شنبه‌های انقلاب(۱۸)/ سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر :

امروز ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز در داخل تامین می‌شود/ ایران در میان ۵ کشور برتر دنیا در زمینه درمان بیماری‌های صعب العلاج

افشار گفت: قبل از انقلاب بسیاری از دارو‌های کشور از خارج تامین می‌شد و حتی تولید دارو نیز با مواد اولیه خارجی صورت می‌گرفت، اما امروز ۹۷ درصد دارو‌های مورد نیاز در داخل تامین می‌شود.
کد خبر: ۹۰۴۷۹۵۵
|
۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از فرهنگ سدید، دکتر پرویز افشار، معاون و سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در هجدهمین شنبه انقلاب با موضوع رفاه و ارتقای سطح زندگی که به همت جنبش مردمی پاسداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، اظهارداشت: یکی از شاخص‌های رفاه، دسترسی مردم به خدمات اولیه پزشکی است که قبل از انقلاب این دسترسی در سطح بسیار پایینی قرار داشت، اما بعد از پیروزی انقلاب، ضریب نفوذ خانه‌های بهداشت به روستا‌های کشور هم رسید.


وی اضافه کرد: قبل از انقلاب، ارائه خدمات پزشکی در شهر‌ها توسط پزشکان پاکستانی، فیلیپینی و هندی صورت می‌گرفت، اما بعد از انقلاب این وابستگی از بین رفت و به کشوری با بالاترین سرمایه پزشکی تبدیل شدیم.


افشار با اشاره به اینکه پیش از انقلاب اسلامی خدمات تخصصی پزشکی ارائه نمی‌شد و افراد دارای استطاعت مالی برای درمان به خارج از کشور می‌رفتند، گفت: امروز تمام نیاز‌های پزشکی در داخل کشور تامین می‌شود و برای دریافت هیچ خدماتی نیازمند سفر به خارج نیستیم و حتی در قالب توریسم سلامت و گردشگری پزشکی بیماران برای درمان به ایران سفر می‌کنند که دلیل آن، کیفیت ممتاز و هزینه‌های پایین است.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه قبل از انقلاب مرگ و میر به دلیل بیماری‌ها بسیار بالا بود، افزود: مرگ و میر مادران و فرزندان حین زایمان، مگر ناشی از بیماری‌هایی همچون حصبه، سل و ناراحتی‌های روده‌ای قبل از انقلاب بسیار رایج بود، اما به برکت انقلاب و با ارائه آموزش‌های لازم، تامین آب سالم و سبد غذایی ایمن، بسیاری از این بیماری‌ها مهار و حتی ریشه کن شد.


وی اضافه کرد: ریشه کن کردن بیماری فلج اطفال به عنوان یک افتخار انقلاب اسلامی در سطح منطقه غرب آسیا بسیار مهم است و در برنامه‌های بعدی به دنبال ریشه کنی هپاتیت c. هستیم.


افشار با اشاره به روند تامین دارو در کشور افزود: قبل از انقلاب بسیاری از دارو‌های کشور از خارج تامین می‌شد و حتی تولید دارو نیز با مواد اولیه خارجی صورت می‌گرفت، اما امروز ۹۷ درصد از دارو‌های مورد نیاز در داخل و ماده اولیه بسیاری از آن‌ها نیز در داخل تامین می‌شود.


سخنگوی ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به مرگ و میر نوزادان واطفال در دوره قبل از انقلاب، گفت: در آن دوران از هر ۱۰۰۰ زایمان، ۲۰۰ کودک زیر ۵ سال فوت می‌شدند، اما امروز این رقم به ۲۳ مورد رسیده است.


وی با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی، امروز خدمات فوق تخصصی طراز اول در کشور ارائه می‌شود، افزود: مجتمع رویان به عنوان افتخار جمهوری اسلامی، امروز جزو ۴ مرکز برتر در زمینه نازایی محسوب می‌شود و در این مرکز حتی به این محور نیز بسنده نشده است و در زمینه زیست سازی، مشابه سازی، کلونی سازی و سلول‌های بنیادین، پیشرفت‌های بسیاری صورت گرفته است، بطوری که ایران در میان ۵ کشور برتر دنیا در زمینه درمان بیماران صعب العلاج قرار گرفته است.


قادم مقام سابق هلال احمر با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران در زمینه پزشکی، تصریح کرد: ایران در بحث رادیو ایزوتوپ‌ها نه تنها در حوزه تشخیص بلکه در حوزه درمان نیز پیشرفت‌های بسیاری داشته است که از افتخارات انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.


مشاور وزیر رفاه پیشین با اشاره به اینکه وصول اورژانس به سوانح و حوادث جزو شاخص‌های رفاه محسوب می‌شود، گفت: امروز اورژانس نه تنها در شهر‌ها بلکه در جاده‌ها نیز حضور پررنگ دارد و خدمات زمینی و هوایی در کشور کاملا به صورت رایگان ارائه می‌شود.


وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در زمان زلزله ورزقان طی بازدیدی که داشتند فرمودند: با توجه به شرایط اقلیمی کشور، انجام خدمات اولیه اورژانسی طی سه ساعت بی نظیر است.


افشار گفت: با فراهم سازی امکان دسترسی مردم به مواد غذایی اسلام از قبیل: شیلات، کربوهیدارت‌ها و ...، سالم سازی سبد غذایی مردم صورت گرفته است، بطوری که میزان دریافت کربوهیدرات از ۱۷۰۰ کیلو کالری به ۳۱۰۰ کیلوکالری رسیده است که سوء تغذیه را به حداقل رسانده است.

ارسال نظرات