اهدا ۱۷۰۴ واحد خون در ماه رمضان

مدیرکل انتقال خون کردستان گفت: در طول ماه مبارک رمضان دو هزار و ۴۲۹ داوطلب اهدای خون به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند و از یک هزار و ۷۰۴ اهداکننده خون‌گیری به عمل آمد.
کد خبر: ۹۰۲۷۳۵۷
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲
محمد سعید کریمیان در گفتگو با خبرگزاری بسیج از کردستان، اظهار کرد: در ماه رمضان ۱۶۰۵ داوطلب اهدای خون به مرکز انتقال خون سنندج، ۳۶۵ داوطلب به گروه‌های سیار مستقر در بیجار و سریش‌آباد و ۴۵۹ داوطلب اهدای خون نیز به مرکز انتقال خون شهرستان سقز مراجعه کردند و پذیرش شدند.

وی افزود: پس از انجام معاینات پزشکی یک هزار و ۱۷۳ اهداکننده خون، سالم و دارای شرایط اهدای خون تشخیص داده شدند و ۴۸۹ داوطلب اهدای خون‌بار اولی نیز پس از اخذ نمونه خون به جامعه آماری اهداکنندگان خون استان کردستان اضافه شد.

وی ادامه داد: از یک هزار و ۷۰۴ خون‌گیری به عمل‌آمده یک هزار و ۶۰۴ واحد مربوط به اهداکنندگان مرد بوده و ۱۰۰ واحد خون نیز توسط اهداکنندگان زن اهدا گردیده است و درمجموع نیز یک هزار و ۶۹۷ واحد خون کامل که هرکدام به سه فرآورده پلاکت، گلبول قرمز فشرده و پلاسما تفکیک‌شده است از اهداکنندگان استان در ماه رمضان دریافت شده است.

کریمیان نقش اهداکنندگان زن را کمرنگ برشمرد و تصریح کرد: بیش از نیمی از فرآورده‌های حاصل از خون‌های اهدایی به مصرف بانوان می‌رسد و این در حالی است که حضور بانوان در مراکز انتقال خون چشمگیر نیست.


مدیرکل انتقال خون کردستان در ادامه با اعلام اینکه ۶۵ درصد از خون‌های اهدایی در ماه رمضان توسط اهداکنندگان مستمر اهداشده است؛ گفت: یک هزار و ۱۰۱ واحد خون کامل از اهداکنندگانی دریافت شده است که در سال حداقل دو بار در مراکز انتقال خون استان خون اهدا کرده‌اند و ۶۰۳ واحد نیز توسط اهداکنندگانی اهداشده که در سالیان گذشته سابقه اهدای خون را داشته‌اند.

کریمیان در پایان در خصوص نحوه خدمت‌رسانی انتقال خون کردستان اذعان کرد: مثلث خدمت‌رسانی متکی بر سه رأس اهداکنندگان، مصرف‌کنندگان و کارکنان خدمتگزار است و تعامل پایدار این سه طیف است که به خدمات مطلوب و نجات جان بیماران خواهد انجامید.

همه‌ساله و در ایام ماه رمضان آمار اهدای خون کاهش چشمگیری را نشان می‌دهد و مراکز انتقال خون باهدف تأمین خون سالم و کافی موردنیاز مراکز درمانی با افزایش ساعات پذیرش، افزایش گروه‌های سیار، فراخوان اهداکنندگان مستمر و باسابقه و میزبانی از اهداکنندگان خون پس از افطار سعی در جبران این میزان کاهش اهدای خون‌دارند.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات