خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی هریس:

60 هکتار از مزارع هریس زیرکشت کلزا رفت

مدیر جهاد کشاورزی هریس در آیین روز مزرعه کلزا در این شهرستان، با پیش بینی برداشت 175 تن کلزا در مزارع این شهرستان، گفت: 60 هکتار از مزارع این منطقه زیرکشت کلزا رفته است.
کد خبر: ۹۰۳۵۰۱۶
|
۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، محمد پرتوی اظهار داشت: علاوه بر محصول کلزا، 192 تن محصول گلرنگ نیز از240 هکتار مزارع گلرنگ در این شهرستان برداشت می شود.
وی افزود: در راستای سیاست های وزارت جهاد کشاورزی و با توجه به کاهش نزولات آسمانی و مصرف بی رویه از منابع آبی و سفره های زیرزمینی در سال های اخیر و کاهش بارندگی در حوضه های آبریز دریاچه ارومیه و همچنین اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، تغییر الگوی کشت به عنوان مناسب ترین روش مطرح بوده و این مدیریت نیز اقداماتی در زمینه کاهش سطوح زیر کشت محصولات با نیاز آبی بالا از جمله هندوانه، چغندرقند، یونجه و جایگزین کردن محصولات با نیاز آبی کم و دوره رویشی پایین مانند کلزا کرده است.
پرتوی ادامه داد: با توجه به دوره رویشی کمتر و نیازآبی پایین و کم توقع بودن کلزا نسبت به مواد غذایی و مقاومت در برابر آفات و بیماری ها و رعایت تناوب زراعی، افزایش درآمد کشاورزان و استفاده آن در صنایع غذایی و صنعتی، تولید این محصول مورد توجه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: دانه کلزا دارای 25 تا 55 درصد روغن، 18 تا 24 درصد پروتئین و 12 تا 20 درصد پوست است و روغن کلزا به علت حضور اسیدهای چرب اشباع شده و فاقد کلسترول از کیفیت بالایی برخوردار است.
مدیرجهادکشاورزی شهرستان هریس گفت: در رابطه با کشت دانه های روغنی کلزا پارسال با 41 نفر بهره بردار با سطح کشت و برداشت 114 هکتار را تجربه کردیم که امسال 21 نفر بهره بردار خواهیم داشت.
پرتوی با اشاره به نمونه برداری از مزرعه نمونه کلزا در شهرستان هریس از برداشت 4/5 تن کلزا در هر هکتار در این مزارع خبر داد.
وی، کشت کلزا در هریس را به خاطر پایداری در خشکسالی و مقاوم بودن به بی آبی و شوری در حال توسعه دانست و گفت: کشت کلزا جزو برنامه های اقتصاد مقاومتی برای تامین بخشی از مصرف روغن های نباتی در استان و تامین خوراک کارخانه های تولید روغن نباتی در استان و شهرستان می باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها