیابی و اظهار امیدواری کرد تا این طرح همچون شجره‌ی طیبه‌ای جامعه را به سمت مطلوب در حوزه کتاب و کتابخوانی رهنمون شود.

 کارگاه آموزشی ویژه سرگروههای جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان با حضور اساتید ملی و دانشگاهی در روزهای ١٤ و ١٥ شهریورماه با حضور ٥٠ نفر از سرگروهان این طرح،در کتابخانه مرکزی تبریز برگزار شد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها