قرق شکنی فرهنگ آئینی سنتی در سوادکوه/ برخی خوش خدمتان اراضی مردم را برای منابع طبیعی سند زدند

احمد محمدی با بیان اینکه ورود‌و خروج به مراتع همواره از دغدغه‌های مرتع‌داران بود و اجرای طرح «قُرُق‌شکنی» به عنوان فرهنگ آیینی‌و سنتی از موضوع‌های مهمی است که در سال‌های اخیر و با مدیریت رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان سوادکوه اجرایی‌شد و لزوم حمایت از دامداران قبل از ورود به مراتع هم باید مورد‌توجه باشد.
کد خبر: ۹۰۰۵۸۲۱
|
۲۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۲

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، منابع‌طبیعی از مهم‌ترین عرصه‌های مرتبط با شهرستان سوادکوه است که وجود جنگل‌های گسترده، درختان‌نادر و گونه‌های مختلف‌گیاهی بخشی از این توانمندی است.

برگزاری مراسم تودیع‌و معارفه در منابع‌طبیعی شهرستان سوادکوه، فرصتی است تا برخی از آمار‌ها، تحلیل‌ها و راهکار‌ها از طریق مسؤولان مرتبط بیان‌شود.

رئیس دادگستری سوادکوه با تقدیر از رئیس سابق اداره منابع‌طبیعی شهرستان سوادکوه به لزوم توجه به زراعت‌چوب اشاره‌کرد و گفت: در برخی موارد شاهد تصرف نا‌خواسته افراد در عرصه‌های منابع‌طبیعی هستیم و مشخص‌نبودن عرصه‌های طبیعی، پیچیدگی‌هایی را به وجود‌آورد که تأکید ما بر جدایی عرصه‌های طبیعی و مستثنیات است.

احمد محمدی با بیان اینکه ورود‌و خروج به مراتع همواره از دغدغه‌های مرتع‌داران بود و اجرای طرح «قُرُق‌شکنی» به عنوان فرهنگ آیینی‌و سنتی از موضوع‌های مهمی است که در سال‌های اخیر و با مدیریت رئیس اداره منابع‌طبیعی شهرستان سوادکوه اجرایی‌شد و لزوم حمایت از دامداران قبل از ورود به مراتع هم باید مورد‌توجه باشد.

وی از افزایش جرایم مرتبط با منابع‌طبیعی سال 1396 نسبت به‌ سال‌های قبل از آن خبر‌داد و خاطر‌نشان کرد: میزان جرایم مربوط به کمیسیون ماده ۵۶ منابع طبیعی برای تشخیص ملی بودن اراضی، خلع‌ید تصرف عدوانی، چرای‌دام در مناطق قُرُق‌شده و تخریب اراضی ملی دارای بیشترین میزان جرایم مرتبط با منابع‌طبیعی است که لارم است افزایش جرایم منابع طبیعی، علت‌یابی‌شود.

محمدی، گفت: بعد از نیروی انتظامی، بیشترین ارتباط ما با اداره منابع‌طبیعی شهرستان سوادکوه بود.

رئیس جدید منابع‌طبیعی‌و آبخیز‌داری شهرستان سوادکوه با تقدیر از انتخاب مدیر‌کل و تشکر از زحمات رئیس منابع‌طبیعی سابق شهرستان سوادکوه، گفت: برای دست‌یابی به اهداف منابع‌طبیعی باید شاهد تلاش همگانی باشیم.

حمید‌رضا احمدی با بیان اینکه گذشتگان به خاطر زنده‌به گور کردن دختران سر‌زنش شدند و کاری نکنیم که آیندگان به‌خاطر از‌بین‌بردن منابع طبیعی ما را مورد‌‌سرزنش قرار‌دهند و همه برای حفاظت از منابع‌طبیعی کوشا باشیم.

وی با اشاره به اینکه نحوه برخورد مردم و مدیران با منابع‌طبیعی یکی از شاخص‌های مهم ارزیابی پیشرفت‌کشور است، گفت: تلاش‌کنیم تا پیشرفت عرصه‌های مختلف کشور را در منابع‌طبیعی هم شاهد‌باشیم.

امام‌جمعه پل‌سفید سوادکوه در مراسم تودیع‌و معارفه رئیس منابع‌طبیعی و آبخیز‌داری شهرستان سوادکوه با اشاره به خدمت‌رسانی، پاک‌دستی، اخلاقی و مقرراتی‌بودن رئیس سابق منابع‌طبیعی شهرستان سوادکوه، گفت: در اوایل انقلاب برای حفاظت از عرصه‌های منابع‌طبیعی منطقه کِسِلیان سوادکوه تلاش کردیم تا این عرصه‌های محفوظ بماند.

حجت الاسلام احمد قربانی با بیان اینکه منابع طبیعی به شخص خاصی تعلق‌ندارد و کسانی که اقدام به قاچاق چوب می‌کنند باید در اول‌قبر، پاسخ‌گو باشند، افزود: اسلام برای روستائیان حریم قرار‌داد و برخی نا‌بلد‌ها، زمین زراعی مردم‌را برای منابع‌طبیعی سند‌زدند که برای منابع‌طبیعی، دشمن‌ساز‌شد.

وی با تقدیر از تلاش‌گران منابع‌طبیعی که در مسیر دفاع از منابع‌طبیعی جان‌باختند، گفت: حفظ محیط‌زیست و منابع طبیعی برای همگان لازم است و شهرداران، دهیاران و شوراها در این زمینه همکاری‌کنند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها