دریا تامین کننده 33 درصد نیاز آبی کشور است

دکتر فرشچی با بیان اینکه 33 درصد نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌شود گفت: هر نوع اقدام در حوزه دریایی نیازمند بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسی بوده و در نتیجه همین تحلیل ها و بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که انتقال بین حوزه ‌ای آب از دریای خزر، مشکلات زیست محیطی و هزینه مالی بسیاری به همراه دارد.
کد خبر: ۹۰۳۰۶۲۵
|
۰۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نخستین همایش راهبرد های مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی با حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور، در دانشگاه علوم پزشکی ساری برگزار شد.

دکتر پروین فرشچی در این همایش با تاکید بر ضرورت بازنگری در مدیریت منابع آبی کشور گفت: شناسایی دقیق وضعیت موجود، ترسیم چشم انداز برای اهداف و بازنگری در برنامه های توسعه ای از دیگر ضروریات مدیریت منابع آبی در ایران است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اهمیت بهره گیری از دانش های سنتی مانند الگوی قنات ها برای مدیریت آب در برنامه ریزی و مدیریت کلان کشور افزود: تلفیق دانش سنتی که در میان قشرهای مختلفمانند جوامع بومی، کشاورزان و ماهیگیران موجود است با دانش نوین می تواند نقشی مهم در گذر از شرایط آبی کنونی در کشور داشته باشد.
دکتر فرشچی با بیان اینکه 33 درصد نیاز آبی کشور از دریاها تامین می‌شود گفت: هر نوع اقدام در حوزه دریایی نیازمند بررسی های دقیق تخصصی و کارشناسیبوده و در نتیجه همین تحلیل ها و بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که انتقال بین حوزه ‌ای آب از دریای خزر، مشکلات زیست محیطی و هزینه مالی بسیاری به همراه دارد.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه شیرین سازی آب در مبدا (دریای خزر) نیز مقرون به صرفه نیست افزود: ممکن است حسب شرایط کشور بخشی از نیاز آبی استان ‌های حاشیه دریای خزر را با استفاده از آب شیرین کن ها تامین کنیم، اما انتقال بین حوزه‌ای آب از دریای خزر مقرون به صرفه نیست.
دکتر فرشچی با اشاره به بررسی طرح تامین نیاز آبی کشور از دریای عمان و توجه جدی به ملاحظات و الزامات زیست محیطی اجرای این طرح، از اقدامات انجام شده برای بازچرخانی فاضلاب در کشور انتقاد کرد و گفت: اجرای درست بازچرخانی فاضلاب موجب رفع بخش زیادی از نیاز آبی کشور شود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست کشور با بیان اینکه حدود 42 درصد از جزایر جنوبی کشور در 50 سال آینده، زیر آب خواهند رفت افزود: با توجه به افزایش نیافتن بارندگی ها، نیاز آبی کشور بیشتر شده و پیش بینی ها و برنامه ریزی ها باید از هم اکنون انجام شود، زیرا تغییر اقلیم موضوعی جدی است. همچنین فرهن گسازی و افزایش آگاهی عمومی جامعه در باره اهمیت آب و شیوه های اصلاح الگوی مصرف از دیگر اقدامات مهمی است که باید در سرفصل برنامه های ریزی های حوزه آب کشور قرار گیرد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها