طرح جهاد روشنایی بامعیارهای اقتصاد مقاومتی است

دکتر شهبازی مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی گفت: از مهمترین اهداف طرح جهاد روشنایی کمک به تولید انرژی در کشور مطابق با مولفه ها و معیارهای اقتصاد مقاومتی و نیز ایجاد اشتغال در مناطق محروم از طریق راه اندازی نیروگاه های خانگی می باشد .
کد خبر: ۹۰۱۸۵۶۶
|
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعتی خبرگزاری بسیج، دکتر علی اصغر شهبازی رئیس سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور در تببین طرح جهاد روشنایی گفت: منابع انرژی از مهمترین عوامل و عناصر توسعه پایدار است. داشتن انرژی مناسب عمده ترین عامل اقتصادی جوامع صنعتی پس از نیروی انسانی است؛ چرا که انرژی یک نیاز اساسی برای استمرار توسعه اقتصادی، رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت زندگی و امنیت جامعه است.

در سال های اخیر کشورهای پیشرفته و در حال توسعه توجه فزاینده ای به انرژی تجدیدپذیر(انرژی خورشید، باد، و غیره) برای ایجاد تنوع در استفاده از منابع انرژی و کاهش وابستگی به یک حامل انرژی و ملاحظات زیست محیطی در جهت دستیابی به انرژی پایدار معطوف داشته اند.

 استفاده از انرژی های تجدیدپذیر و روش های سازگار با محیط زیست برای تولید برق یکی از اولویت های امروز کشورهای توسعه یافته به شمار می رود؛ امروزه انرژی خورشیدی دارای بزرگترین قابلیت برای برآوردن نیاز جهان در آینده به عنوان یکی از منابع تجدیدپذیر است، کشور مان به دلیل شرایط جغرافیایی خاص، ظرفیت های زیادی برای استفاده از انرژی های برق آبی، بادی و خورشیدی دارد و در صورت سرمایه‌گذاری های مناسب می توان از این نعمت خدادادی به بهترین شکل بهره مند شد.

شهبازی افزود: به تبعییت از مولفه های اقتصاد مقاومتی، سرمایه گذاری در صنعت تولید برق خورشیدی، سرمایه گذاری برای استقلال انرژی است و کشورهایی که بتوانند زیرساخت های انرژی خورشیدی و شبکه برق خود را سریع‌تر گسترش دهند، در رقابت برای تولید برق و توسعه اقتصادی، یک گام جلوتر از رقیبان شان خواهند بود. از این رو سازمان بسیج مهندسین صنعتی کشور با نگاهی به این مهم و نیز توجه به اشتغال زایی در مناطق کمتر توسعه یافته روستایی طرح جهاد روشنایی را در قالب برنامه های شاخص سال 1397 خود با مشارکت مرکز بسیج وزارت نیرو قرار داده  و بحول و قوه الهی در جهت تحقق اهداف پیش بینی شده اقدام خواهد نمود  .

مسئول سازمان بسیج مهندسین صنعتی در ادامه گفت: از مهمترین اهداف این طرح کمک به تولید انرژی در کشور مطابق با مولفه ها و معیارهای اقتصاد مقاومتی و نیز ایجاد اشتغال و درآمد زایی در مناطق محروم از طریق ساخت و راه اندازی نیروگاه های خانگی می باشد.

به گفته وی اهداف دیگر طرح عبارتند از:

  1. کمک به تامین برق شبکه سراسری
  2. کاهش مصرف سوخت فسیلی و تبعات منفی اقتصادی و زیست محیطی آن در تولید برق
  3. تامین یک منبع مالی جبرانی برای پوشش فاصله درآمد و هزینه ساکنین مناطق مشمول طرح
  4. کاهش انگیزه مهاجرت ساکنین مناطق محروم به شهرها
  5. ارتقای انگیزه برای ادامه حضور ساکنین در روستا و ایجاد رغبت در انجام فعالیتهای تولیدی دیگر با اتکا به درآمد حاصله از طرح
  6. کمک به توسعه انرژیهای تجدید پذیردر کشور

دکتر شهبازی در ادامه بیان داشت: با توجه به گستردگی ماموریت و وظایف محوله  ، هدایت و اعمال مدیریت در عملیاتی و اجرایی نمودن طرح و نیز جلب همکاری و مشارکت ظرفیت های دستگاههای مرتبط ، لازم است دبیرخانه تخصصی طرح جهاد روشنایی با هدف :

  • اتخاذ سیاستها ، اولویتهای کلی و شیوه های اجرایی طرح
  • تهیه و تبادل تفاهمنامه های مورد نیاز طرح در سطح ملی و ابلاغ  آن به کارگروه های استانی
  • تعیین و اولویت بندی مناطق کمتر توسعه یافته و ابلاغ آن به کارگروههای استانی
  • پیگیری مستمر و نظارت برحسن اجرای طرح
  • تشکیل جلسات مستمر و کارشناسی با نمایندگان دستگاههای مرتبط تشکیل گردد.

 

ارسال نظرات