حوزه های علمیه پایگاههای علمی در مسیر هدایتند

حوزه‌های علمیه پایگاه بزرگ علمی، معرفتی، مکان حیات‌بخش و نجات‌بخش نظام هستند و به عنوان نهاد مهم در مسیر هدایت جامعه بشیری گام برمی‌دارند.
کد خبر: ۹۰۵۳۶۸۲
|
۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید مدارس علمیه مازندران، اظهار کرد: حوزه‌های علمیه پایگاه بزرگ علمی، معرفتی، مکان حیات‌بخش و نجات‌بخش نظام هستند و به عنوان نهاد مهم در مسیر هدایت جامعه بشیری گام برمی‌دارند.

وی با اعلام اینکه لازم است تا احساس هویتی حوزه‌ها را در درون خود تقویت کنیم و کالای حوزه‌ای را با هیچ چیز دیگر معاوضه و مبادله نکنیم، افزود: امروزه حوزه‌ها نیاز به تفکر عقلی دارند و باید تفکرات عقلی و فلسفی برای هدایت جامعه و هدایت بشریت بهره گرفته شوند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید توسعه مرزهای دانش اسلامی به ویژه فقه توسط علما انجام شود، تصریح کرد: در این مسیر حوزه علمیه قم پیشگام است هر چند معتقدم باید این روزها فقه ما پاسخگوی همه نیازها باشد.

این مسؤول با تأکید بر ورود جدی به حوزه‌های علوم انسانی و اجتماعی، یادآور شد: اقدامات ارزشمند و مهمی با ورود دبیرخانه حوزه علمیه در این بخش‌ها انجام شد هر چند در پی تدوین اسناد راهبردی ۱۴۱۴ حوزه‌های علمیه کشور از یک سال و نیم گذشته تاکنون هستیم.

اعرافی ادامه داد: این چشم‌انداز بلندمدت با ۲۰ سند جامع در دستور کار است همچنین در آینده نزدیک سند پنج‌ساله آن آماده می‌شود.

وی با اشاره به در حال آماده‌سازی بودن پنج طرح با ۵۰۰ عنوان برنامه به همراه نگاه راهبردی و ناظر بر نیاز زمانه، بیان کرد: با تشکیل بانک اطلاعاتی در حوزه‌های علمیه و نظام درخشنده‌ای با ۲۰۰ رشته، موضوعات راهبردی آموزش‌های راهبردی و نظام درسی از دیگر برنامه‌ها است که به زودی انجام می‌شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه آمل از شهرهای درخشان در زمینه علم، اندیشه و فقه است، یادآور شد: نام آمل در تاریخ اسلام با وجود مفاخر فراوان می‌درخشد.

این مسؤول با اعلام اینکه کتاب کامل و جامع برای هدایت بشر قرآن است که به صورت وحی نازل شد، ادامه داد: پیامبر به عنوان رسالت‌دهنده تبلیغ دین اسلام وظایف زیادی را به درستی انجام داد.

اعرافی با اشاره به اینکه نخستین شرط توحید قیام است، اظهار کرد: تا زمانی که در سکون و کسالت به سر ببریم به قیام نمی‌رسیم زیرا قیام باعث توفیق انسان‌های بزرگ شده و زمینه تلاش را برای اعتلا فراهم می‌آورد.

وی گفت: طلبه‌ای که برای علم و دانش ساعت‌ها وقت می‌گذارد به قیام می‌رسد و غیر آن به تعالی نمی‌رسد.

اعرافی خاطرنشان کرد: مبارزه با هواهای درونی، موج‌های شیطانی درونی و بیرونی بر مبنی عقلانیت وحدانیت از عوامل رسیدن به قیام است.

وی با اعلام اینکه مهم‌ترین موضوع حوزه‌ها این روزها هویت آنها است، گفت: حوزه‌ها در مسیر آگاهی جامعه و بیان معارف دینی و اسلامی رسالت بزرگی بر دوش دارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها