نماینده دائم کشورمان در سازمان منع سلاحهای شیمیائی تاکید کرد

ضرورت حل وفصل اختلاف بین روسیه و غرب در مورد حادثه سالزبری انگلستان از طریق همکاری و گفتگو

بدنبال حادثه مصدومیت دو تبعه روسیه در انگلستان توسط عامل شیمیائی اعصاب و اتهامات انگلیس علیه روسیه مبنی بر دست داشتن در این حادثه، هیات روسیه خواستار تشکیل جلسه فوق العاده شورای اجرایی این سازمان شد .
کد خبر: ۹۰۰۳۸۶۸
|
۱۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج،  دکتر علیرضا جهانگیری سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان منع سلاحهای شیمیائی در جریان جلسه فوق العاده شورای اجرائی این سازمان، بیانیه مشترکی را به نمایندگی از سوی کشورهای روسیه، چین، پاکستان، سوریه، ونزوئلا،کوبا، نیکاراگوئه، بلاروس، قزاقستان، ارمنستان، قرقیزستان، آذربایجان، تاجیکستان و ازبکستان قرائت نمود.
سفیر و نماینده دائم کشورمان در اظهارات خود بر ضرورت حل و فصل اختلاف بوجود آمده در خصوص حادثه سالزبری از طریق همکاری و گفتگو های سازنده میان طرفین به منظور برون رفت از وضعیت بوجود آمده تاکید نمود.
نماينده كشورمان همچنین در چارچوب سخنرانی ملی، مواضع جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد. وی با اشاره به نقش سازمان منع سلاحهای شیمیائی در تحقیق راجع به هرگونه اتهام استفاده از سلاحهای شیمیائی تاکید نمود،سیاسی کردن هر موضوعی در چارچوب کنوانسیون سلاحهای شیمیائی به نفع دولتهای عضو نبوده و اعتبار سازمان منع سلاحهای شیمیائی را در معرض خطر قرار می دهد.
سفیر و نماینده دائم کشورمان خواستار به کارگیری سازوکارهای موجود در چارچوب کنوانسیون و سازمان منع سلاح های شیمیائی به عنوان تنها نهاد صلاحیت دار در این رابطه شد و بر ضرورت پرهیز از هرگونه پیش داوری و اتهام پراکنی تاکید نمود.
دکتر جهانگیری همچنین اضافه نمود، آنهائیکه در این جلسه اظهاراتی در مورد کشورهای قربانی سلاحهای شیمیائی بیان کردند،چرا نامی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از قربانیان اصلی سلاحهای شیمیائی نبردند .ایران نه تنها قربانی کاربرد سلاحهای شیمیائی است، بلکه قربانی سکوت جهانی است. موضع ما همواره محکومیت کاربرد سلاحهای شیمیائی توسط هرکس ،در هرکجا و در هرزمان بوده است.
در این جلسه معاون وزیر صنایع روسیه (رئیس هیات این کشور) تاکید کرد ، انگلستان و فرانسه از ارائه پاسخ به سوالات سفارت روسیه در لندن و همچنین دسترسی کنسول این کشور به اتباع روسی خودداری نموده اند. این مقام روسی بر آمادگی کشورش بر همکاری مشترک به منظور کشف حقیقت تاکید نمود.
در اين نشست تصميم پيشنهادي روسيه و مورد حمايت چين و ايران مبني بر بررسي مشترك حادثه با انگلستان و استفاده از سازوكارهاي موجود در كنوانسيون منع سلاح هاي شيميايي به تصويب نرسيد. گزارش اين نشست نيز با مخالفت ايران و روسيه با متن پيشنهادي گروه غرب به تصويب نرسيد و جلسه بدون گزارش خاتمه يافت.

ارسال نظرات