برجام نباید خدشه ای در عزت ملی وارد کند

هادی ابراهیمی در گفت‌وگویی با اشاره به اعلام خروج از برجام توسط آمریکا درباره مطرح شدن مذاکره با کشورهای اروپایی اظهار کرد: مذاکره با کشورهای اروپایی باید همراه با تضمین عملی باشد و عزت ملی کشور نباید خدشه‌دار شود.
کد خبر: ۹۰۱۷۱۸۷
|
۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، هادی ابراهیمی در گفت‌وگویی با اشاره به اعلام خروج از برجام توسط آمریکا درباره مطرح شدن مذاکره با  کشورهای اروپایی اظهار کرد: مذاکره با کشورهای اروپایی باید همراه با تضمین عملی باشد و عزت ملی کشور نباید خدشه‌دار شود.

وی با اشاره به سابقه بدعهدی‌های کشورهای اروپایی افزود: حافظه تاریخی ملت ایران هنوز پیمان‌شکنی‌ها و بدقولی‌های اروپایی‌ها را نسبت به توافق‌نامه‌های قبلی نظیر سعدآباد، بروکسل و پاریس فراموش نکرده است.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: طی ماه‌های گذشته، هیچ نشانه‌ای مبنی بر کمتر شدن میزان دشمنی اروپا نسبت به ایران دیده نمی‌شود و این مسأله در موضوعات منطقه‌ای و موشکی بیشتر نمایان‌گر است.

ابراهیمی با اشاره پیش‌بینی درست و درک عمیقی رهبری نسبت به آمریکا و بدعهدی او، آسیب‌شناسی روند گذشته مذاکرات را ضروری دانست، اضافه کرد: در دوران پسابرجام اروپایی‌ها نه تنها انتظارات اقتصادی ایران را برآورده نکردند، بلکه با آمریکایی‌ها در نقض برجام از جمله محدود کردن کشورمان در حوزه‌های موشکی و منطقه‌ای همراهی کردند.

عضو هیأت علمی دانشگاه با اعلام اینکه شرط ماندن کشورمان در برجام گرفتن تصمیم قطعی از سوی کشورهای اروپایی باید باشد، تصریح کرد: ضمانت‌های کشورهای اروپایی تاکنون در حد لفاظی‌های دیپلماتیک بوده، چرا که اولا منافع اروپا با آمریکا بیشتر از ایران است، به‌عنوان نمونه ارتباطات تجاری اروپا با آمریکا 20 تریلیون دلار است در حالی‌که رقم مراودات ما 30 میلیاردی است ثانیا اینکه اروپایی‌ها در مذاکرات به گفته خودشان بدون کدخدا یعنی آمریکایی‌ها هیچ کاره هستند.

ابراهیمی با بیان اینکه نباید سه سال آینده باقیمانده دولت را به پای اروپا سوزاند، اظهار کرد: اگر بنا باشد در برجام هیچ شرط و مکانیزم قطعی وجود نداشته باشد، باز هم دچار مشکل خواهیم شد.

وی یادآور شد: وقتی آمریکایی‌ها بدون هزینه و بی‌اعتنا به توافق‌های بین‌المللی از برجام خارج شدند هیچ بعید نیست با تجربه‌ای که از سابقه بدعهدی‌های اروپایی‌ها داریم آنها نیز خارج نشوند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به محدودیت‌های اروپا در آژانس و شورای امنیت، خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در تضمین امنیت خودشان محتاج آمریکایی‌ها هستند و بدون اجازه از آنان حتی قادر نبود هواپیمای ایرباس را که ساخت خودشان است به ایران بفروشند.

ابراهیمی ادامه داد: همه مسؤولان به جای خارج باید نگاه‌شان به داخل باشد و اگر قرار باشد برجام تداوم پیدا کند منافع ملت ایران باید تضمین شود.

وی در پایان گفت: نباید با پنهان شدن پشت برخی از واژه‌ها عهدشکنی آمریکایی‌ها را در رفتار شخصی ترامپ خلاصه کنیم چرا که این تصور کاملاً غلط است و آمریکایی‌ها با اصل نظام جمهوری اسلامی ایران مشکل دارند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها