به‌ازای هر 600 نفر در استان مازندران یک نانوایی داریم

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 2 کشور گفت: به‌ازای هر 600 نفر در استان مازندران یک نانوایی داریم و هیچ‌گونه رقابتی بین یارانه‌ای و آزادپزها نیست.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۵۷
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳

به گزارش خبر گزاری بسیج مازندران، محمد جعفری در تور خبرنگاران به کارخانه آرد ستاک شهرستان نکا، اظهار کرد: بحث خرید تضمینی محصولات کشاورزی به‌منظور کمک به تنظیم وضعیت بازار و بازاریابی محصولات در کشور در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم، برنج و دانه‌های روغنی کمک بزرگی به اقتصاد مازندران است، افزود: در سال‌های گذشته بحث خرید یارانه‌ای اقتصاد مقاومتی موجب شد ضریب خودکفایی از 10 درصد به 25 درصد افزایش یابد.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با بیان اینکه تضمین خرید برای کشاورزان همواره وجود داشت، اضافه کرد: در سال جاری خرید دانه روغنی که سال گذشته 19 هزار تن بوده، دو برابر شده که به تولید و کاشت در پاییز سال آینده کمک می‌کند.

جعفری گفت: خرید 19 هزار و 700 تن دانه‌های روغنی به ارزش 85 میلیارد تومان که صددرصد بهایش به حساب کشاورزان واریز شده انجام شد که بیانگر نقش بسیار مهم شرکت غله در تامین کالاهای استراتژیک است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه حدود 90 درصد روغن را وابسته هستیم و وارد می‌کنیم با توجه به ظرفیت صادراتی استان از طریق بندرها قرار براین شد که ظرفیت روغن‌سازی در مازندران را وارد کشور کرده تا اشتغالزایی هم انجام شود.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با اعلام اینکه 35 هزار تن روغن خام از طریق بندر امیرآباد قرار است وارد شود، تصریح کرد: امسال رکورد خرید گندم را داشتیم و نزدیک به 9 میلیون و 200 هزار تن از این گندم را استفاده می‌کنیم و تلاش بر این است که بدهی شرکت به کشاورزان پرداخت شود.

این مسؤول خاطرنشان کرد: در سال گذشته شاهد رکود وضعیت برنج بوده و عملیات خرید برنج توافقی را داشتیم و امسال برای نخستین بار در طول تاریخ کشت برنج در زمان برداشت برنج بحث خرید توافقی برنج (ندا،طارم،نعمت و شیرودی) را داشتیم.

جعفری به افزایش هشت درصدی قیمت برنج نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حال حاضر راه خودش را پیدا کرده و کف قیمت 9 هزار و 500 تا 10 هزار و 500 تومان است.

وی یادآور شد: 50 درصد تولید کشاورزان استان در بخش برنج و مرکبات است که به کشاورزان در این شرایط اقتصادی باید کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور در ارتباط با وضعیت نان، اظهار کرد: در بحث قیمت دستمزد آسیابانی و کارخانجات تغییر چندانی نکرده و به‌طور دائم هم، با اعتراض خبازان مواجه می‌شویم.

جعفری با بیان اینکه شایعه پایین بودن کیفیت آرد را هم داریم، اضافه کرد: ولی این شیوه‌ای برای فرار از اطلاع دقیق از مسائل و اقتصاد بوده و نانوایی را باید یک بنگاه کوچک اقتصادی در نظر گرفته و به دنبال کیفیت آن باشیم.

وی افزود: به‌ازای هر 600 نفر در استان مازندران یک نانوایی داریم و هیچ‌گونه رقابتی بین یارانه‌ای و آزادپزها نیست.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با اشاره به اینکه در کارگروه آرد و نان مشکلات در این بحث مورد توجه قرار گرفت، گفت: در این زمینه سند راهبردی آرد و نان تهیه شده و مباحث مختلف گندم آرد و نان بحث شد تا ماهیت نان را به کیفیت نزدیک کنیم که هدف رساندن ذائقه مردم به سمت نان سفید است.

جعفری با اعلام اینکه استفاده از نان سفید به فرهنگ عام تبدیل شد که یک غوغا سالاری است که در حال همه گیر شدن است، تصریح کرد: به تعداد یک‌هزار نانوایی، تسهیلات با هماهنگی اتحادیه خبازان برای رفع مشکلات در این حوزه پرداخت می‌شود.

وی بیان کرد: بحث علاقه‌مندی برخی از واحدهای رایانه‌ای برای تبدیل به واحدهای آزاد هم داریم و مدیریت ما به‌طوری‌که بوده که آزادپز جدید نداشته باشیم و سالانه در کارگروه‌ها 20 درصد از نانوایی‌های شهری را به آزادپز تبدیل کنیم.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه دو کشور با تأکید بر اینکه وظیفه ما در تامین محصولات استراتژیک بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: این روزها شایعه پراکنی بسیار زیاد شده است که دولت تمام عزم خودش را جزم کرده تا نیاز مردم را تامین کرده بیش از چندین ماه گندم را ذخیره و دپو داریم.

وی با اشاره به اینکه ذخایر استراتژیک در کشور و استان افزایش یافته است، گفت: در بحث مکانیزه کردن نان می‌توان گفت فرهنگ‌سازی بسیار موثر است و باید به سمت استفاده از نان حجیم برویم؛ چرا که دنیا در حال حاضر به این سمت می‌رود.

مدیرعامل آرد ستاک شهرستان نکا نیز در ادامه این بازدید در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: این کارخانه از کارخانجات موفق و مدرن استان است که به علت نزدیک بودن به بندر امیرآباد در این منطقه صادرات، از وضعیت خوبی برخوردار است.

داریوش خالقی افزود: از 1393 این کارخانه فعالیت خود را آغاز کرد و در فاز نخست تولید 450 تن ظرفیت داشته، در حال حاضر ذخیره سیلو نزدیک به 15 هزار تن و تعداد هزار و 250 سیلوی بتنی سبوس و آرد داریم.

وی ادامه داد: کیفیت محصولات از وضعیت خوبی برخوردار بوده به‌طوری‌که 500 تن صادرات داشتیم و زمانی که وضعیت ارز مشخص شود برای صادرات اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل آرد ستاک شهرستان نکا افزود:این کارخانه از بالاترین تکنیک بروز دنیا برخوردار است.

خالقی با اعلام اینکه خوشحالم ایرانی هستم و در این کشور سرمایه‌گذاری کردم، اضافه کرد: تلاشم این است که در بحث کیفی کردن گندم برنامه‌ریزی کنم تا تولید خوبی ارائه دهیم.

وی یادآور شد: تعداد کارکنان این کارخانه 30 نفر است و بزرگ‌ترین دغدغه ما بحث تغییرات ارز و قیمت دلار است.

مدیرعامل کارخانه آرد ستاک در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه دلیل اینکه نانوایی‌ها و خبازان دریافت آرد بی‌کیفیت را دلیل بر بی‌کیفیتی نان پخت شده می‌دانند، اظهار کرد: آرد تولید شده در این کارخانه از گندم دریافتی تولید شده و نمی‌توان گفت که دلیل پخت نان بی‌کیفیت حتما آرد است.

خالقی بیان کرد: سیستم خط تولید قابل کنترل شامل، بخشی که گندم از انبار نخ‌گیری می‌شود به مقدار 150 تن در ساعت است سپس بوجار شده و پس از 20 ساعت در سیلو نگهداری شده مجددا بوجاری شده بعداز آن تبدیل به آرد شده داخل الک کنترل کنترل می‌شود.

وی افزود: چهار سیلو پنج هزار و 500 تنی داریم که اگر نوسانات بازار متعادل شود بر تعداد سیلوها اضافه می‌شود.

مدیرعامل آرد ستاک شهرستان نکا با اشاره به مشکلات و محدودیت بر سر راه، گفت: ما گندم را از دولت خریداری کرده و تبدیل به آرد کرده به خبازی‌ها و شرکت‌ها عرضه می‌کنیم.

خالقی در پایان گفت: اگر بخواهیم بستر ذخیره‌سازی مناسب را مهیا کنیم باید دریافتی‌ها در زمان مناسب و در جای خودش صورت گرفته شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها