مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران در یزد:

دانشجویان با بازخوانی تاریخ معاصر ایران، مبانی فکری و تحلیلی خود را تقویت کنند/تلاش جدی دشمنان برای تحریف حقایق دهه شصت

مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران با اشاره به‌ضرورت بازخوانی تاریخ معاصر ایران توسط دانشجویان به‌منظور تقویت مبانی فکری و قدرت تحلیلی خود، افزود: دشمنان به‌طورجدی به دنبال تحریف حقایق تاریخی و سست کردن مبانی فکری جوانان هستند.
کد خبر: ۹۰۰۵۳۲۸
|
۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، عباس سلیمی نمین دوشنبه‌شب در نشستی در جمع دانشجویان بسیجی دانشگاه فرهنگیان یزد با تأکید بر لزوم بازخوانی حوادث و رویدادهای تاریخ معاصر ایران به‌خصوص رویدادهای سال‌های اول انقلاب و حوادث دهه شصت، تصریح کرد: بازخوانی رویدادهای آن سال‌ها، جریان شناسی گروه‌های سیاسی و اجتماعی فعال در آن زمان و کنش‌ها و اقدامات شخصیت‌های فعال و تأثیرگذار در آن برهه زمانی حساس، قدرت تحلیل دانشجویان را افزایش می‌دهد.
مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران بابیان اینکه دهه شصت انقلاب اسلامی، از حساس‌ترین و مهم‌ترین برهه‌های تاریخی کشور است، تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به‌ضرورت پرداختن به حوادث آن سال‌ها و بازخوانی دقیق تاریخ آن دوران تأکید کردند و در مورد حوادث مهم آن دوران فرمودند: مراقب باشید جای جلاد و شهید عوض نشود.

این کارشناس سیاسی با تأکید بر اینکه جریاناتی به دنبال تحریف تاریخ و حقیقت اقدامات شخصیت‌ها آن دوران هستند و از طرفی نسل جدید کشور اطلاعات دقیقی در مورد آن برهه زمانی ندارند، یادآور شد: جوانان دانشجو با بازخوانی تاریخ آن دوران و اطلاع از حقایق حوادث و جهت‌گیری‌ها و اقدامات شخصیتی‌های مؤثر در آن دوران می‌توانند درک بهتری نسبت به حوادث امروز نیز داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه دشمنان و بدخواهان با تحریف حقایق و بیان مطالبی دور از حقیقت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های رسانه‌ای که در اختیاردارند، سعی دارند تا بسیاری از شخصیت‌هایی نظیر رضاخان که اقدامات ظالمانه او علیه کشور و مردم بی‌بدیل است را به‌عنوان قهرمان ملی معرفی کنند، افزود: تقویت قدرت فکری و تحلیلی جامعه به‌خصوص قشر جوان باید موردتوجه جدی‌تر قرار بگیرد.

گروهی که سفر آیت‌الله خامنه‌ای به پاکستان را عدول در برابر آمریکا می‌دانستند، امروز غرب‌گرا شده‌اند

سلیمی نمین در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر اینکه بسیاری از افراد و گروه‌هایی که در سال‌های اول انقلاب از تندروهای به اصطلاح انقلابی و ضدآمریکایی بودند، امروز به‌شدت غرب‌گرا شده‌اند و به آرمان‌های انقلاب پشت کرده، یادآور شد: این مهم نشان‌دهنده این است که خطر انحراف برای همه وجود دارد و برای در امان ماندن از این خطر باید به فکر تقویت مبانی فکری و اعتقادی بود.

وی در این راستا بابیان مصداقی، اظهار داشت: در دهه شصت و درزمانی که رهبر معظم انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که آن دوران مسئولیت ریاست جمهوری را بر عهده داشتند، به پاکستان سفر کردند و گروهی که امروز غرب‌گرا شده‌اند و دم از تعامل و مدارا با امریکا می‌زنند، آیت‌الله خامنه‌ای را به خاطر سفر به کشوری که دولت آن با آمریکا در ارتباط است، سرزنش می‌کردند و آن را به معنی عدول در برابر آمریکا می‌دانستند.

این پژوهشگر تاریخی اضافه کرد: این در حالی بود که در آن دوران، دولت پاکستان که ریاست آن بر عهده ضیاءالحق بود، در هشت سال دفاع مقدس به ایران کمک‌هایی کرد؛ و پس از پایان جنگ نیز، ضیاءالحق با توطئه‌ای آمریکایی ترور شد.

بازخوانی شخصیت و مواضع آیت‌الله منتظری، انحراف خواص امروز را قابل‌درک می‌کند

مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران در ادامه به بیان مطالبی پیرامون مواضع و اقدامات آیت‌الله منتظری در دهه شصت پرداخت و با اشاره به نقش و تأثیرات اقدامات اطرافیان او در جدا شدنش از مسیر انقلاب، افزود: کسی که به‌عنوان قائم‌مقام امام راحل عظیم‌الشأن معرفی‌شده بود، در مسیر پیروزی انقلاب سختی‌ها و شکنجه‌ها را تحمل کرده بود وجدی‌ترین و سخت‌ترین مواضع را نسبت به آمریکا و دشمنان و گروه‌های معاند انقلاب داشت؛ به حامی منافقان دست‌پرورده آمریکا و جنایتکار و سنگدل تبدیل شد و علیه امام راحل سخنرانی می‌کرد.

سلیمی نمین ادامه داد: وقتی شخصیتی همچون آیت‌الله منتظری، از مسیر انقلاب انحراف پیدا می‌کند و می‌شود ازنظر فکری روی آن تأثیر گذاشت و کاملاً شخصیت او را عوض کرد؛ تغییر مسیر و منحرف شدن خواصی که امروز می‌شناسیم و صرفاً چند سالی سابقه انقلابی گری داشتند و حتی شکنجه‌ها و سختی‌های چندانی را تحمل نکردند، امری دور از ذهن و غیرممکن نیست.

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: برخی افرادی که چند سال گذشته جز یاران انقلاب بودند، تحت تأثیر اطرافیانی که برای خود انتخاب کردند، امروز از مسیر انقلاب منحرف شدند و نقش ضد نظام را بازی می‌کنند.

سلیمی نمین یادآور شد: البته این‌که بگوییم چون این خواص امروز دچار خطاها و انحرافاتی شدند، کسانی که درگذشته در مقابل آن‌ها قرار داشتند و در کشور فتنه کردند، اقدام درستی را انجام دادند؛ به‌هیچ‌وجه پذیرفته نیست و خطا و فتنه‌انگیزی‌های آن‌ها قابل‌اغماض نیست.

لزوم توجه تشکل‌های دانشجویی به تقویت بنیه فکری و افزایش قدرت تحلیل دانشجویان

وی در ادامه خطاب به دانشجویان با تأکید مجدد بر لزوم بازخوانی تاریخ دهه شصت و واکاوی اقدامات شخصیت‌های آن دوران و مواضع آن‌ها یادآور شد: «مستند قائم‌مقام» و «کتاب پاسداشت حقیقت» از آثار منتشرشده خوب در این عرصه است که باید موردتوجه جوانان قرار بگیرد و از طرفی تولید آثار هنری فاخر و ارزشمند پیرامون حوادث و حقایق آن دوران باید افزایش پیدا کند.

مدیر مرکز مطالعات تاریخ معاصر ایران بابیان اینکه مظلوم‌ترین انسان‌ها، کسانی هستند ازلحاظ فکری دچار مشکل هستند و از حقایق دورمانده‌اند بر لزوم احیای فکری و تلاش در مسیر روشنگری برای آن‌ها تأکید کرد و افزود: خطر انحراف برای همه وجود دارد و همه باید نسبت به این مهم حساس و هوشیار باشند.

سلیمی نمین با اشاره مجدد به تلاش گسترده دشمنان برای تحریف تاریخ معاصر کشور، تأثیرگذاری بر عقاید و ضربه زدن به بنیه فکری و باورهای نسل جوان، اظهار داشت: تشکل‌های دانشجویی و فعالان این عرصه در این برهه زمانی باید برای تقویت بنیه فکری و عقیدتی و افزایش قدرت تحلیل دانشجویان تلاش و برنامه ریزی کنند.

این پژوهشگر تاریخی برگزاری جلسات هم‌اندیشی و مطالعاتی و بازخوانی تاریخ معاصر را از مؤثرترین اقداماتی دانست که باید موردتوجه دانشجویان قرار بگیرد و اذعان کرد: در این راستا اسناد تاریخی و کتاب‌های تحلیلی موجود می‌تواند کمک شایانی به دانشجویان علاقه‌مند کند.
ارسال نظرات