با لایروبی تالاب ولوکلا نیلوفر ها ازبین می روند

نیلوفرهای تالاب قلب تپنده تالاب ولوکلای بابل درحال از بین رفتن هستند و امیدی برای ترمیم این زخم عمیق وجود ندارد.
کد خبر: ۹۰۵۰۵۵۱
|
۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، چند روزی است در روستای ولوکلای بابل حادثه‌ای دلخراش نابودی میلیون‌ها شاخه نیلوفر زیبا در حال وقوع است.

نیلوفرهای تالاب قلب تپنده تالاب ولوکلا درحال از بین رفتن هستند و امیدی برای ترمیم این زخم عمیق وجود ندارد.

این اقدام درحالی انجام می‌شود که گفته شده تالاب نیاز به لایروبی دارد ولی واقعا به چه قیمتی؟!

نیلوفرهایی که با باز شدنشان طروات و شادابی را به طبیعت هدیه می‌دادند درحال حاضر گوش شنوایی برای ناله‌هایشان وجود ندارد.

به بهانه لایروبی آب‌بندان، با بولدوزر بلای جان گل‌های نیلوفر این سرمایه ملی ارزشمند خدادادی شدند؛ به‌گونه‌ای که برای از بین بردن نیلوفرها 17 روز از دو خروجی ، آب را به بیرون هدایت کردند.

آب‌بندان ولوکلای بابل جز منابع ملی محسوب می‌شود و هیچکس حق ندارد آن را به نام خود مصادره کند این طبیعت زیبا وخدادادی متعلق به همه مردم است ،پس باید از این نعمت بزرگ الهی به‌درستی محافظت کنیم.

جلسه‌ای به منظور رفع مشکلات پیش آمده در مورد آبندان ولوکلا با حضور مسؤولان مربوطه برگزار شد در پایان جلسه علاوه بر اینکه هیچ نتیجه مطلوبی حاصل نشد.

دهیار روستای ولوکلای بابل در این‌باره اظهار کرد: آب‌بندان 22 هکتاری ولوکلا بین روستاهای کشتلی چناربن و روستای ولوکلای بابل واقع شد که کل آب‌بندان را نیلوفر آبی پوشش داد.

محمد علیزاده افزود: لایروبی آب‌بندان بدون توجه به نیلوفرهای آن هم پایان فصل برداشت درحال انجام است درحالی‌که اصلا ضرورتی برای انجام لایروبی نبود.

وی بیان کرد: بیش از 10 سال طول می‌کشد تا دوباره نیلوفرها کل آب‌بندان‌ها را پوشش دهند بهتر بود به‌جای نابودی نیلوفرهای تالاب ولوکلا این اعتبار را برای روستایی درنظر می‌گرفتند که واقعا ضرورت داشت.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این‌باره اظهار کرد: آب‌بندان سازه‌ بومی در مازندران است که برای حفظ ذخایر آب در این استان توسط نیاکان احداث شده تا در فصل کشت ‌و کار به مصرف کشاورزی برسد.

فرهادی افزود: بسیاری از آب‌بندان‌های مازندران دارای سابقه طولانی هستند که در طول سال‌های سال دچار رسوب‌گذاری شده و حجم ذخیره‌سازی آب آنها به یک سوم کاهش پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: باتوجه به اینکه مازندران استانی است که در طی یک دهه اخیر با مشکلات کم‌آبی دست و پنجه نرم می‌کند بحث لایروبی آب‌بندان‌ها برای ذخیره‌سازی بهینه آب در دستور کار قرار دارد که مساله‌ای چاره ناپذیر است.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: اگر آب‌بندان‌ها لایروبی شوند تا دو برابر قابلیت ذخیره‌سازی آب آن افزایش می‌یابد.

فرهادی با تأکید بر اینکه دیدگاه ما ذخیره آب برای بحث کشاورزی است به این دلیل که به سمت کم‌آبی داریم پیش می‌رویم، خاطرنشان کرد: بحث بحران آب معضلی جدی برای مازندران مازندران محسوب می‌شود و در صورت عدم مدیریت امکان دارد با معضلات بیشتری مواجه شویم.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران در این‌باره اظهار کرد: لایروبی آب‌بندان‌ها باید براساس اصول فنی باشد که لازم است با هماهنگی شرکت آب منطقه‌ای و جهاد کشاورزی مازندران باشد.

علی‌اکبر یداللهی افزود: معمولا لایروبی آب‌بندان‌ها بدون هماهنگی‌ انجام شده و دهیاران با دریافت اعتبار و بدون درنظر گرفتم اصول نسبت به این کار اقدام می‌کنند.

وی اضافه کرد: حتی در مواردی شاهد خاک‌فروشی هستیم که درحال تبدیل به رسم شدن بوده که خاک آب‌بندان‌ها را به فروش می‌رسانند.

معاون محیط زیست مازندران با اشاره به اینکه نمی‌دانیم تا کجا داریم می‌رویم، گفت: با دست خودمان داریم تمام موهبت‌هایی که خداوند در اختیار ما قرار داده را از بین می‌بریم.

یداللهی با اعلام اینکه برای انجام این کار هیچ استعلامی از محیط زیست گرفته نشده است، اظهار کرد: انجام این در چنین منطقه‌ای باید براساس اصول کارشناسی باشد.

وی گفت: تالاب نیلوفر ولوکلا منطقه‌ای دارای قابلیت گردشگری بکر و مکانی امن برای حیات‌وحش ازجمله پرندگان است که مقرر شد با بازدید کارشناسان جلوی کار گرفته شود.

 تالاب‌ها و آب‌بندان‌‌ها علاوه بر دارا بودن ظرفیت‌های فراوان دارای قابلیت‌های مختلفی است که ارزش آن بر هیچ کسی پوشیده نیست و ما هم باید در حفظ آن کوشا باشیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها