نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور:

صادرات پایدار، تنها راه نجات صنعت کاشی و سرامیک کشور

نایب رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور گفت: صادرات پایدار تنها راه نجات صنعت کاشی و سرامیک کشور است و دولت در این زمینه باید گام‌های موثری را بردارد.
کد خبر: ۹۰۴۳۲۳۰
|
۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد؛ نصرالله شریف فرد، در خصوص وضعیت صنعت کاشی و سرامیک استان یزد بیان داشت: دولت باید به صنعت کاشی و سرامیک یزد توجه کند؛ چراکه حدود ۳۰ درصد جمعیت استان به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم در این صنعت فعالیت دارند و اگر این صنعت به هر دلیلی با مشکل مواجه شود، بر فعالیت‌های استان تأثیرگذار خواهد بود.

وی افزود: در حال حاضر ۲۴ واحد تولید کاشی در کشور تعطیل‌شده و بدون حمایت دولت ممکن است این اتفاق در استان یزد هم رخ دهد.

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور با شاره به اینکه تصمیمات غیرمنطقی برخی مسئولان باعث مشکل یا توقف تولید در کشور شده، در مورد مشکلات صنعت کاشی و سرامیک اظهار داشت: افزایش تعرفه گمرکی رنگ دیجیتال، ممنوع شدن واردات گلوله، لعاب و برخی مواد اولیه و تأثیر آن در افزایش قیمت تمام‌شده، تولید محصول باکیفیت پایین با قیمت ارزان، کمبود رایزن اقتصادی در کشور‌های هدف و فروش محصولات به‌صورت ریالی از مهم‌ترین مشکلات صنعت کاشی و سرامیک است.

شریف فرد با اشاره به فعالیت ۲۰۰ تا ۹۰۰ نفر در هر یک از واحد‌های تولید کاشی و سرامیک گفت: امروز با معضل نوسان ارز و قوانینی که بعضی مواقع نسنجیده گرفته‌شده است قرار داریم که باید این مشکلات از پیش روی این صنعت برداشته شود.

وی با اشاره به اینکه در برخی موارد تولید جنس بی‌کیفیت با قیمت ارزان تیشه به ریشه صادرات کشور خواهد زد، اذعان داشت: ترکیه به علت کیفیت بالای محصولات و حمایت دولت از صادرات قیمت فروش صادراتی محصولاتش ۲ برابر قیمت فروش صادراتی ایران است.

شریف فرد کمبود رایزن اقتصادی در کشور‌های هدف را یکی دیگر از مشکلات صادرات عنوان کرد و گفت: ما در کشور‌های مختلف رایزن اقتصادی آن‌چنانی نداریم مثلاً در کشور پاکستان با ۲۰۰ میلیون جمعیت سرانه مصرف نیم مترمربع بوده که سرجمع ۱۰۰ میلیون مترمربع برای کل جمعیت می‌شود حال اگر این مصرف به یک متر افزایش یابد ۱۰۰ میلیون مترمربع مصرف نیز افزایش پیدا می‌کند. طبق بررسی صورت گرفته در این کشور بااین‌همه ظرفیت و جمعیت فقط یک رایزن اقتصادی است، ولی ترکیه در این کشور‌ها حداقل حدود ۲۰ رایزن اقتصادی دارد که به بررسی بازار، مشکلات آن و ارائه طرح و برنامه برای رقابت و ورود به آن بازار‌ها می‌پردازد؛ اما این اتفاق هنوز در ایران نیفتاده است.

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور بابیان اینکه به دلیل صادرات رقابتی میزان دپو محصولات کاشی و سرامیک کاهش پیداکرده که این نیازمند حمایت دولت است، خاطرنشان ساخت: صادرات از دولت و صادرکننده تشکیل‌شده که دولت می‌تواند از طریق وزارت امور خارجه مسائل گمرکی و حمل‌ونقل به صادرکننده کمک کرده تا صادرکننده بتواند برنامه‌ریزی درستی برای آینده داشته باشد.

شریف فرد در خصوص افزایش نرخ ارز و تأثیر آن بر صنعت کاشی و سرامیک استان ابراز داشت: این امر صنعت کاشی و سرامیک را نابود می‌کند. متأسفانه اجرای برخی قوانین بدون بررسی و فکر کردن به اثرات بخشنامه‌های آن بر روی صنعت و صنعتگر تأثیری نامطلوبی گذاشته است.

وی بابیان اینکه این افزایش نرخ ارز هیچ تأثیری بر صادرات محصولات کاشی و سرامیک نگذاشته، عنوان کرد: فروش ریالی محصولات کاشی و سرامیک و اجرای بخشنامه‌ها بدون پایه‌گذاری قوانین دست و پای تولیدکننده را بسته و روزبه‌روز تولیدکننده ضعیف‌تر شده و تعدادی نیز نابود می‌شوند.

نایب‌رئیس انجمن کاشی و سرامیک کشور با اشاره به اینکه برخی تولیدکنندگان این صنعت به خاطر مشکلات زیر ظرفیت تولید می‌کنند و در پرداخت حقوق نیز مشکل‌دارند، اظهار داشت: اگر دولت برای صادرات پایدار برنامه‌ریزی نکند به‌طورقطع این ظرفیت تولید کاشی و سرامیک که ۳ برابر مصرف داخلی است سبب تعطیلی کارخانه‌ها می‌شود بنابراین دولت باید برای ورود ارز به داخل کشور هزینه کند.
ارسال نظرات