سرلشکر رحیم‌ صفوی در اختتامیه کتاب سال پاسداران اهل قلم:

پاسداران اهل قلم در جهت ساختن تمدن نوین اسلامی قلم بزنند

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری در آئین پایانی دوازدهمین جشنواره کتاب سال پاسداران اهل قلم گفت: پاسداران اهل قلم در جهت ساختن تمدن نوین اسلامی قلم بزنند.
کد خبر: ۹۰۰۰۱۰۳
|
۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره از انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم صبح امروز با حضور سردار سرلشکر یحیی رحیم صفوی دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری، سردار نقدی و سردار آسودی در حوزه هنری برگزار شد.

براساس این گزارش سرلشکر رحیم صفوی در این مراسم اظهار داشت: سلام مقام معظم رهبری را به پاسداران اهل قلم می‌رسانم.

وی گفت: این افتخار بزرگی است برای سپاه که پاسدارانش را به نوشتن، فکر کردن، تراوشات فکری وذهنی، ذوقی و هنری و علمی و حتی مکتوب کردن خاطرات تشویق کند.

صفوی با بیان اینکه سال 59 تعداد پاسداران ما 30 هزار  نفر بود اما در پایان جنگ 34 هزار پاسدار شهید داشتیم، ابراز داشت: طبق آمار در حال حاضر تعداد پاسداران بازنشسته سپاه بیشتر از پاسداران شاغل است؛ بیش از یک صد هزار پاسدار بازنشسته داریم. ای کاش برای برخی از شهدای پاسدار حداقل یک کتاب می‌نوشتیم چرا که انتظارمان این است از صد هزار پاسدار بازنشسته حداقل 5 یا 10 هزار نفرشان دست به قلم شوند و بنویسند از آنچه طی این 40 سال بر ما گذشته است.

وی با مخاطب قرار دادن اهالی علم و دانشگاه گفت: آنها که اهل علم و دانشگاه هستند باید دست به قلم شوند چرا که در دانشگاه‌های مختلف جامع امام حسین (ع) دانشگاه بقیة‌الله، دانشگاه امیرالمومنین، دانشگاه نیروی دریایی و نیروی هوایی، پاسدارانی را داریم که توانایی کتابت دارند.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری با بیان اینکه پاسدارانی که هم اکنون در سپاه پاسداران شاغلند در صورت داشتن علاقمندی می‌توانند تراوشات علمی، فرهنگی و ذهنی خود را تبدیل به کتاب کنند؛، توضیح داد:‌این تولید آثار ممکن است یک شعر خوب باشد و اینکه انسان می‌تواند به آنچه می‌اندیشد اولا عمل کند و این عمل خالصانه باشد بسیار حائز اهمیت است.

وی ضمن تاکید بر این مهم که نوشتن کتاب کار خیلی سختی است، گفت: نوشتن و کتابت کار دشواری است مگر اینکه خداوند نوری را به قلب انسان‌ها بتاباند تا بنویسد. علامه حسن‌زاده آملی که خداوند ایشان را حفظ کند بدون قلم‌خوردگی چندین صفحه می‌نوشتند. یکی از اطرافیان ایشان عنوان می‌کرد که علامه بدون خط خوردگی می‌نویسند.

صفوی ضمن اشاره به این مطلب که کتاب‌های پاسداران قلم با دیگران متفاوت است زیرا پاسداران ما مورد عنایت خداوند هستند، گفت: پاسداران با تشرف به لباس سپاه از حکومت، جمهوری اسلامی از دین پاسداری می‌کنند. این شرافت بزرگی است که خداوند به هر کسی عنایت نمی‌کند. درود و رحمت خدابر پاسداران جوانی که می‌آیند در جوانی به سوریه رفته مدافع حرم می‌شوند که یکی از نمونه‌های آن شهید کمالی از پاسداران نسل جدید است. او از پاسدارانی است که کتاب هم نوشته است. صحبت‌ها و کلام ایشان در مورد آمریکا بسیار جالب است و نشان می‌دهد قلبش به نور الهی روشن شده است. این نور معرفت است همان نوری که خداوند به وی اعطا نموده است.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری گفت: پاسداران ما اهل فکر، معرفت،‌ذکر، علم و اهل ولایت هستند و اگر اهل قلم هم شوند عاقبت به خیر خواهند شد زیرا یکی از رمزهای عاقبت به خیری همین است اما هر کسی که از ولایت جدا شد دچار سوء عاقبت می‌شود. هر که از مسیر ولایت جدا شد خوراک گرگ‌های سیاسی و طعمه خواهد شد. سیاسیون که جدا شدند سرنوشت‌شان این موضوع را به درستی نشان می‌دهد.

وی درباره تاثیر کتاب بر تعمیق اقتدار فرهنگی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی گفت: فرهنگ و تمدن دو مؤلفه اساسی برای حفظ هویت ملی و ارزش‌های فرهنگی و اسلامی و ساختن تمدن نوین اسلامی هستند. ما طی دو قرن گذشته که در مقیاس جهان اسلام چه منطقه و چه کشور خودمان سه نوع گفتمان برای فرهنگ و تمدن‌سازی داشتیم.

صفوی در راستای این تمدن‌سازی نوین ابراز داشت: این گفتمان هم فرهنگی است، هم سیاسی و در جهت تمدن‌سازی بوده است. اما گفتمان اول گفتمانی بوده که معتقد بود ما باید به سمت غرب برویم با این استدلال که غرب از نظر فرهنگی، فناوری، اقتصادی به برتری در جهان رسیده و ما هم چاره‌ای جز تسلیم شدن از فرهنگ و تمدن غرب نداریم. این فرهنگ هنوز هم در ایران وجود دارد که البته منظور از غرب اروپا و آمریکاست.

این مقام مسئول به گفتمان دومی اشاره کرد که مقصد آن اصلاحات در جهان اسلام بوده و متذکر شد: کسانی این گفتمان را در جهان اسلام دنبال می‌کردند در پی به روز کردن نظام آموزشی کشورهای اسلامی و ایران و بهبود شرایط اقتصادی و در پی تعامل سازنده با بلوک غرب بودند. در واقع تلفیق فرهنگ اسلامی، آموزشی، اسلامی با فرهنگ غربی به نوعی در پی یک ادغام بودند. در ایران مرحوم میرزاتقی‌خان امیرکبیر از بنیانگذاران این تفکر بود. و در عصر معاصر ما مرحوم مهندس بازرگان در این راستا حرکت می‌کرد.

به گفته وی در گذشته من کتاب‌های مرحوم بازرگان را بسیار می‌خواندم. او در پی تلفیق اسلام وغرب بود. دین را از نگاه علوم غربی و اسلام می‌خواست تا در قالب علم ارائه دهد. هر چند انسان مومن و متدینی بود. مسلمان بود، امام را قبول داشت ولی غلبه آمریکا و غرب خصوصا در علوم روز و مسائل فرهنگی را دخیل می‌دانست.

دستیار و مشاور عالی مقام معظم رهبری به گفتمان سوم اشاره و خاطرنشان کرد: گفتمان انقلابی در جهان اسلام گفتمان سوم را رقم زد که در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و غرب در تمامی ابعاد فکری، فرهنگی، سیاسی، تمدنی بود. گفتمان انقلابی که برای مبارزه در عرصه‌های فرهنگی،‌علمی، تمدنی و برقراری عدالت و خواهان تغییر و تحول سیاسی حکومت‌ها و روابط خارجی بود. در واقع بنیانگذاری تمدن جدید اسلامی بود. پیشتاز این گفتمان سیدجمال‌الدین حسینی‌ اسدآبادی و در قرن معاصر حضرت امام خمینی و امام خامنه‌ای هستند. این تمدن نوین اسلامی را در بعد فرهنگی، فرهنگ مقاومت را ما نهادینه کردیم.

سرلشکر صفوی با اشاره به این مطلب که ما طی 4 سال حکومت ملت و کشورمان را حفظ کردیم، تصریح کرد: ما فرهنگ مقاومت اسلامی را از ایران به سوریه، لبنان، یمن و عراق رساندیم. به نحوی که دولت سوریه توانست 85 ماه در برابر دشمنان مقاومت کندو این فرهنگ از ایران وارد آن سوی مرزها شد و توانست سوریه را نجات دهد. هر چند مستشاران ما هم به سوریه رفتند ولی آنها باور کرده بودند فرهنگ مقاومت جواب می‌دهد و اکنون این فرهنگ وارد منطقه شده است.

وی در پایان گفت: امیدوارم انقلاب کبیر اسلامی‌مان که در جهت شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی با اندیشه حضرت امام و امام خامنه‌ای در حال طی طریق است و آروزی تمامی ملت‌ها رسیدن به آن است به دنیا منتقل کنیم. در این مسیر پاسداران اهل قلم در جهت ساختن تمدن نوین اسلامی دست به قلم شوند و بنویسند آنچه را که می‌فهمندو درک می‌کنند.

 

ارسال نظرات