خبرهای داغ:

اعتبار سنجی و سالم سازی در فضای مجازی با کد شامد

مسئول دبیرخانه دائمی سواد رسانه ای در آذربایجان غربی گفت : امروزه با فراگیر شدن کانال های تلگرامی در جامعه ، بحث شناسنامه دار شدن الکترونیکی محتوای دیجیتال (شامد) به موضوعی جدی و حتمی تبدیل شده است.
کد خبر: ۹۰۴۸۰۰۰
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶

 

حسین قدیمی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، خاطرنشان کرد : 44 درصد از کل جرایم فضای مجازی در فضای تلگرام رخ می‌دهد، بنابراین همانگونه که نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای ،دارای هولوگرام هستند، ثبت  و احراز هویت صفحات در شبکه های اجتماعی و نیز وب سایت ها امری ضروریست.

مسئول دبیرخانه سواد رسانه ای استان افزود: بر این اساس تمامی فعالین فضای مجازی باید در سامانه samandehi.ir مراجعه کرده تا هویت ادمین کانالو یا مدیر سایت و .. احراز شده و مشخص شود چه کسی آن را راه اندازی کرده است.

قدیمی در ادامه با تاکید بر اهمیت شامد خاطرنشان کرد: افراد با استفاده از کد شامد در فضای مجازی دارای مالکیت مادی و معنوی شده و به دولت برای قانونگذاری و جرم‌انگاری تخلفات فضای مجازی کمک ویژه خواهد کرد.

وی ضمن اشاره به اهمیت مسئولیت محتوا در فضای مجازی، گفت: برخلاف نشریات مکتوب این امر در فضای مجازی به عهده تولید کنندگان محتوا بوده چرا که برای  مدیریت محتوای فضای مجازی نیازمند قوانینی متقن و محکمی هستیم.

مسئول دبیرخانه سواد رسانه ای استان افزود : مدیران کانالها ( فرد ایجاد کننده محتوا)علاوه بر اینکه حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را داشته و به عبارتی محتوای تولید شده دارای پشتوانه حقوقی می شود، مسئول محتوای تولید شده ( ادمین کانال) پاسخگوی مردم در قبال محتوای کانال نیز خواهد بود که این امر منجر به روند بازخورد گیری مناسب از تولید محتوای موجود در کانال ها خواهد بود.

این کارشناس فضای مجازی در مورد تفاوت اعطای کد شامد برای محتواهای مختلف، گفت : برای سایت ها لوگوهای هوشمند تهیه و اعطاء می شود که از طریق این لوگو سرورهای وزارت نظارت کرده و به محض وقوع جرم و تخلف آن سایت حذف خواهد شد.

وی افزود: در  فضاهای  مختلف در شبکه های اجتماعی نیز این رسانه ها دارای یک کد انحصاری شامد خواهند بود که وقتی کاربران بر روی آنها کلیک نمایند ، کلیه مشخصات ادمین برای افراد مشخص خواهد شد.

قدیمی ضمن تاکید بر اهمیت کد شامد جهت شناسایی فعالین در فضای مجازی گفت : در این سامانه ،کد ملی مدیر سایت ( ادمین) ثبت شده و سپس این موارد با مشخصات ثبت شده وی در سامانه ثبت احوال کشور مقایسه خواهد شد  چنانچه مغایرتی بین اطلاعات ثبت شده در هر دو سامانه نباشد اطلاعات ثبت خواهد شد وگرنه به فرد مورد نظر اطلاع داده خواهد شد تا نسبت به اصلاح اقدام نماید.

مدیر مجتمع دیجیتالی شهید باکری در پایان خاطر نشان کرد : بایدگفت   مردم بهترین ناظر هستند و می‌توانند در کنار  دولت جهت شناسایی کانال‌های کلاهبرداری و نامتعارف کمک نموده و از طریق مراجعه به لینک و کد کانال، تقلبی بودن آن را تشخیص دهند و کانال‌های دارای محتوای ناهنجار اجتماعی و کلاهبرداری را گزارش کنند .

انتهای پیام

ارسال نظرات