گزارشی از فیلم هایی با سبک «وطن فروشی»؛

انیمیشن هایی دروغین که برای خوش خدمتی به غربی ها ساخته شده است

چند وقتی است که با یک پدیده نسبتاً جدیدتر مواجه شده‌ایم: ساخته شدن فیلم‌های ضد ایرانی و ضد اسلامی توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور.
کد خبر: ۹۰۴۰۸۳۱
|
۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از پایگاه اطلاع رسانی کوله بار، مصطفی قهرمانی فعال رسانه ای در تحلیلی انتقادی نسبت به ساخت فیلم های ضدایرانی توسط ایرانیان خارج از کشور واکنش نشان داد و در یادداشتی نوشت: سالهاست که ساخت فیلم به عنوان یک ابزار برای کشورهای استکباری برای تحمیل سیاست های شوم و همچنین ترویج فرهنگ غربی در میان کشورهای نسل سوم تبدیل شده است و از این میان، ساخت فیلم های ضدایرانی هم از گذشته وجود داشته و همچنان ادامه دارد و کشورهای غربی با حمایت از ساخت چنین فیلم هایی، اهداف کثیفی همچون نشان دادن چهره ناعدالتی در جمهوری اسلامی ایران را دارند، این در حالی است که خودشان بویی از انصاف و حقوق بشر نبرده اند و برعکس آنچه که در فیلم هایشان به نمایش می گذارند، سیاست های ضدانسانی دنبال می کنند و برای پیاده کردن سیاست هایشان، حاضرند جان کودکان بی گناه را هم بگیرند.

قصه ما و فیلم‌های ضد ایرانی، قصه امروز و دیروز نیست. بلافاصله پس از انقلاب اسلامی ایران در سال 1978، موج‌های متعددی از این‌گونه فیلم‌ها روی پرده رفت. هالیوود در این بین با ساختن آثاری چون «آرگو»، «300»، «بدون دخترم هرگز» و... پیشتاز رقابت بر سر عداوت با ایران است؛ اما چند وقتی است که با یک پدیده نسبتاً جدیدتر مواجه شده‌ایم: ساخته شدن فیلم‌های ضد ایرانی و ضد اسلامی توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور. «تهران تابو» آخرین ورژن از این فیلم‌هاست.

سال 2007، مرجانه ساتراپی، طراح و کاریکاتوریست متولد رشت که حالا فرانسوی شده، اقتباسی انیمیشنی از کتاب‌های مصور خودش «پرسپولیس» انجام داد و با این اثر پا به جشنواره بین    المللی فیلم کن گذاشت. ساخته ساتراپی، به عنوان یکی از فیلم‌های بخش مسابقه، نامزد نخل طلای مشهور فستیوال شد و در نهایت هم جایزه هیأت ژوری را به خود اختصاص داد. در همان زمان، سونی پیکچرز کلاسیک که در سال‌های اخیر دایه مهربان‌تر از مادر فیلم‌های ایرانی شده، پخش جهانی «پرسپولیس» را بر عهده گرفت و حتی توانست این اثر را نامزد اسکار بهترین انیمیشن سال هم بکند. هر چند سطح انیمیشن «رتاتویی» دیزنی و پیکسار آن قدر بالاتر بود که نگذاشت به صورت طبیعی «پرسپولیس» برنده اسکار شود.

دقیقاً 10 سال بعد، نوبت «تهران تابو» می‌شود که به جشنواره کن برود. هر چند این اثر آن قدر ضعیف بوده که جایی در بخش رقابتی نداشته و به بخش جنبی هفته منتقدان تبعید شده است. جایی که به فیلم‌های اول و دوم کارگردان‌ها اختصاص پیدا کرده و اسپانسر جایزه‌اش هم یک شرکت تولید ماشین‌های اسپرسوساز و وابسته به کمپانی نستله است. «تهران تابو» یک فیلم انیمیشنی دیگر است که به کارگردانی علی سوزنده از آلمان و با قصد بازنمایی تابوهای جنسی ایران بعد از انقلاب ساخته شده است. سوزنده که بیشتر به عنوان انیماتور شناخته می‌شود با «تهران تابو» دومین تجربه خود در زمینه کارگردانی را به ثبت رسانده است. او قبل‌تر در سال 2010 انیماتور مستند «موج سبز» ساخته علی صمدی احدی، در حمایت از فتنه سال 1388 بوده و حالا در دومین تجربه کارگردانی، دوباره سراغ سیاه نمایی علیه کشور مادریش آمده است. با این تفاوت که این بار علی صمدی احدی، تهیه کننده اثر به حساب می‌آید.

هجمه «تهران تابو» علیه کشورمان آن قدر زیاد است که حتی صدای دبورا یانگ، منتقد معروف هالیوود ریپورتر که نسبتاً از فیلم خوشش آمده را هم در آورده است. یانگ در یادداشت مفصل خودش نوشته که هر صحنه فیلم، نکته‌ای سیاسی در مورد دین و سرکوبی سیاسی در زندگی خصوصی اشخاص در ایران دارد و این موضوع آن قدر زیاد است که گاهی فکر می‌کنیم فیلمساز فهرستی از قوانین سرکوبگرانه و هنجارهای اجتماعی داشته و باید همه را وارد اثرش می‌کرده است.

ارسال نظرات