یک نویسنده ادبی:

نقد اصولی آثار ادبی به توسعه فرهنگ کتابخوانی کمک می کند

وحید زاده گفت: منتقد در مقامی است که به مخاطب خود مشورت دهد و با او در ماجرای خواندن و ارتباط گرفتن با متن همفکری کند و این کار موجب گرم تر شدن بازار و توسعه فرهنگ کتاب خوانی خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۰۷۱۰۶
|
۲۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از رادیو گفت و گو، برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع تاثیر نقد بر توسعه فرهنگ کتابخوانی با حضور محمدرضا وحید زاده نویسنده و منتقد ادبی به روی آنتن رفت.

وحید زاده در ابتدا بیان داشت: مقوله نقد در غرب جهان سابقه طولانی دارد. از فلاسفه یونان گرفته تا متاخرین توجه خاصی نسبت به مقوله نقد داشتند.

این نویسنده کشورمان در مورد رابطه نقد و کتاب خوانی خاطرنشان کرد: زمانی که مسئله کتابخوانی در فرهنگ عمومی مطرح می شود باید به بخشی از نقد که با فرهنگ عامه گره می خورد توجه کنیم.

وحید زاده با اشاره به اینکه تخریب در نقد امری طبیعی است اظهار کرد: در نقد تخریب صورت می گیرد اما اشتباه ما در این جاست که ما کلیت نقد را تخریب نویسنده قلمداد کنیم.

این منتقد ادبی کشورمان ابراز داشت: اساساً سمت و سوی اصلی حرف منتقد با خواننده است نه با مولف و اگر این اتفاق رخ ندهد  دچار آسیب های مختلفی خواهیم شد.

وحیدزاده عنوان کرد: منتقد در مقامی است که به مخاطب خود مشورت دهد و با او در ماجرای خواندن و ارتباط گرفتن با متن همفکری کند و این کار موجب گرم تر شدن بازار و توسعه فرهنگ کتاب خوانی خواهد شد.

این نویسنده متذکر شد: متاسفانه نگاه های غلطی به مقوله نقد وجود دارد. گاهی منتقد را خدمتگزار مولف  و گاهی نیز مربی نویسنده و متن می دانند که به نظر بنده هر دوی این نگاه ها اشتباه هستند .

وی در خاتمه تاکید کرد: منتقد فارغ از اینکه مولف چه مسیری را طی می کند باید به مخاطب توجه داشته باشد و به او در شناسایی اثر مفید کمک کند.  

 

ارسال نظرات