نگاه فیلم تنگه ابوقریب مستند گونه است

جلسه نقد و برسی فیلم تنگه ابوقریب به کاگردانی بهرام توکلی در سالن خلیج فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، با حضور نویسنده و منتقد رامتین شهبازی و علی سلیمانی برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۵۰۴۷۶
|
۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۰

 به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، سلیمانی با اشاره به آرمان گرا بودن سینمای قبل از دهه 80، گفت: یکی از ویژگی های فیلم تنگه ابوقریب زمینی بودن آن است و این فیلم قله‌ی فیلم‌های دفاع مقدس است. تنگه ابوقریب به لحاظ پروداکشن و فرم و محتوا خلیی پیشتاز است و می‌تواند الگو باشد. شما همین فیلم را میتوانید در ژاپن هم اجرا کنید فارغ از این که ندانند ایران کجاست و امام حسین کیست. فضایی که این فیلم به لحاظ روانکاوانه به وجود آورده خیلی جدید است و از این منظر فیلم جذابیست.

ژانر اصولا یک تعریف شکلی‌ست

شهبازی در رابطه با ژانر دفاع مقدس گفت: ژانر اصولا یک تعریف شکلی‌ست و فیلم‌های دفاع مقدس، چیزی جدای ژانر جنگی در دنیا نیست ولی به لحاظ مسایل عقیدتی و تماتیک و دیالوگ های ما میشود آن مانیفستی که ما به عنوان سینمای دفاع مقدس می‌شناسیم. وی ادامه داد: بهرام توکلی جزء فیلم‌سازهایی بود که من هیچوقت فکر نمیکردم فیلمی با این محتوا بسازد. فیلم صرفا فیلم تبلیغاتی نیست.

نگاه فیلم تنگه ابوقریب مستند گونه است

همتی با اشاره به نگاه مستند وار آقای بهرام توکلی، گفت: نگاه این فیلم مستند وار است و ما راجع به فضای سی‌سال پیش همین روزها و پایان جنگ صحبت میکنیم که در باره‌ی این موضوع این روزها هم خیلی حرف زده میشود. نکته جالب دیگر این است که فضایی این فیلم کاملا ملموسه و فضا خیلی و به فضای واقعی نزدیک است، سکانس، پلان‌های طولانی، آدم ها به یک میزان دیده میشوند و ماداریم تنگه ابوقریب رو می‌بینیم و آدم‌ها را نگاه نمی کنیم.

ارسال نظرات