کشت گل‌محمدی؛ جهشی رو به پیشرفت در منطقه دودانگه ساری

بخشدار دودانگه ساری گفت: برگزاری این جشنواره و همچنین کشت گل‌محمدی موجب شد بسیاری از اهالی منطقه که سال‌های قبل به‌دلیل نبود کار از منطقه به شهر مهاجرت کردند دوباره بازگردند و از زمین‌های بلااستفاده و شیب‌دار منطقه را احیا کنند.
کد خبر: ۹۰۲۰۰۱۷
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سومین جشنواره ملی گل‌محمدی و گیاهان دارویی در چمن زیبای زمین ۲۳ هکتاری روستای «کندلگ بندرج»  منطقه دودانگه ساری با حضور بیش از 20 هزار نفر از اهالی مردم منطقه و مسافران از سایر مناطق و استان‌های کشور برگزار شد که موجب روشن شدن نور امید در دل مردم دودانگه و امیدواری آنان بوده است هر چند توزیع گلاب غیربومی از عطر این جشنواره کم کرده بود اما گفته می‌شود این جشنواره‌ها قرار است بارقه امید و مهاجرت معکوس را رقم زند تا هم قابلیت‌ها معرفی شود و هم کم‌وکاستی‌ها با تجربه‌ و آمدن مسؤولان برطرف شود.

در این زمینه خبرگزاری فارس مازندران در گزارشی به بیان نواقص جشنواره با تیتر« از فروش گلاب کاشان به نام دودانگه تا وعده بهتر شدن در سال آینده » پرداخت که مسؤولان جشنواره با ارتباط با فارس ضمن تشریح برنامه‌های آتی نوید بهتر شدن این جشنواره برای سال‌های بعد را هم دادند.

 

 

کشت گل‌محمدی طی سال‌های گذشته در منطقه دودانگه ساری رونق گرفت به‌طوری‌که امسال گفته می‌شود به 120 هکتار رسید و قرار است در سال‌های آینده به 500 هکتار برسد.

در کنار کشت گل‌محمدی مردم دودانگه از اقدامات دیگر غافل نشدند و قرار است کارخانه گلاب‌گیری در منطقه احداث شود که احداث آن می‌توان به جرأت گفت اشتغال بسیاری به دنبال دارد.

 

 

جشنواره گل‌محمدی در منطقه دودانگه ساری در حالی برگزار می‌شد که جوانان بسیاری به‌دلیل نداشتن کار از روستای آبا و اجداد خود مهاجرت کردند و الان شاهد برگشت جمعیت دوباره آنان هستیم که با ادامه این روند دودانگه به گستان گل‌محمدی تبدیل خواهد شد.

همچنین مشاور فرماندار ساری در اقتصاد مقاومتی منطقه دودانگه ساری در این‌باره عرضه گل و گلاب کاشان به فارس، گفت: با توجه به اینکه سعی کردیم فضای برگزاری غرفه‌ها به صورت رقابتی بودند غرفه‌های بودند که عرقیات کل کشور را عرضه می‌کردند ولی بخش عرقیات دودانگه مجرا بوده است.

 

 

محمد صادقی در ادامه درباره عرضه گل محمدی کاشان در این جشنواره نیز بیان کرد: امسال گل محمدی را از کشاورزان دودانگه با پرداخت مبلغ هر کیلو 7 هزارتومان خریداری کردیم در حالی که قیمت گل در کاشان کیلویی 17 هزار تومان بوده است به طور حتم این خرید توجیه اقتصادی نداشته است.

وی با اعلام اینکه همزمان با نخستین جشنواره ملی گل‌محمدی و گیاهان دارویی در منطقه دودانگه ساری شرکت تعاونی گل‌محمدی و گیاهان دارویی در دودانگه آغاز به کار کرد و گفت: مجوز کارخانه گلاب‌گیری نیز گرفته شده که باید تا زمان آغاز به فعالیت کارخانه سطح زیرکشت گل‌محمدی بیش از 400 هکتار برسد.

مشاور فرماندار ساری در اقتصاد مقاومتی منطقه دودانگه ساری به کیفیت بالای گل‌محمدی در منطقه دودانگه اشاره کرد و افزود: براساس آزمایش‌های انجام شده در سال 90 در دانشگاه کاشان روی سه نمونه کیفیت تولید دو نمونه برابر استاندارد و یک نمونه دو برابر بالاتر از استاندارد بوده که نشان‌دهنده کیفیت بالای گل‌محمدی منطقه دودانگه ساری است.

 

 

مشاور فرماندار ساری در اقتصاد مقاومتی منطقه دودانگه ساری با اعلام اینکه گل‌محمدی کاشت دارد، داشت ندارد و برداشت دارد، تصریح کرد: این گیاه نیاز به سم و کود شیمیایی ندارد و به‌صورت ارگانیک کشت می‌شود که این مسئله از اهمیت بسزایی برخوردار است.

صادقی با بیان اینکه در حال حاضر 120 هکتار از اراضی منطقه دودانگه ساری به کشت گل‌محمدی اختصاص دارد، اظهار کرد: تا سال 98 این میزان باید به 400 هکتار برسد.

 

 

وی یادآور شد: برگزاری جشنواره ملی گل‌محمدی و همچنین کشت گل‌محمدی در اراضی شیب‌دار منطقه طی سه سال گذشته موجب بازگرداندن روح امید در میان مردم شد به‌گونه‌ای که شاهد مهاجرت معکوس مردم هستیم.

بخشدار دودانگه ساری گفت: برگزاری این جشنواره و همچنین کشت گل‌محمدی موجب شد بسیاری از اهالی منطقه که سال‌های قبل به‌دلیل نبود کار از منطقه به شهر مهاجرت کردند دوباره بازگردند و از زمین‌های بلااستفاده و شیب‌دار منطقه را احیا کنند.

 

 

جهانبخش عشوری ادامه داد: در این زمینه دولت نیز با پشتیبانی مالی و اختصاص وام‌های کم‌بهره زمین‌ها را محصور کرده و این زمین‌های شیب‌دار را به کشت گل‌محمدی اختصاص می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه سطح زیر کشت گل‌محمدی از سال گذشته از 20 هکتار به 120 هکتار رسید، افزود: تحقق این مهم جهش بزرگی است که به‌طور حتم توسط جوانان منطقه صورت گرفته است.

بخشدار منطقه دودانگه ساری خاطرنشان کرد: دودانگه از مناطق محروم است که ادامه روند جشنواره می‌تواند بخشی از محرومیت را از چهره این منطقه دور کند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها