"حج" نماد هویت جمعی مسلمانان است

رئیس مرکز تخصصی مهدویت حوزه با اشاره به جنبه‌های مختلف تأثیرحج در سبک زندگی اسلامی گفت: "حج" نماد هویت جمعی مسلمانان است.
کد خبر: ۹۰۲۹۳۸۵
|
۰۴ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۲

 به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی با اشاره به شعار حج 97 مبنی بر «حج، تحول روحی و اخلاقی، سبک زندگی دینی، عزت و کرامت اسلامی» اظهار کرد: حج مجموعه‌ای از اعمال اذکار و مناسک است که این اعمال در یک چارچوبی به نام حج تعریف شده است و بر خلاف همه عبادات یا اکثر عبادات دیگر یک حرکت جمعی است.

وی افزود: حرکت به سمت حج، طواف، سعی، مواقیت، عرفات، منا و غالب اعمال حج همه حالت جمعی دارد یعنی این فریضه به‌صورت یک عبادت فردی و گوشه‌گیرانه و بی‌ارتباط با دیگران نیست بنابراین ماهیتا دارای پیام‌های اجتماعی، اخلاقی، سیاسی، اجتماعی و حتی اقتصادی است که مجموعه این‌ها مرتبط با سبک زندگی دینی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کلباسی با بیان اینکه بحث سبک زندگی دینی به معنای مصطح خود چارچوب‌های اصلی و اساسی در زندگی محسوب می‌‌شود، خاطرنشان کرد: حج بیان‌کننده موارد بسیاری از این چارچوب‌ها است چرا که اولا حج توحید‌محور است و محور همه حرکات توحید قرار داد.

وی تصریح کرد: اصلا حج به معنای قصد خانه خدای واحد و طواف یعنی حرکت در محور توحید که این موارد در جای جای اعمال حج وجود دارد و همه یک پیام کلی دارد و آن هم توحید است؛ لبیک گفتن نیز بیان کننده چارچوب اساسی در زندگی است که همان زندگی اسلامی و قرآنی و زندگی مورد رضایت پیامبر گرامی اسلام(ص) و اولیاء دین زندگی است.

رییس مرکز تخصصی مهدویت حوزه ابراز داشت: سبک زندگی دینی و اسلامی تأکید می‌‌کند که همه فعالیت‌ها باید بر محور دین و خدا باشد و این نکته‌ای است که در سرتاسر حج وجود دارد؛ حج عبادتی مبتنی بر مدارات، همراهی و و مساعدت است و هماهنگی، همدلی و رفق از عناصر اصلی در حج محسوب می‌‌شود که این مورد هم به سبک زندگی مرتبط است.

وی با اشاره به انفاق به عنوان یکی دیگر از عناصر سبک زندگی اسلامی و تبلور آن در حج گفت: اولا خود حج با بذل اموال شکل می‌‌گیرد و ثانیا در خود حج هم ترغیب به کار خیر شده و هم در ذات حج انفاق وجود دارد که از جمله آنها قربانی است.

حجت الاسلام والمسلمین کلباسی ادامه داد: یکی دیگر از عناصر اساسی در آموزه‌های حج که از شاخصه‌های سبک زندگی دینی از آن یاد می‌‌شود مبارزه با شیطان است؛ درست است حاجی در عرفات و مشعر و منا حضور پیدا می‌‌کند ولی یک از اعمال مهم که در سه روز متوالی تکرار می‌‌شود، رمی جمرات است.

وی با بیان این که در کل حج واجب 21 طواف واجب وجود دارد، خاطرنشان کرد: این در حالی است که حاجی باید در مجموع 49 بار باید سنگ به شیطان بزند، این مسأله نشان می‌‌دهد که بدون کنار زدن شیطان نمی‌توانیم در مسیر توحیدی و دینی گام برداریم.

استاد سطح عالی حوزه تصریح کرد: از محورهای دیگر سبک زندگی دینی و اسلامی توجه به هویت اسلامی و دینی و هویت مسلمان است که هویتی جهانی و نه منطقه‌ای است چرا که در حج همه مسلمانان در کنار هم گرد می‌‌آیند که نمونه همان مدارا و مسالمت در زندگی است این نکته دیگری است که باز به سبک اسلامی و دینی مرتبط است البته طبیعتا حج باز هم به این موارد محدود نیست.

ارسال نظرات