خبرهای داغ:
در محور موضوعی نهج البلاغه؛

جشنواره شعر ثریا به کار خود پایان داد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در اختتامیه جشنواره استانی شعر ثریا در چاراویماق، برنقش فرهنگ در توسعه جوامع اشاره کرد و گفت: توسعه و پیشرفت جوامع بدون توسعه فرهنگی تحقق پیدا نخواهد کرد و زمینه‌سازی برای این توسعه، رسالت اصحاب فرهنگ و هنر است.
کد خبر: ۹۰۱۸۹۲۶
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۳

به گزارشخبرگزاری بسیج از آذبایجان شرقی به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، محمد محمدپور بر لزوم همبستگی بیش از پیش در مقوله‌های فرهنگی در سطح جامعه تاکید کرد.

وی در ادامه از تخصیص٢٠٠میلیون تومان اعتبار در سال٩٦ جهت تکمیل وتجهیز سالن اجتماعات شهرستان چاراویماق و از اعتبار پیشنهادی ٨٠٠ میلیون تومانی جهت تکمیل و تجهیز مجتمع فرهنگی و هنری این شهرستان در سال ٩٧خبر داد.

محمدپور بر لزوم ورود بخش خصوصی در برنامه های فرهنگی و هنری اشاره کرد و گفت: اقتصاد فرهنگ و هنر و گسترش آن در دنیای کنونی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی همچنین بر نقش اقتصاد هنر در رشد اشتغال جامعه اشاره کرد و از آمار٢٥ هزار نفری اشتغال در بخش فرهنگ و هنر در سطح استان آذربایجان شرقی خبر داد.

محمدپور در ادامه با اشاره به روند برگزاری نخستین جشنواره استانی شعر ثریا گفت: پس از اعلام فراخوان ۱۷۰ اثر ادبی به دبیرخانه جشنواره شعر ثریا ارسال شده بود که ۳ نفر در بخش استانی و ۳ نفر در بخش شهرستانی، مقام اول تا سوم را کسب و جایزه و لوح یاد بود دریافت کردند.

 وی افزود: این جشنواره برای نخستین بار در شهرستان چاراویماق برگزار می‌شود و با توجه به استقبال شرکت کنندگان و همچنین گرامی داشت یاد و خاطره‌ی شاعره‌ی فقید ثریا محمدپور از ارزش بالایی بر خوردار است از این رو ادامه چنین جشنواره‌هایی در رشد و تعالی فرهنگی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

محمدپور موضوعات این جشنواره را شامل گزیده جملات قصار حضرت علی(ع)،  نقش محوری توحید در نهج البلاغه، سیره زندگی حضرت علی (ع)، اهمیت جایگاه نهج البلاغه، عدالت در زندگی حضرت علی(ع) و  اسلام از منظرحضرت علی(ع) عنوان کرد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را بزرگداشت زنده‌یاد ثریا محمدپور، شناسایی استعدادهای ادبی شهرستانی، ایجاد انگیزه مضاعف در بین جوانان و نوجوان برای ورود به حوزه  فعالیت های فرهنگی و ادبی و ایجاد شور و نشاط اجتماعی در شهرستان عنوان کرد.

براساس این گزارش ثریا محمدپور، شاعر و نویسنده‌ی چاراویماقی با وجود ابتلا به بیماری ام اس و از دست دادن تحرک و ناتوانی در تکلم، توانست با بهره گیری از کلام گهربار مولای متقیان حضرت علی(ع) و غلبه بر ضعف جسمانی‌اش، کتاب ارزشمند نهج البلاغه و فرمایشات حضرت علی(ع) را به نظم در آورد.

وی گفتار و سروده هایش را ضبط می‌کرد و دوستانش با تایپ آن ها، ثریا را یاری می‌کردند.

ثریا آن قدر به کار و تلاش شبانه روزی خود ادامه داد تا بالاخره در سال ۱۳۹۱ کار ترجمه آزاد و نظم نهج البلاغه را با حدود ۱۲ هزار بیت، به پایان رساند.

وی پس از سال‌ها تحمل درد ورنج بیماری، در سال ۱۳۹۵ دار فانی را وداع گفت.

ارسال نظرات
پر بیننده ها